Avatar billede christian Nybegynder
08. april 2003 - 10:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

OS 9 på OS X

Hvordan kan jeg installere OS 9 på OS X?

Jeg har prøvet fra diverse CD'er, men det kan ikke rigtig lykkedes, vi har en masse mac's og derfor masser af cd'er, kan det være fordi at jeg prøver med en anden CD en den der hører til den aktuelle mac?
Avatar billede christian Nybegynder
08. april 2003 - 10:34 #1
Altså jeg har brug for at kunne kører i classic-mode
Avatar billede Spotgun Seniormester
08. april 2003 - 10:43 #2
Det burde ikke ha' så meget at sige, hvilken maskine CD'en hører til.

Jeg installerede OS 10.2 på en iMac (den gamle med CRT-skærm) og installerede derefter OS 9.2.2 på den uden problemer. Classic-mode virkede fint efter det.
Avatar billede Spotgun Seniormester
08. april 2003 - 10:44 #3
Begge installations-cd'er var forresten fra en nyere G4
Avatar billede aeblenet Nybegynder
08. april 2003 - 10:59 #4
Hej Christian.

Du skal først installere OS9
-og opdatere denne til 9.1 (allerhelst 9.2.2)

Så går du i gang med OSX og beder denne om at "acceptere" din Classic-systemmappe.
-det kommer helt af sig selv.

Du kan IKKE få lov at installere noget som helst mindre end OS 9.1, når først din disk indeholder OSX, derfor; begynd med 9 og opdater.

Husk at formattere din/e disk/e så de er OS 9-kompatible.

Når du er helt færdig med begge installeringer, kan du via kontrolpanelet "OS9" i dine "Systemindstillinger" på OSX indstille din Classic 9.2.2 til at starte samtidig med OSX - på den måde mærker du ikke at 9'eren er til stede.

Held og lykke ! ! !
Avatar billede christian Nybegynder
08. april 2003 - 12:18 #5
Det skal lige siges at jeg ikke bruger mac selv, jeg er bare "mac ekspert" på mit arbejde.

Jeg instalerede os x, for et stykke tid siden, sammen med en masse programmer, så jeg vil helst ikke starte forfra

Men det burde kunne lade sig gøre at installere OS 9.1 oven på os X?
Jeg vil prøve nogle forskellige CD'er af, og vender tilbage med diverse fejl meddelser
Avatar billede Spotgun Seniormester
08. april 2003 - 12:22 #6
Jeg ved ikke med 9.1'eren, men det virkede fint med 9.2.2 efter at ha' installeret 10.2
Avatar billede aeblenet Nybegynder
08. april 2003 - 16:58 #7
Hvis du har en REN 9.1 eller højere, kan denne sagtens installeres EFTER OSX.
-dog skal der være en ren partition eller en seperat disk til formålet.

Hvis du har en version 9.0 der ikke hedder 9.1 eller nyere/højere, SKAL du hele den lange vej  F O R F R A.

Sorry ! ! !

Prøv selv. Du kan IKKE genstarte fra CD'en med 9.0, kun med 9.1 eller nyere.
-og KUN hvis du har husket at formatere disken som "klar" til OS9.x
Avatar billede sup Nybegynder
21. april 2003 - 16:31 #8
Dit problem er at du har en OS X som ikke er installeret så det understøtter OS9. Har haft samme problem og det betød geninstallering. Når man installerer OS X skal man huske at afkrydse flue-benet, som gør det muligt at installere OS9 bagefter ellers skal man ud i noget seriøst pillearbejde hvor man virkelig skal være ekspert. Så forfra kan jeg kun anbefalde. Du kan sagtens installere OS X først. Du  skal bare være opmærksom på det flue-ben når du formaterer disken.

Sup.