Avatar billede fromsej Praktikant
30. marts 2003 - 21:25 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Bootdisk igen igen

Lige siden det blev forbudt at linke til diverse steder, hvor man kan downloade Bootdisketter, er der noget ved det forbud der har irriteret mig.
Nu har jeg så langt om længe fundet ud af hvad det er.
Jeg tillod mig at hente en BD ned, og pakke den ud på en diskette.
Så satte jeg min Win98 CD i og åbnede de enkelte .cab filer med Winzip.
Til min knap så store overraskelse, ligger samtlige filer der er på bootdisketten fra " i ved hvor " på Win98 CDén.
Alene af den grund kan jeg ikke se nogen for for copyright brud ved at hente en bootdiskette ned til det styresystem man vil have installeret, man har jo filerne i forvejen undtagen Config.sys og Autoexec.bat, som ikke kan være copyrightbeskyttede, da man laver dem selv.
Derfor skal dette forbud mod at linke til www.detmåviikkeend.nu fjernes jo før jo bedre!
Jeg vil gerne have et svar fra Admin selv, og vil selvfølgelig gerne have kommentarer fra både Coadmins og alle andre.
Der skal extremt gode argumenter på bordet, hvis i vil overbevise mig om andet.*S*
Avatar billede fromsej Praktikant
30. marts 2003 - 21:26 #1
for for= form for.
Det gik lidt stærkt.*G*
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. marts 2003 - 21:43 #2
ja, men så henviser du blot folk, der skal bruge en bootdisk, til at filerne ligger på CD og så må man håbe at de kan finde ud af at lave en bootdisk ud fra CD'en ;o)
Avatar billede fromsej Praktikant
30. marts 2003 - 21:51 #3
Jeg har faktisk spekuleret på at lave en vejledning, men det skal der jo tid til.
Det andet er nemmere, også for dem der skal bruge den.
Avatar billede popsy Novice
30. marts 2003 - 23:08 #4
Hmmm, som jeg har forstået det, er det vel Microsofts udsagn, at der ikke må linkes til de sider.
Mener at en coadmin har udtalt sig i den retning, men kan desværre ikke finde et link :(
Avatar billede fromsej Praktikant
30. marts 2003 - 23:10 #5
Avatar billede fromsej Praktikant
30. marts 2003 - 23:14 #6
Her er Microsofts beskrivelse af fremstillingen af en bootdiskette, jeg har ikke prøvet den endnu, men skal nok gøre det.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;255292
Avatar billede summer Mester
30. marts 2003 - 23:18 #7
fromsej, det første fornuftige der er sagt i denne latterlige copyrigth-sag. Selvfølgelig har man alle filerne på ens CD, og selvfølgelig kan man lave sin bootdiskette fra den. Jeg ved simpelthen ikke hvor dette vanvittige paranoia har sin plads, for hvad er en bootdiskette værd, hvis ikke man har en CD, etc. etc. At lave en så latterlig regel, kan da kun være for at irritere og friste til "lovbrud". Jeg er da heller ikke bleg for at indrømme, at jeg ikke overholder "bootdiskettecopyrigthloven" Der er mange måder at gøre dette på, så det ikke er så "synligt", så..... 100% opbakning til fromsej
Avatar billede popsy Novice
30. marts 2003 - 23:28 #8
fromsej> *rødmer* (det var mit eget sp.) *rødmer*
Avatar billede serverservice Praktikant
31. marts 2003 - 01:04 #9
Ja armene op for Fromsej. Endelig siger han noget klogt *g
Det er sikkert bare en Microsoft Lov som er til for at hjælpe dem med at monopolisere deres software. Eller sagsøge andre for at genbruge den dybe tallerken.
Jeg har svært ved at forstå et forbud her på eksperten når folk samtidig spør hvordan man brænder det ene OS efter det andet og hvorfor nogle spil ikke kan brændes direkte, hvordan man bryder administrator password osv.
og problemer med kaza og min bare...r
Avatar billede summer Mester
31. marts 2003 - 08:17 #10
Der ulmer et oprør mod tyraniet ;-) Go on!!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
31. marts 2003 - 12:25 #11
Selvom man ejer et stykke ophavsretsligt beskyttet software selv, er det ikke tilladt at downloade det tilsvarende stykke software fra internettet. Så nemt er det.

