Avatar billede hemmelig_ninja Nybegynder
22. maj 2003 - 10:28 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Mail server - Valg af program (igen, men ikke helt som de andre)

Jeg har fået til opgave at stille en mailserver på benene til ca. 600 brugere af min chef.

Jeg har en måned til det, men der er flere kriterier der skal udfyldes:

1: Det skal være stabilt, og med en rimelig kapacitet, derfor hælder jeg til en linux-server med qmail. Andre forslag er velkomne!! Det er kun fordi jeg har hørt så mange rosende ord om qmail.

2: Det skal være let at administrere, derfor er jeg stadig i tvivl om det skal være qmail, men jeg ved ikke ret meget om qmail, skal først til at sætte mig ind i det nu, HVIS det skal være det. Der må gerne være et webinterface, eller en anden form for gui.

3: Det skal understøtte WEB-mail, således at man kan læse sin mail fra internettet.

4: Det skal være pop3, IMAP vil vi ikke have (men pop3 er så vidt jeg ved også en del mindre avanceret)

5: Det skal være til at betale, men det bliver nok intet problem hvis det bliver linux som OS.

På forhånd tak.
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. maj 2003 - 10:36 #1
Linux med Qmail ville også være mit valg
Avatar billede jensendk Nybegynder
22. maj 2003 - 10:40 #2
Kommer meget an på jeres eksisterende infrastruktur...

Hvis I f.eks. Har Novell som netværksplatform er Groupwise ganske oplagt, især fordi Directory integrationen er fremragende mellem Edir og Groupwise.

Skal I bruge den til andet end post, f.eks fælles kalender, booking af møderum og enheder?
Avatar billede mfalck Praktikant
22. maj 2003 - 10:42 #3
der findes en omfattende gennemgang af installation af qmail med en masse features på http://lws.dk/kategori/4
Avatar billede hemmelig_ninja Nybegynder
22. maj 2003 - 10:45 #4
Vi har win2000 server kørende. men ja, et godt alternativ ville være novells groupwise. Det har jeg også hørt meget godt om.

Er det muligt at importere active directory brugerne fra win2k, og lægge det i brugerdatabasen til qmail? og hvordan er qmail at administrere?
Avatar billede mfalck Praktikant
22. maj 2003 - 10:49 #5
visse mail-serverer har en egt LDAP backend (jeg ved at postfix har det - qmail ved jeg faktisk ikke om har) og i de tilfælde er det (eller mindre kategorisk - burde det være) muligt at styre brugerne fra ADS.
Avatar billede jensendk Nybegynder
22. maj 2003 - 10:52 #6
Dukan vel exportere dem med Ldap..

Groupwise burde kunne synches med AD, dog ikke det jeg er  den største haj i...
Avatar billede hemmelig_ninja Nybegynder
22. maj 2003 - 10:54 #7
Ja...jeg leder netop efter noget der har LDAP-fidus.
Er postfix brugervenligt at administrere? Det skal nemlig være således at de andre administratorer som ikke ved noget om linux, kan finde ud af det.
Avatar billede mfalck Praktikant
22. maj 2003 - 10:56 #8
der findes et webbaseret værktøj til at administrere linux, hvor du også kan administrere postfix. Værktøjet hedder webmin og kan hentes på www.webmin.com
Avatar billede hemmelig_ninja Nybegynder
22. maj 2003 - 10:57 #9
-jeg hælder til qmail hvis der er en funktion (eller et tilføjelsesprogram) der gør at den understøtter LDAP.
Avatar billede mfalck Praktikant
22. maj 2003 - 11:00 #10
jeg kiggede lige på google og der findes et patch som gør at den kan forstå ldap, så det burde være muligt, men du skal nok alliere dig med en linux-mand for at få det til at spille ordenligt
Avatar billede mfalck Praktikant
22. maj 2003 - 11:02 #11
jeg synes at kunne læse imellem linierne at de brugte en LDAP server på linux som replikerede brugerprofilerne fra ADS og brugte noget authentikering mod den LDAPserver. Om det er muligt at lokke Qmail til at tale direkte med ADS ved jeg ikke - det kommer også lidt an på sikkerheden om i vil have jeres ads-server direkte i forbindelse med mail-serveren eller blot pushe profilerne over engang i mellem.
Avatar billede mfalck Praktikant
22. maj 2003 - 11:04 #12
umiddelbart ser det ud som om man skal have en openldap server på linux-maskinen:

Supports OpenLDAP 1.2/2.0, Mozilla Directory SDK and Novell NDS

fra http://www.nrg4u.com - qmail-ldap
Avatar billede hemmelig_ninja Nybegynder
22. maj 2003 - 11:04 #13
aah ja, kender godt lidt til webmin. Tak for link'sne mfalck. Faktisk understøtter webmin også qmail. Så er jeg ude over det problem :)
Nu er det bare det med at importere og synkronisere brugere fra win2k-srv til qmail eller postfix.
Nogen der kender til den slags?

Og for en god ordens skyld skal jeg da lige takke for alle jeres gode svar. :)
Avatar billede mfalck Praktikant
22. maj 2003 - 11:14 #14
jeg mener at der var nogen på nettet som havde et script som kunne eksportere fra windows (godt nok exchange) til ldap.
Avatar billede mfalck Praktikant
22. maj 2003 - 11:15 #15
måske kan http://acctsync.sourceforge.net/ hjælpe dig
Avatar billede mfalck Praktikant
22. maj 2003 - 11:17 #16
ups stryg den sidste - det er ikke ads.
Avatar billede hemmelig_ninja Nybegynder
22. maj 2003 - 11:21 #17
mange tak for hjælpen, det gav mig lidt at brygge videre på. Jeg har givet point hvis nogen skulle være i tvivl.
Alle velkomne til at skrive videre, men der er bare ikke flere point at tage af.

Tak for svar :)