Avatar billede msamsing Nybegynder
20. maj 2003 - 18:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Manual til Olympus c5050 zoom

Jeg har bestilt et olympus c5050-zoom, men hvor der følger en engelsk manual med til. Jeg vil gerne have en dansk.
Jeg går næsten ud fra at manualerne findes som pdf-filer.
Er der nogle der enten kan sende mig en dansk manual eller smide et link til hvor den kan findes?

Tak!
Avatar billede Jman Praktikant
20. maj 2003 - 18:14 #1
http://cf.olympus-europa.com/consumer/digimg/downloads/manuals.cfm ser det ud til at manualer kun findes i 4 sprog - alternativt kan du jo forsøge at kontakte olympus-europa's supportcenter (http://cf.olympus-europa.com/)
Avatar billede msamsing Nybegynder
20. maj 2003 - 19:03 #2
Jeg har haft kontakt til Olympus, men fik at vide jeg kunne købe en hos en fotoforhandler. Det er jeg ikke interesseret i.
Avatar billede Jman Praktikant
20. maj 2003 - 20:17 #3
hmm - hvis du har købt kameraet i en forretning i Danmark, har de krav på at levere en dansk manual - det står i købeloven...
Avatar billede msamsing Nybegynder
20. maj 2003 - 22:24 #4
jamen det er købt gennem bb-trading og jeg formoder han importerer kameraerne.
Og der står i hans annonce at der følger en engelsk manual med
Avatar billede Jman Praktikant
20. maj 2003 - 23:30 #5
fandt dette på netjuristen:
Skal brugsanvisningen være på dansk?

Nej, du kan ikke kræve, at hele brugsanvisningen skal være på dansk. Men der skal dog være et vist minimumsmateriale om varen på dansk eller et sprog, der minder om dansk, f.eks. norsk. F.eks. skal der være oplysninger om varens vigtigste funktioner o.lign.

Ved teknisk komplicerede varer kan du ikke kræve, at en tyk manual er oversat til dansk eller et sprog, der minder om dansk, f.eks. norsk. Du må acceptere en engelsk manual. Advarsler om og på varen skal derimod være på dansk.
Avatar billede msamsing Nybegynder
20. maj 2003 - 23:39 #6
ok! Det er også fint nok. Men nu ved jeg jo at manualen findes på dansk. Så derfor er det måske lidt træls bare at acceptere en engelsk manual. Olympus har jo også fortalt mig at jeg bare kan købe den i en foto-forretning, hvilket jeg gerne vil undgå, da jeg har købt og betalt for kameraet.
Så.... jeg mangler stadig en Dansk manual i form af pdf. Håber nogle kan hjælpe!
Avatar billede Beach Mester
21. maj 2003 - 07:07 #7
Hæ hæ.... Sorry min ondskabsfuldhed men...
Hvis du vil købe billige fotoprodukter hos andre end fotoforhandlere der køber dem igennem olympus i D så må man sgu også æde at man ikke får bla. dansk brugsanvisning, garantirep. i DK mm.
Tænk på at Olympus i DK har brugt en hulens masse kroner på at få oversat manualer mm. fra Eng. til DK.

BTW så vil jeg egentlig ikke håbe at der er nogle der ar noget PDF liggende da dette vil være en klar overtrædelse af ophavsretighedsloven. Olympus DK har eneforhandlingen af manualer på dansk af deres produkter og alt andet er ulovligt. Så med mindre du får den igennem den fotohandler du ikke vil handle hos, eller direkte hos Olympus DK så kan du være uheldig at hammeren falder både for udbyderen og aftageren af manualen *S*

//Beach
Avatar billede msamsing Nybegynder
21. maj 2003 - 08:36 #8
Nå okay! Jeg må vist finde mig i at terpe manualen igennem på engelsk. øv øv øv...!
Avatar billede msamsing Nybegynder
22. maj 2003 - 17:07 #9
tak
Avatar billede Beach Mester
26. juni 2003 - 08:28 #10
--->sarkis
Du overtræder en mindre hær af regler her på E bla. ved at tilbyde ulovligheder ved at kopiere en manual der er copyright op, og ikke nok med det så forlanger du også E-point ved at tilbyde noget ingen andre kan få glæde af.

Det er ikke tilladt at:
§7spørge efter eller poste indlæg der omhandler ulovlig kopiering eller downloading af ophavsretsligt beskyttet materiale.
§12tildele point for en løsning der ikke er tilgængelig for alle Ekspertens brugere.
§13tildele point for en opgave løst uden om Eksperten (feks. opgaver løst via mail, icq eller telefon).

Da du har haft rigelig mulighed for at læse hvordan reglerne er mht. kopiering af en manual så er der ingen undskyldning for ikke at vide....

--Anmeldt<<

//Beach
Avatar billede lrd Nybegynder
26. juni 2003 - 08:30 #11
Samme her fra!!
Avatar billede dmcn Praktikant
26. juni 2003 - 13:12 #12
Indlæg fra sarkis fjernet, da det indeholdt e-mailadresse.
Indlægget (uden e-mailadresse) så således ud:
jeg har et. Hvis du stadig interesseret så send mig en mail. Det kommer til at koste dig nogle points :-))
******@***.dk

sarkis : Som beach ganske rigtigt påpeger, så vil en kopiering af manualen være brud på ophavsretten. Dette er imod ekspertens regler, lige som det heller ikke er tilladt at kræve point for en løsning leveret udenom eksperten. Betragt dette som første advarsel.
- n0rmality, coadmin
Avatar billede sarkis Nybegynder
26. juni 2003 - 20:00 #13
I har fuld ret. Jeg ved ikke hvad jeg tænkte på. Jeg ville bare hjælpe, da jeg selv har fået meget hjælp af jer.
Mht points det var kun for sjov.
Jeg undskylder fejlen og ønsker jer alle en god weekend :-).
ps. Er slet ikke interesseret for ulovligheder!