Avatar billede -lpa- Nybegynder
01. april 2003 - 20:15 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Tegneprgram

Hej !

Jeg har brug for et program til at tegne et hus med. Det skal bruges til at kunne tegne rum op, og der skal kunne bruges mål således at der kan optegnes et komplet hus, hvor man kan regne med de mål man har brugt.

Oplys venligst navn og vurderingen af om jeg burde kunne bruge det efter den beskivelse jeg har givet ovenfor. Hvis pris kendes, så oplsys ligeledes den.                    Med venlig hilsen
LPA
Avatar billede michael-k Nybegynder
01. april 2003 - 20:20 #1
Der er en del muligheder. De to jeg kender til.

3dsmax kan. Dog er det ikke det mest brugervenlig til det og det er rimelig svært at bruge. Pris  cirka 30.000 kr

AutoCad er lavet til at tegne i. Det er lidt mere simpelt end feks 3dsmax. Men en kombination af AutoCad og 3dsmax kan du både lave 2d tegningen og visualiseringen og animation.  Pris 30-40.000 kr

Nogle hæftige priser men håber det kan bruges aligevel ;)
Avatar billede michael-k Nybegynder
01. april 2003 - 20:24 #2
www.discreet.com og www.autodesk.com kan du læse mere om programmere samt få fat i trial versioner af dem.  Glemte jeg lige
Avatar billede abpdk Nybegynder
01. april 2003 - 20:25 #3
Du kan jo prøve med Gmax. Det ligner meget 3dsmax men i en meget neddæmpet udgave. Det bruges vist mest til spildesign (figure, baner + diverse addons etc.), men det kan sagtens bruges til at tegne et hus med og målene kan også bruges (du kan indstille det efter behov).

Det kan downloades her http://www.discreet.com/products/gmax/, og det er gratis.
Avatar billede -lpa- Nybegynder
01. april 2003 - 20:36 #4
Takker for oplysningerne, det bliver nok mere den gratis. Jeg havde regnet med priser på op til 5-6000, men 40 er lige i overkanten, men det er sikkert godt !

Hvordan frigives pointene ??
Avatar billede -lpa- Nybegynder
01. april 2003 - 20:38 #5
Har fundet ud af det !
Avatar billede michael-k Nybegynder
01. april 2003 - 20:43 #6
hehe ja det har du nok ret i, dog kan du få studie licens af 3dsmax til omkring 2500 kr hvis altså du er studerende :)
Avatar billede -lpa- Nybegynder
01. april 2003 - 20:45 #7
Det kan man jo altid kende en der er, og så er prisen givet godt ud !
Avatar billede michael-k Nybegynder
01. april 2003 - 20:50 #8
ja klart :)
Avatar billede -laban- Nybegynder
01. april 2003 - 21:01 #9
Hejsa

3D-max kan ikke bruges til målsætning og er generelt for dyr til de fleste.

Autocad er ikke simpelt når man kan det, det kan bruges til alt det du nævner og kan også tegne i 2D-3D og kan sågar også visualisere men er mere et konstruktions program hvor Max er et design- visualisering og game program.

Et godt bud til dig ville være Corel Draw som er nemt at bruge kan lave ting målfast og kan tegne alt i 2D til ca 1000,- kr.

:)
Avatar billede michael-k Nybegynder
01. april 2003 - 21:16 #10
laban selvfølgelig kan du målsætte i 3dsmax det noget pjat at sige.
Avatar billede -lpa- Nybegynder
01. april 2003 - 22:13 #11
Laban, det lyder ikke tosset !
Avatar billede -laban- Nybegynder
02. april 2003 - 00:46 #12
ok Michael så syntes jeg du skal vise et ss af hvor du sætter målsætningslinier i 3D Max, for jeg har været med siden første version og har aldrig set det.
Jeg tror du misforstår det.

I Autocad og CorelDraw kan du gøre det, der ligger målsætningslinier til det samme :)

Jeg har undervist i det skidt hele livet, hvilket vil sige alt for lang tid.
Avatar billede michael-k Nybegynder
02. april 2003 - 00:57 #13
hehe okay du har nok ret, troede målsætning var noget andet ;)
Avatar billede -laban- Nybegynder
02. april 2003 - 10:10 #14
Dejligt at høre det vigtigste er at man får den rigtige information. :)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
02. april 2003 - 13:22 #15
-laban- >>> Vil du forklare mig hvad målsætning er ?

på forhånd mange tak :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
02. april 2003 - 15:59 #16
Jeg vil da gerne prøve ;)

Målsætning linjer er linjer kan trækker ud fra en linje så man kan se hvor lang den linje er. Man bruger det feks i AutoCad hvor du har mulighed for at afsætte to punkter og trække en linje ud derfra med mål på.

