Avatar billede feldthaus Nybegynder
22. april 2003 - 20:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Forstørrelsesglas i Autocad

Jeg kender en som har brugt en gammel version af Autocad (dos-udgave) og som nu bruger Windowsudgaven (Autocad 2000).

Han mangler en funktion som laver et lille område i toppen af skærmen til et "forstørrelsesglas", som så viser en forstørrelse af området omkring cursoren.

Er der nogen som kender en sådan funktion i den nye version?
Avatar billede sorensfar Nybegynder
22. april 2003 - 21:34 #1
Funktionen kaldes Aerial View, og aktiveres under View->Aerial View
Avatar billede feldthaus Nybegynder
22. april 2003 - 21:46 #2
Hmm, han sagde at han havde prøvet funktionen før, men at den virkede modsat - altså at man får et overblik over en stor tegning i stedet for en forstørrelse af et lille område. Men man kan måske ændre noget ved funktionen?
Avatar billede halifax Nybegynder
23. april 2003 - 01:26 #3
Har et forstørrelsesglas, som kan bruges i alle Windows programmer. Freeware. Ved dog ikke om det kan bruges med Windows 2000/XP.
Kun 124k som zip-fil. Kan mailes, hvis interesseret.
Avatar billede sorensfar Nybegynder
23. april 2003 - 03:52 #4
Både ja og nej - Man kan få den store tegning vist i det lille vindue, men så samtidig have "forstørrelsesglas" i dette vindue, således at forstørrelsen hele tiden bliver vist i det store (altså selve tegningen)
Den anden funktion foresvæver det mig, at jeg selv har oplevet tilbage i de glade DOS-dage, men at det var et tillægsprogram som blev installeret.
Uanset hvad, vil jeg råde din ven til at lære de indbyggede zoom funktioner ordentligt at kende, ikke mindst at kunne zoome "transparent" (altså mens man er i gang med en anden kommando), ved at skrive ' foran z, udføre sin zoom, og derefter automatisk vende tilbage til den kommando, man var igang med. Så er det altså ret hurtigt at komme rundt i sin tegning, og så slipper man for at have alt muligt lort liggende så skærmbilledet bliver mindre.
Avatar billede dla Praktikant
23. april 2003 - 08:57 #5
Hvis man har en mus med scroll-knap, og man sætter den til 'Universal Scroll' og samtidig sætter hak i 'Use MS Office Compatible Scroll Only', så zoomer man med scroll-knappen, og det er en virkelig god funktion, som man ikke kan undvære, når man først har prøvet det. Så behøver man ikke andre zoom-muligheder.
Avatar billede feldthaus Nybegynder
23. april 2003 - 15:52 #6
Ok, jeg vil lige foreslå ham det med "transparent" zoom.

Jeg er ikke sikker på at et almindeligt forstørrelsesglas kan bruges, men jeg nævner det også.

Hvis det var et ekstraprogram i dosversionen, kunne det så ikke tænkes at der findes et lignende ekstraprogram til windowsversionen? Jeg er sikker på at han vil betale for det hvis der var et program/udvidelse der havde denne funktion.
Avatar billede feldthaus Nybegynder
24. april 2003 - 22:39 #7
Et Windows-"forstørrelsesglas" vil nok ikke virke, så vidt jeg ved forstørrer de bare hver enkelt pixel, dvs opløsningen er den samme men fylder bare mere.
Han har bl.a. tænkt sig at bruge forstørrelsesfunktionen til at se tekst der er gnidret i arbejdsvinduet, men teksten bliver jo ikke mindre gnidret af at forstørre pixel'sne.

Så jeg tror stadig at et program/udvidelse til AutoCAD 2000 ville være det bedste. Det må da findes... eller hvad?

Er der i øvrigt nogen som ved hvad programmet fra dostiden hed? Det kunne jo være at programmet blev videreudviklet til Windows.

Men I skal være meget velkommen til at skrive hvis I har andre idéer.
Avatar billede feldthaus Nybegynder
04. maj 2003 - 00:38 #8
Jeg giver lige spørgsmålet en dags tid eller to før jeg lukker den.

I må meget gerne svare hvis I har nogle forslag eller lign.

Ellers må han bare have fat i AutoCAD importøren - de må da vide noget om det.
Avatar billede feldthaus Nybegynder
12. maj 2003 - 13:22 #9
Spørgsmålet er lukket!