Avatar billede hyperme Nybegynder
17. april 2003 - 22:21 Der er 11 kommentarer

Hvordan laver man Skygger?????

Hvordan laver man skygger???
Avatar billede i11uzion Nybegynder
17. april 2003 - 23:37 #1
Hvorfor bruger du ikke manualen til sådan noget ?

:(
Avatar billede _k Nybegynder
18. april 2003 - 11:26 #2
i11uzio: Det var dog den ladeste kommentar! Har du selv læst en af de 400-500 siders manualer til Max - som alligevel kun dækker det allermest basale?

Nok bedst at bruge en spot. Når du har valgt spotten, kan du i dens properties (modify-menuen), vælge nogle forskellige parametre for hvordan der skal kastes skygge (den vigtigste er checboxen "Cast shadow". HUSK dog, at du skal have et eller flere objekter som skyggen skal falde på - f.eks. et gulv.
Pas på med at bruge ray-traced shadow. Det er virkeligt noget som æder processorkraft, og ser kun i få tilfælde ordentligt ud. Med ray-trace, bliver skyggen regnet meget korrekt og præcist ud, hvilket ikke holder i den virkelige verden - i hver fald ikke her på jorden.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
18. april 2003 - 17:11 #3
_k>>> Prøv at høre her:

Det var ikke den ladeste kommentar, det var derimod det ladeste spørgsmål.

Jeg vil starte med at svare på dit spørgsmål, hvortil jeg kan sige, at jeg læste de første 250 sider, hvorefter jeg gav op, da det blev for kedeligt.

Men før du går sådan amok så prøv at læs hvad jeg skriver, og forstå hvad jeg mener. Jeg siger ikke han skal læse hele manualen, for at finde ud af, hvordan man sætter "cast shadows" til. Det ville da være dumt, og spild af tid. Hvad man derimod _kunne_ prøve, hvis man tænkte sig om, var at åbne max, trykke F1 og i "søg" feltet, skrive "shadows".

Spørgsmålet er, i mine øjne, fuldstændig overflødigt. Internettet ville fylde det halve, hvis folk brugte F1-tasten til denne slags spørgsmål. Og det skal lige siges at hjælp-filen i 3ds max er ganske glimrende og intuitiv at bruge.

Til dit svar, kan jeg tilføje at raytraced-shadows ikke altid er langsommere, og til nogle ting er de påkrævet. F.eks. kan man ikke rendere skygger igennem glas med shadows maps.

værsgo
Avatar billede _k Nybegynder
21. april 2003 - 14:48 #4
....og jeg som troede, at man havde lov til at stille "dumme" spørgsmål på eksperten, når man ikke gad at rode lange, ofte kedelige og ustrukturerede hjælpe-vejledninger igennem. Jamen, så vil jeg da gå tilbage og konversere med min potteplante om mine tåbelige og begynderagtige databaseproblemer......

Altid rart at stifte bekendskab med folk der ved bedre, og ikke vil dele deres viden under påskud af, at "det burde man da vide" :o)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
21. april 2003 - 16:07 #5
_k>>> Nu beder jeg dig igen, at læse hvad jeg skriver.

--- "Åbn max, trykke F1 og i "søg"-feltet, skrive "shadows". Det er da ikke særligt svært.

Derudover kaldte jeg max´ hjælpefil for "glimrende" og "intuitiv", hvilket i dette tilfælde er ret langt fra ustruktureret. 3ds max´ hjælpfil er meget struktureret IMHO.

Og din afsluttende kommentar om hvordan det er rart at stifte med bekendtskab med "folk der ved bedre, og ikke vil dele deres viden under påskud af, at "det burde man da vide", holder ikke en meter. Hvis du kiggede under min profil, ville du se, at jeg har svaret på rigtig mange spøgsmål igennem tiden, og det var mit forslag at lave en 3d-kategori, tilbage i ´99. Det siger jeg ikke for at spille smart, men for at fortælle, at jeg gerne vil hjælpe folk, hvis jeg kan.