Min egen version er mere simpel og enlig den version jeg "tro" Ipa var ude efter hvis man læser hans spørgsmål igennem.
Citat "Det skal bruges til at kunne tegne rum op, og der skal kunne bruges mål således at der kan optegnes et komplet hus, hvor man kan regne med de mål man har brugt." citat slut.

Målsætning må være at man definere et mål feks væggen skal være 8 meter lang, 3 meter høj og 20 cm bred.  Det kan man i både 3dsmax og autocad.
Avatar billede -laban- Nybegynder
02. april 2003 - 17:07 #17
jeg kan kun være enig med Michael i beskrivelsen af målsætningen, men kan da lige tilføje målsætning af radius også.

Jeg kom bare ind på målsætning fordi man tit tegner stregerne i rummet en af gangen som feks pline, og så er det nemt at tjekke med målsætningslinier om det passer eller er målfast i forhold til tegninger.

Udover det er der nogle konstruktions ting der er nemmere i AutoCad/Coreldraw og det er snap værktøjer til at gribe fat i feks ende- midt og perpendicular punkter. Og så er der en masse geniale værtøjer i skitseringsfasen bla trim og meget mere. :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
02. april 2003 - 17:11 #18
troede enlig at corelDraw var et billedbehandlingsprogram, det er det måske ikke ?

Offtopic måske men spørger nu aligevel sorry Ipa
Avatar billede -lpa- Nybegynder
02. april 2003 - 17:24 #19
Det er ok, og derudover tror jeg rent faktisk at autocad lyder som et noget fornuftigt program ud fra din forklaring længere oppe.
Avatar billede michael-k Nybegynder
02. april 2003 - 17:31 #20
kan godt være, men måske også corelDraw hvis det bare er 2D tegninger du vil lave.  Men lad os hører hvad laban siger kender ikke CorelDraw så tør ikke sige det. Men er CorelDraw et program som photoshop som jeg kender vil jeg da nødig bruge det til sådan en opgave, vil simpelthen tage for lang tid, i forhold til et program som Acad :)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
02. april 2003 - 18:37 #21
Ok, mange tak for jeres forklaring :)
Avatar billede -laban- Nybegynder
03. april 2003 - 00:49 #22
Hejsa igen CorelDraw pakken er en masse små programmer samlet til en billig penge og består af følgende interessante programmer i denne sammenhæng.

Photopaint som er lig Adobe Photoshop, et trace program til at trace bitmap til vektor. Og endelig til sidst CorelDraw som er hoved programmet i denne pakke og også kan købes seperat. derudover er der en masse andre ting med, masser af clipart, fotos, fonte og meget mere.

CorelDraw er lig med Adobes Illustrator altså et vektor program, det kan dog en masse ting som Illustrator umiddelbart ikke kan. Bla har den noget database indbygget, målsætningslinier, lyssætning af farve flader og primitive 3D-funktioner nærmest iso metrisk.

Derudover brugte jeg det tit som et hurtigt tegneprogram til 2D tegninger/former som jeg så eksporterede til AI format og importerede i 3D-max da det var hurtigere før i tiden, de nye 3D-Max programmer er blevet meget stærkere til de gængse 2D tegneredskaber og jeg bruger stortset ikke Corel mere.

hvis man er i produktionen som mig hver dag og har større ordre som giver råd til så dyre programmer så er de bedst programmer flg. efter min vurdering.

AutoCad til 2D målfaste tegninger og konstruktionstegninger og de store eksport muligheder bla. til 3D-Max. 3D-Studio Max til visualiseringer feks. Arkitektur, hele gaming verdenen, animationer, 3D til web og industriel design m.m. Og til sidst coreldraw pakken til dem med den lille pengepung i starten men kan løfte en masse ting så man kan komme videre mod målet.

Håber det giver mening og at det ikke er for rodet, jeg har haft en lang dag. :)