Avatar billede sonos Nybegynder
28. maj 2003 - 08:11 Der er 27 kommentarer og
3 løsninger

lave et sum felt i en formular

Hejsa

er der en der kan hjælpe med at lave et sum felt i en formular, jeg har prøvet med at oprette en tekstboks og så skrevet =sum(feltnavn) men der kommer ikke noget resultat

mvh

Sonos
28. maj 2003 - 08:15 #1
Tekstboksen (den med =Sum(feltnavn)) må IKKE hedde det samme som feltnavnet.
Så vær sikker på, at egenskaben Navn på din tekstboks er noget andet end et af de eksisterende feltnavne fra tabellen.
Avatar billede sonos Nybegynder
28. maj 2003 - 08:22 #2
Hej thomas

der hedder heller ikke det samme, den hedder bare "tekst14" og feltet hedder "antal_fors"
28. maj 2003 - 08:27 #3
Hmm....mystisk.
Men det er svært at sige, da der er en del faktorer, som kan spille ind.

Skal den summe på hele tabellen?
Avatar billede henrik13 Nybegynder
28. maj 2003 - 08:33 #4
Hej sonos.
Det er enkelt.
= [Dit felt1] +[Dit felt2]
Det skal skrives  i tekst14
Vh Henrik
Avatar billede sonos Nybegynder
28. maj 2003 - 08:34 #5
ja det skal den, og det er kun tal der står i den, men der er også tomme felter.
Avatar billede sonos Nybegynder
28. maj 2003 - 08:35 #6
Hej Henrik,

???? der er ca. 2500 felter der skal lægges sammen, virker den der så?
28. maj 2003 - 08:37 #7
Nej Henrik,
Sonos vil summere ned gennem alle rækker i tabellen!
Avatar billede henrik13 Nybegynder
28. maj 2003 - 08:38 #8
God fornøjelse.
Den der skal indskrives 2500 gange "[Dit felt1]". Men prøv nu om do kan få det til at virke i en mindre målestok.
;oD
Avatar billede henrik13 Nybegynder
28. maj 2003 - 08:41 #9
Hej sonos.
På dansk ved 2500 poster, glem det.
Vh Henrik
28. maj 2003 - 08:41 #10
Sonos, glem det! Det vil ikke virke - Henrik snakker om noget helt andet.

Prøv at placere din tekstboks i en formularfod i stedet og se om det gør nogen forskel?
Avatar billede kabbak Professor
28. maj 2003 - 08:42 #11
=Sum([antal_fors])
28. maj 2003 - 08:44 #12
Antal_Fors skulle vel ikke tilfældigvis være af datatypen tekst??
Avatar billede kabbak Professor
28. maj 2003 - 08:44 #13
"tekst14" må ikke ligge i detaljesektionen
Avatar billede sonos Nybegynder
28. maj 2003 - 08:44 #14
>thomas,

det står i formularfoden

>Kabbak

dit svar er prøvet og det er det der ikke virker
Avatar billede kabbak Professor
28. maj 2003 - 08:45 #15
hvis den er tekst
=Sum(val([antal_fors]))
Avatar billede mugs Novice
28. maj 2003 - 09:17 #16
sonos > Kontroller igen feltnavnene. Husk at feltnavnet fremgår af fanen "Andre" i designvisning. Pas på du ikke tager fejl af egenskaben "Titeltekst".
Avatar billede mugs Novice
28. maj 2003 - 09:19 #17
sonos > Du skriver, at der er tomme felter. Access kan ikke regne med disse felter. Du er nødt til at indtaste et 0 eller benytte funktionen Nz. Jeg har ikke noget eksempel på denne maskine, men hvis du ikke har løst det senere idagf, kan jeg sende et eksempel når jeg er hjemme fra arbejde.
Avatar billede sonos Nybegynder
28. maj 2003 - 09:25 #18
Hej Mugs

hvor finder jeg Nz funktionen?
Avatar billede mugs Novice
28. maj 2003 - 09:31 #19
Se under hjælpen. Så vidt jeg husker er der nogle fine eksempler. Vender liger tilbage, jeg skal finde det på en anden maskine.
Avatar billede mugs Novice
28. maj 2003 - 09:42 #20
Tekst7 = (Nz(felt1,0) + Nz(felt2),0))

Hvis felterne indeholder en Null værdi vil Access udføre beregningen med 0
Avatar billede sonos Nybegynder
28. maj 2003 - 09:57 #21
MUGS>

det er lidt sort for mig det der, hvor skal jeg skrive det henne?? og hvad er felt1 og felt2?
Avatar billede mugs Novice
28. maj 2003 - 10:38 #22
Når du vil lave en sum, må du jo have nogle felter at addere. I mit eksempel adderer du felterne "felt1" og "felt2" i det ubundne felt der hedder "Tekst7".
Koden kan du placere flere steder:

Hvis du placerer den i formularens OnCurrent (VedKlik) event, vil koden afvikles hver gang du åbner formularen og ved hver postskift.

Hvis du vil have en ny addition hver gang du ændrer værdierne i "felt1" eller "felt2", skal du placere koden i begge felters BeforeUpdate event.
Avatar billede sonos Nybegynder
28. maj 2003 - 11:16 #23
MUGS>

det er kun et felt, det forekommer bare 2500 gange med forskellige tal i
Avatar billede kial Nybegynder
28. maj 2003 - 11:18 #24
Er du sikker på at dit felt er et "tal-felt" der kan summeres. Ellers skal du ændre i egenskaberne for feltet.
Avatar billede sonos Nybegynder
28. maj 2003 - 11:35 #25
hej kial,

jeg der er sat til tal,men der er bare nogle af felterne der er tomme
Avatar billede mugs Novice
28. maj 2003 - 11:46 #26
Så har jeg misforstået.
Du har et felt på din formular og formularen har ca. 2500 poster som du ser enkeltvis.

Et af felterne vil du se en total nederst på formularen. Dette kan du lave ved at lade koden se i tabellen i stedet:

Me.Tekst9 = DSum("[felt1]","Tabel")

Hvor Tekst9 er en ubundet tekstboks i din formularfod, felt1 er det felt der skal opsummeres, Tabel er navnet på din tabel.

Sæt f,eks koden ind i formularens Current event samt i felt1 BeforeUpdate.
Avatar billede sonos Nybegynder
28. maj 2003 - 12:19 #27
hej alle,

jeg tror jeg opgiver at lave det i access, og sætter det ind i excel istedet, tak for hjælpen. Jeg hsr delt pointne lidt.

Mvh Sonos
Avatar billede mugs Novice
28. maj 2003 - 13:21 #28
sonos > Prøv ar sende din db til:
mugs@mail.dk
Avatar billede sonos Nybegynder
28. maj 2003 - 13:42 #29
hej Mugs

det må jeg ikke, da det er en firma db
Avatar billede mugs Novice
28. maj 2003 - 13:58 #30
OK - men du kan jo slette alle poster, og oprette et par fiktive. Eller bedre lav et lille eksempel der afspejler dit problem