Hvad jeg ikke gider, er at holde folk i hånden og forklare dem punkt for punkt hvordan man gør det og det. Det er spild af min tid, og spild af deres, da man ikke lærer noget af det. Hvad jeg gerne vil, er at hjælpe folk på vej, der gerne vil lære og forstå, og prøve selv.
Avatar billede smons Nybegynder
21. juli 2003 - 01:41 #6
Dammit! Ja undksyld jeg bander, men (!!!) Hvordan kan nogen, k inklusive, tro at man kan lære at lave 3d, lyd, video eller noget andet kreativt arbejde, uden at sætte sig ned og PRØVE, LÆSE, SØGE e.l.

Et spørgsmål som:"Hvordan laver man skygger" er stort set lig med:" Jeg har downloadet programmet, derfor har jeg ikke manualen og udover det kan jeg ikke tænke selv" Det lyder måske lidt barskt, men sådan er virkeligheden altså.

Det at nogle d.loader 3dsmax forstår jeg godt, men det er altså bare sur røv for os der køber det...
Avatar billede _k Nybegynder
24. juli 2003 - 21:56 #7
Er overbevist om, at kun ca. 10% af alle der færdes på ekspertens "program"-sektion har professionelle hensigter med det de laver. Der findes efterhånden så mange programmer, at ingen i hele verden har en jordisk chance for at kende mere end et par procent så godt at de rent faktisk kan udnytte det de er skabt til.

Selv er jeg en ægte program-browser, der elsker at kigge nye programmer efter i dybden. Det betyder imidlertid jeg sjældent kan ret meget i de enkelte programmer og derfor ønsker at andre kan hjælpe mig lidt på vej - det er det jeg (og givet mange andre) bruger eksperten til. Det BETYDER at jeg stiller dumme spørgsmål. Dvs. dumme for dig, mere eller mindre nødvendige for mig. At påtagede superstjerner som dig har ondt i røven over det, synes jeg er ærgeligt. Hvis du er så dygtig, burde du nøjes med at svare og trække på smilebåndet over at du er så meget klogere end andre, at de i din verden er nogle narhatte.

...og til din halvsure kommentar omkring download af Max, så er der faktisk studielicenser på rigtigt mange uddannnelsesinstitutioner (hvor manualer og hjælpefunktioner bliver væk, afinstalleret eller ødelagt :o(  Måske også fordi folk ikke gider at sidde hele natten på en skole, at de ønsker at skyde genvej ved at spørge her?

En klog mand ved hvad han skal gøre - en viis man ved hvor han skal spørge!
Avatar billede i11uzion Nybegynder
25. juli 2003 - 00:28 #8
Har du overhovedet læst hvad jeg har skrevet ?

F1 er din ven. Hurtigere end noget forum (og bedre formuleret/illustreret) til denne slags spørgsmål
Avatar billede _k Nybegynder
25. juli 2003 - 00:58 #9
Hvis F1 hører til en af dine bedste venner, burde du måske komme noget mere ud :o)

....vi bliver aldrig enige - folk slår jo også stadigvæk deres børn for at lære dem at opføre sig ordentligt, og ikke slå andre???!?? Læring er en svær størrelse - især i programmer, hvis man enten er ordblind eller dårlig til engelsk....
Avatar billede i11uzion Nybegynder
25. juli 2003 - 16:58 #10
Den eneste undskyldning for ikke at bruge F1, i et program som max, når ens spørgsmål er af denne karakter, er at man ikke kan engelsk.
Avatar billede osborne Nybegynder
28. marts 2004 - 00:53 #11
Hvis man ikke kan bruge hjælpen (kan være man ikke er så boglig minded, eller for "intuitiv og eksperimenterende" til at læse noget forklaring) så kommer men nok ikke så langt inden for 3D.

Hjælp kan man få på mange måder, F1 (ofte den hurtigste om nemmeste), spørge i forums osv., spørge sine 3D venner .. osv. Sikkert et spørgmål om temperement.