Avatar billede unsigned Nybegynder
07. april 2003 - 18:57 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Linie fra punkt

Problem: Jeg taster line. Jeg sætter cursoren for enden af en linie med 'end'. Derfra vil jeg gerne trække en linie 50 vandret og 0 lodret. Hvordan gør man det nemmest?

I øjeblikket taster jeg cirkel, end, radius 50. Så sætter jeg ortho på. Derefter taster jeg line, end, og trækker en linie gennem cirkelens perifi. Derefter bruger jeg trim for at give linien den rigtige længde. Derefter sletter jeg cirkelen. Og så har jeg min linie. Men det må kunne gøres nemmere.
Avatar billede hilfe Nybegynder
07. april 2003 - 19:05 #1
hvilket program bruger du?
Avatar billede unsigned Nybegynder
07. april 2003 - 19:08 #2
AutoCAD 2000.
Avatar billede hilfe Nybegynder
07. april 2003 - 19:10 #3
Hvad skal du bruge det til? Matematik?
Avatar billede unsigned Nybegynder
07. april 2003 - 19:13 #4
Det er til at tegne en grundplan over et sommerhus. Og så fordi man hele tiden har brug for den kommando, når man tegner i AutoCAD.
Avatar billede michael-k Nybegynder
07. april 2003 - 20:51 #5
du trykker først på f8, det bevirker at du kun kan trækker 90 grader fra en linje.  Derefter kører du den vej linjen skal ligge og taster 50 ind
Avatar billede sorensfar Nybegynder
07. april 2003 - 21:15 #6
Vil da lige tilføje, at der findes et hav af fiduser i AutoCAD, så hvergang du mener, at det du laver må kunne gøres smartere - så bare spø'r!
Det er for fjollet at sidde og kæmpe sig igennem 27 kommandoer for at lave noget, der måske kunne klares med 3 :o)
Avatar billede sorensfar Nybegynder
07. april 2003 - 21:17 #7
Eks.: næste gang skal linien måske ikke være vandret eller lodret - hvad gør man så?
Avatar billede unsigned Nybegynder
07. april 2003 - 21:19 #8
Det kunne jeg da godt bruge. Hvordan gør man det?
Avatar billede michael-k Nybegynder
07. april 2003 - 21:20 #9
skrive < og så et grade tal  feks  30  Så går den 30 grader op ;-)

Måske der er en nemmer måde er selv rimelig ny i ACad
Avatar billede unsigned Nybegynder
07. april 2003 - 21:25 #10
Den er god, hvis man kender vinkelen. Men hvordan gør man, hvis man står i et punkt, og gerne vil trække en streg fx 60 hen og 25 op?
Avatar billede michael-k Nybegynder
07. april 2003 - 21:28 #11
Så skriver du 60,25
Avatar billede michael-k Nybegynder
07. april 2003 - 21:29 #12
ahhh sorry  @60,25  mener jeg ;-)
Avatar billede michael-k Nybegynder
07. april 2003 - 21:33 #13
prøv evt den her side http://www.cadtutor.net/  de har nogle fede tutorials syntes jeg til ACad. Tager det lige fra bunden og bygger vidre og vidre på det.

Kender du layer tingen ?  hvor du kan lave forskellige linje typer. Ellers kig på den, jeg skal nok finde alle linje typer til byg og maskin branchen hvis du er intresseret.  ( får undervisning i det, så får de fedeste papire )  ;)
Avatar billede sorensfar Nybegynder
07. april 2003 - 21:34 #14
Hurtigt Michael-k, for hurtigt måske *G*
Linien skal jo starte et sted og det er fra dette sted, at længden og retningen skal angives.
Nøglen her er @ som i ACAD betyder "relativt fra sidst angivne punkt" (hvad enten det nu er tastet ind som koordinater (35,48) eller valgt ved at pege.
Så proceduren hedder f.eks.: Vælg (eller tast) et punkt, skriv derefter @50<30, for en linie, der skal være 50 lang i retning 30 gr., eller @50,-25 for en linie, som man ved skal ende 50 til højre og 25 nedad.
Avatar billede sorensfar Nybegynder
07. april 2003 - 21:36 #15
Til gengæld er JEG ikke særlig hurtig kan jeg se *LOL*
Min email opdaterer vist ikke så ofte som jeres :-(
Avatar billede michael-k Nybegynder
07. april 2003 - 21:37 #16
sorensfar man bliver nød til at være hurtig her på eksperten. Det jo lækkert at snakke autocad for en gang skyld her på E, sker jo ikke så tit ;)
Avatar billede sorensfar Nybegynder
07. april 2003 - 21:40 #17
Næ, desværre - der ville ellers være mange point at hente ;-)
- heldigvis kan vi da også finde ud af at svare uden point *G*
Avatar billede michael-k Nybegynder
07. april 2003 - 22:05 #18
Ja pointene er jo bare en form for at spørgeren sætter pris på ens hjælp. Det var sjovt med pointene de først par måneder :)  Nu skal de kun bruges til at få et pro medlemskab ;)