Avatar billede lars88 Nybegynder
29. april 2003 - 18:21 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

DHCP

Jeg har hørt at det ikke er nødvendigt med router hvis man vil have flere opkoblinger til internettet når man har dynamisk adsl - nogen siger at løsningen er en dhcp server - dhcp? hvordan virker det? og hvordan opsætter man det?
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2003 - 18:30 #1
I enkelte internetabonnementer tildeles man dynamisk 2 IP-adresser eller der kan tilkøbes flere IP-adresser og man kan så umiddelbart tilgå internettet med et tilsvarende antal computere. I tilfælde af flere dynamiske IP-adresser fra internetudbyder, svarende til det antal computere der skal have internetadgang, er der altså ikke brug for en router, men blot en hub eller en switch.
Avatar billede lars88 Nybegynder
29. april 2003 - 18:41 #2
phat : dynamisk adsl skal man have router eller dhcp server ved opkobling af over 2 computere
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2003 - 19:10 #3
lars88>> Man køber da bare flere IP adresser.
f.eks. TDC:
2 dynamiske IPadresser inkluderet i abonnementet
4 dynamiske IPadresser 10 kr./ md.
6 dynamiske IPadresser 20 kr./ md.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2003 - 19:12 #4
og det var stadig et svar :o)
og hvorfor konstatere du noget, som du først starter med at spørger om ???
Avatar billede lars88 Nybegynder
29. april 2003 - 19:18 #5
det du svarer på er ikke mit spørgsmål - jeg spørger om dhcp da jeg skal bruge det
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2003 - 19:18 #6
Med dynamiske IP adresser, er det TDC's DHCP server der deler IP adresser ud.

Med f.eks. en fast IP adresse, eller hvis ikke du har nok dynamiske IP adresse som svare til det antalt PC'ere du vil ha' på nettet, vil en router være en løsning.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2003 - 19:23 #7
første halvdel af spørgsmålet:

Jeg har hørt at det ikke er nødvendigt med router hvis man vil have flere opkoblinger til internettet når man har dynamisk adsl <-(Rigtigt) nogen siger at løsningen er en dhcp server <- (Forkert, det var det jeg svarede på)

anden halvdel af spørgsmålet:

dhcp? hvordan virker det? og hvordan opsætter man det? <- (Noget helt andet noget, som ikke nødvendigvis har noget med internettet at gøre)

Men lad os da endelig snakke om DHCP server. Hvad skal du bruge den til ??
Skal du lave et LAN, hvor alle klienter kan komme på nettet, og for tildelt IP adresser automatisk ???
I så fald, vil det nemmeste være en router, men en Win2000 server ville også kunne bruges.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2003 - 19:31 #8
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2003 - 19:32 #10
Ellers skal du bare have en router med indbygget DHCP server. Kan fås for under 500 kr.
Avatar billede lars88 Nybegynder
29. april 2003 - 22:39 #11
phatlasse - hvis du kunne komme med et link til et sted hvor man kan købe en så billig router må du meget gerne give mig det.. men mange tak for det/de detaljerede svar:)
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2003 - 22:46 #12
Avatar billede lars88 Nybegynder
29. april 2003 - 23:04 #13
Er det muligt at køre DHCP server på xp?