Avatar billede tobias28 Praktikant
25. april 2003 - 01:08 Der er 38 kommentarer og
2 løsninger

Nybygget PC -DØD!

Hej!

Jeg købte i går et motherboard, en cpu og nogle RAM til at bygge min nye maskine, men jeg kan ikke rigtig få den igang, trods store anstrengelser. Jeg købte:

ASRock Pentium 4 board. ATX.
Intel845 chipset, Lyd & Lan, 533MHz, socket 478, 5 x PCI, AGP x 4. 2 x DIMM, 2 x DDR.

INTEL Pentium 4 Celeron, 1700mhz
128kb cache, 400mhz, 0.13 micron. Box, 478 pin

256 Mb Kingston DDR ram PC-2100
10 års garanti.

Alt er fra www.edbsiden.dk

Desuden har jeg brugt mit gamle floppy-drev, HD, grafikkort, dvd og brænder i den nye maskine. Ingen af disse tror jeg dog er problemet, da computeren slet ikke når til boot-sekvensen. Når jeg trykker på start-knappen bipper den nogle gange (Ikke i takt), for derefter at holde en pause og så bippe et par gange mere. Der er konstant lys i Floppydrevet, og der er også lys i dvd og brænder. Den tager ikke fat i min opstartsdiskette til windows 98, og skærmen er komplet blank, så jeg har ingen mulighed for, at se hvad den laver. Det er ikke fordi jeg har sat Rammene forkert i, da jeg har prøvet at afmontere dem, og så kommer den med de der tre standardbip m. interval, som den plejer, og jeg har også installeret cpu’en korrekt.

På boksen til celeron processoren står der: “Requires compatible board and power supply”. Kan det betyde, at cpu’en skal have strøm fra sit eget kabel, eller får den bare fra bundkortet?

Desuden kan jeg på asrocks hjemmeside, se et billede af et lignende bundkort http://www.asrock.com/product/intel/images/P4I45D-FACE.jpg med den enkelte undtagelse at der er en ”FSB selecter jumper”(tæt på South Bridgen(den hedder JP3)), hvor man skifter imellem hvor mange Mhz bundkortet kører, og det skal jo gerne stemme overens med cpu’en. Jeg kan bare ikke skifte på mit bundkort(der er istedet loddet noget på der), og undrer mig lidt, da det er samme mærke. (normalt er bundkortet sat til 533 Mhz ikke? Cpu’en er jo 400 Mhz. Manualen siger, at man kan køre både 400 Mhz og 533 Mhz, men kan den selv forstå hvilken processor som jeg sætter til?

Jeg håber, at I kan hjælpe mig, da jeg ikke aner om det er fordi cpu og bundkort ikke kan sammen eller noget andet.

På forhånd tak!
Avatar billede game_tracker Nybegynder
25. april 2003 - 01:11 #1
tjæk lige dine kabler sidder rigtigt (har du husket ledningen fra tændekanppen til motherbordet)
Avatar billede popsy Novice
25. april 2003 - 01:11 #2
Har du husket at dit motherboard ikke må røre ved kabinettet. Der skal være mellemrum, ellers kan det kortslutte.
Avatar billede tobias28 Praktikant
25. april 2003 - 01:13 #3
Ledninger er tjekket 20 gange og jeg var meget omhyggelig med at sætte motherboardet fast....så...!
Avatar billede popsy Novice
25. april 2003 - 01:16 #4
hvad med dit grafikkort, sidder det ordentligt i sokkelen, det er meget følsomt! Hvis det altså er et agp kort. Somme tider skal man prøve mange ganbge, før det sidder helt perfekt.
Avatar billede tobias28 Praktikant
25. april 2003 - 01:19 #5
Nej, det er et PCI- kort. Får mit nye AGP i morgen, men kan det virkelig forhindre computeren i at boote op?
Avatar billede grunken Nybegynder
25. april 2003 - 01:19 #6
flå alt fra på nær processor og køler - tænd

