Avatar billede mfsn Nybegynder
11. april 2003 - 16:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hvad er fejl nr. 2?

Det sker ofte at når jeg starter visse programmer der bruger internettet at programmet ikke startes og der kommer en fejlmeddelelse om at programmet ikke kan startes fordi der er opstået en fejl nummer 2. Jeg har ikke kunnet finde noget som helst dokumentation om hvad fejl nr. 2 er.

Hvad betyder fejl nr. 2?

Hvad kan jeg gøre for at komme af med den?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
11. april 2003 - 16:25 #1
Du har tildelt programmerne for lidt RAM/Hukommelse.

Hvis du gerne vil have en ende på problemet skald du lade være med at åbne mange programmer samtidigt.

Du kan ved at åbne et par programmer eller 3, se i "Æblemenuen" hvor meget hukommelse dine programmer bruger.

Åbn programmerne, klik på skrivebordet (Finderen)
-gå i "Æblemenuen" og vælg den øverste mulighed; "About this Mac/Om denne computer"

Så kan du se om alle dine tilgængelige RAM er brugt . . . og evt hvor mange flere du kan åbne inden du får din fejlmeddelelse . .

Held og Lykke !
Avatar billede aeblenet Nybegynder
11. april 2003 - 16:29 #2
Hvis du har masser af RAM, kan du tildele programmerne flere således;

Find programmet originale ikon.
-marker det en enkelt gang med musen (det bliver mørkere, ikonet)

Hold "Æble" nede mens du taster "i"

I denne dialog (Vis info) flytter du bjælken til "Hukommelse"

Ønsket størrelse er den mængde RAM dit program bruger.

Har du flere til din rådighed kan du justere opad.

Her må du aldrig ændre på minimumskravet til programmets RAM-mængde ! ! !
-så kan det slet ikke startes op.

Du kan justere mere op, for hver gang du installerer flere RAM i din maskine.

Håber det var dig forklaring/hjælp nok i denne omgang.
Avatar billede mfsn Nybegynder
14. april 2003 - 15:03 #3
Det lyder fornuftigt nok at det er et hukommelsesproblem, det afhjælper bare ikke problemet at jeg giver programmerne mere hukommelse (og jeg har nok). Derimod hjælper det at installere progammet igen, men jeg synes bare ikke at det er en holdbar løsning, når problemet bliver ved med at komme tilbage.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
15. april 2003 - 06:16 #4
Har du prøvet at åbne samtlige af dine installerede programmer, åbne "Om denne computer" og kontrollere at du ikke løber "tør" for RAM, før du i virkeligheden ikke har flere til rådighed.

Du har f.eks 4 programmer åbnet, bruger 260MB RAM, du har ifølge oversigten f.eks 202MB RAM tilbage, men fejl nr 2 opstår ved åbningen af det næste program.

Fejlen er: dine RAM-moduler sidder i forkert rækkefølge i maskinen. Vend, byt, flyt o.s.v. indtil maskinen gider "spise" dine RAM.

Det lyder ikke "fornuftigt nok" at det er et hukommelsesproblem.
-det er et hukommelsesproblem.

Og det er opstået fordi du selv har købt og installeret RAM.
-hos den lokale PC mand eller at fordi en uproff. har monteret dem for dig.

hastigheden på dine RAM er sikkert en blanding af PC-100 og PC-133 RAM og det kan godt drille maskinen lidt, men den kan også sagtens køre med det.

Det tog f.eks mig en time at montere  mine 2X 256 + 2X 128 ! ! !
-da de er af vidt forskellig hastighed, størrelse og oprindelse.

God fornøjelse. jeg vil væde med at det er din fejl nr. 2 . . .
Avatar billede mfsn Nybegynder
16. april 2003 - 13:58 #5
Problemet opstår i dette tilfælde dels i internet explorer og dels i filemaker pro. Når jeg har fået et af disse programmer er afsluttet med en fejl nummer 2 kan jeg godt åbne f.eks opera, photoshop, micrsoft word, micrsoft excel  og så videre - altså programmer der tilsammen fylder flere gange mere end internet explorer og filemaker pro. Det er først når jeg åbner internet explorer eller filemaker pro der er et problem. Der er ikke i maskinen installeret RAM ud over det den blev leveret med, så med mindre forhandleren har rodet med det er det de RAM-moduler der blev monteret i fabrikken der sidder der nu. Af disse grunde finder jeg det ikke sandsynligt at problemet er at RAM-modulerne sidder placeret forkert. Derimod virker det som om disse programmer eller macOS har problemer med at håndtere hukommelsen.

Måske skal jeg bare geninstallere internet explorer og filemaker pro, og så håbe på at der går et stykke tid før det sker igen. Det første svar fra aeblenet var dog meget godt ud fra det spørgsmål jeg stillede så du får pointene alligevel.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
16. april 2003 - 20:16 #6
Det lyder som en fejlplacering af RAM-modulerne . . .

takker for point.