sæt så ram - tænd
Avatar billede grunken Nybegynder
25. april 2003 - 01:19 #7
grafikkor - tænd o.s.v
Avatar billede grunken Nybegynder
25. april 2003 - 01:20 #8
De små ledninger til kabinettet er de sat i ?
Avatar billede popsy Novice
25. april 2003 - 01:20 #9
alle dine komponenter kan forhindre den i at starte, som grunken siger, forfra, indtil du finder fejlen....
Avatar billede tobias28 Praktikant
25. april 2003 - 01:22 #10
Ok! Så prøver jeg meget systematisk nu!
Avatar billede tobias28 Praktikant
25. april 2003 - 01:23 #11
Grunken -> de små ledninger er sat til. I hvert fald audio, tænd-sluk, reset..der er også nogle til noget USB som ikke er sat til
Avatar billede grunken Nybegynder
25. april 2003 - 01:28 #12
pil alt pånær tænd/sluk fra, en forkert vendt ledning her kan osse kortslutte !
Avatar billede oy-peo Nybegynder
25. april 2003 - 01:28 #13
Der er nogle små "ritualer" man bør overholde, når man håndtere sart elektronik, som f.eks. at røre ved noget jordforbundet inden man rører ved noget i maskinen, jordforbinde maskinen både når den kører og når man skruer på hardwaren, alt sammen for at minimere risikoen for statisk elektricitet.
Hvis du går og glemmer alt dette mens du arbejder med din maskine, kan det tænkes at en vital komponent er kommet til skade ved et lille statisk "stød"
så, "beware"...
Avatar billede grunken Nybegynder
25. april 2003 - 01:29 #14
Min anbefaling vil være at gøre som vi siger, og kommer den med underlige lyde under vejen, så kan du også diagnosticere hvor fejlen ligger
Avatar billede tobias28 Praktikant
25. april 2003 - 01:29 #15
I will!
Avatar billede tobias28 Praktikant
25. april 2003 - 01:30 #16
Grunken -> Hvorledes?
Avatar billede grunken Nybegynder
25. april 2003 - 01:30 #17
Hmm, hvad for en bios er der på boardet ?? award ?
Avatar billede tobias28 Praktikant
25. april 2003 - 01:31 #18
Fra manualen: AMI legal BIOS
Avatar billede popsy Novice
25. april 2003 - 01:33 #19
Kravler til køjs nu, fortsat held og lykke med projektet :)
G' nat alle ;)
Avatar billede tobias28 Praktikant
25. april 2003 - 01:33 #20
tak for hjælpen!
Avatar billede grunken Nybegynder
25. april 2003 - 01:34 #21
okay, finder lige nogle beepcodes så :)
Avatar billede tobias28 Praktikant
25. april 2003 - 01:35 #22
det lyder godt! Jeg kan nemlig ikke bruge den computer som jeg sidder ved imens at jeg prøver, da jeg skal bruge nogle komponenter fra den.....!
Avatar billede grunken Nybegynder
25. april 2003 - 01:36 #23
Nat Pops

Tobias kig her ->
http://bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm

og se om du kan genkende "bippene undervejs" :)
Avatar billede grunken Nybegynder
25. april 2003 - 01:36 #24
sagde du 3 kort ? :(
Avatar billede grunken Nybegynder
25. april 2003 - 01:36 #25
korte
Avatar billede grunken Nybegynder
25. april 2003 - 01:38 #26
okay, når du piller rammen ud kommer den med tre korte :), så lyder det som om det virker så langt !
Avatar billede tobias28 Praktikant
25. april 2003 - 01:40 #27
Jeg kan ikke helt huske det. Jeg prøver at slukke nu og høre det. Tak for hjælpen, snakkes senere!
Avatar billede grunken Nybegynder
25. april 2003 - 01:45 #28
Jeps, god arbejdslyst :)
Avatar billede gilles_dk Nybegynder
25. april 2003 - 10:07 #29
vend floppy drev kablet. hvis man har sat det forkert på lyser den hele tiden..
Avatar billede hotfix Nybegynder
25. april 2003 - 11:32 #30
det kan da være grafikkortet, har du teste grafikkortet i din gamle maskine virker det der, min BIOS siger noget med et langt og 3 korte hvis den ikke kan finde grafikkortet. Det kan måske afhjælpes vis du starter computeren med et PCI grafikkort istedet for et AGP.
Må ske er APG slot'en skruet for højt op... ellers kan det også bare være at du er en af de uheldige der modtager nogle af de 40% hardware der ikke virker!
Held og lykkke :D
Avatar billede popsy Novice
25. april 2003 - 11:35 #31
hotfix> Han har sagt at det var et pcigrafikkort :)
Avatar billede hotfix Nybegynder
25. april 2003 - 13:37 #32
UPs... sorry den er smuttet!! :D
Avatar billede hotfix Nybegynder
25. april 2003 - 13:38 #33
Pøv eventuelt med et AGP kort og sæt ... (hvis det virker) BIOS til PCI grafik.
Avatar billede tobias28 Praktikant
25. april 2003 - 13:46 #34
Jeg er også ved, at tro, at det er grafikkortet, da min computer siger 8 korte bip når jeg starter, og i Amibios Beepcodes betyder det Display memory failure. Jeg får mit nye AGP-kort i dag, og så skriver jeg lige hvis situationen ændrer sig!
Avatar billede tobias28 Praktikant
25. april 2003 - 23:26 #35
JUBIII!! I dette øjeblik skriver jeg fra min nye computer! Det var som forventet grafikkortet som det var galt med, og jeg kan da også meget bedre lide et 128 mb AGP kort end et 32 MB pci! :-) Mange tak for hjælpen, men jeg mangler nogle svar fra blandt andet popsy og grunken, før at jeg kan give point. De har fortjent nogle af dem!
Avatar billede tobias28 Praktikant
25. april 2003 - 23:27 #36
og hotfix og gilles_dk selvfølgelig
Avatar billede popsy Novice
26. april 2003 - 11:08 #37
:)
Avatar billede grunken Nybegynder
26. april 2003 - 15:45 #38
svar :)
Avatar billede grunken Nybegynder
26. april 2003 - 15:45 #39
og godt det lykkedes :)
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. april 2003 - 17:38 #40
hermed point og tak for hjælpen!