Vedr. bootdisketter, står der ganske specifikt på http://www.microsoft.com/permission/copyrgt/cop-soft.htm#DOS

"MS-DOS® FILES:
Microsoft Corporation does not allow redistribution of files from Microsoft® Ms-DOS® and written permission will not be granted."

Tjaahh... jeg ved ikke med jeg andre. Men jeg har ikke svært ved at fortolke denne.
Avatar billede popsy Novice
31. marts 2003 - 12:27 #12
Hmmm, der er sådan set slet ikke noget at være i tvivl om!
Avatar billede kenp Novice
31. marts 2003 - 16:52 #13
Fromsej så må du lige lave en vejledning om hvordan man får dem ud fra den enkelte CD-rom, som man så kunne bruge til vejledning til dem som har problemer, og en minivejlening om hvad som skal stå i config.sys og autoexe.bat :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. marts 2003 - 17:18 #14
man kan også hente en bootdisk her
http://soreno.dk/freedos.zip
Avatar billede serverservice Praktikant
31. marts 2003 - 22:09 #15
ja eller her: http://www.23cc.com/free-fdisk/
->Popsy, Nanoq Men det er jo ikke det vi diskuterer.
Det er ulovligt, men hvordan skal vi tage et forbud på eksperten alvorligt. Der er også andre som stiller spørgsmål i hvordan man brænder bestemte spil og Operativsystemer, og hvorfor noget ikke kan kopiereres direkte (fordi det er sikret).
Man må godt stille spørgsmål til hvordan man brænder spil og OS men ikke en LILLE USKYLDIG BOOTDISK FRA SAMME COM ADRESSE. Er det ikke dobbeltmoralsk?
Avatar billede popsy Novice
31. marts 2003 - 22:25 #16
Der må ikke stilles spørgsmål på Eksperten, som bryder dansk lovgivning.
Der må ikke gives svar på Eksperten som bryder dansk lovgivning.

Fri fortolkning af reglerne punkt 2.1.7.: Det er ikke tilladt at spørge efter eller poste indlæg der omhandler ulovlig kopiering eller downloading af ophavsretsligt beskyttet materiale.

Jeg kan ikke se hvor tvivlen opstår?
Avatar billede serverservice Praktikant
31. marts 2003 - 22:48 #17
en her der efterspørger program til at kopiere beskyttede disketter.
http://www.eksperten.dk/spm/2733
kopiere musikcd
http://www.eksperten.dk/spm/205322
og spil
http://www.eksperten.dk/spm/185094
->popsy .Det her er der jo ingen der siger noget til - så det må man godt? Bare det ikke er en væmmelig bootdisk som måske i forvejen ligger på cdén
Avatar billede popsy Novice
01. april 2003 - 00:01 #18
danny> Nu ved jeg ikke lige hvad du mener med at der ikke er nogen der siger noget til det?
I alle 3 sp. bliver der da stilt tvivl om lovligheden af projektet!
Dog lidt vagt i det første af dine eksempler, men da det er 3 år gammelt (!) kan reglerne jo godt have været anderledes dengang.
Avatar billede popsy Novice
01. april 2003 - 00:02 #19
Og så er det iøvrigt totalt ligegyldigt hvor mange eksempler du kan finde på andre overtrædelser af lov/regler!

Har din far/mor aldrig fortalt dig, at bare fordi dine venner kører over for rødt, så betyder det ikke at du må? :)
Avatar billede serverservice Praktikant
01. april 2003 - 00:29 #20
->Popsy Nu er du jo totalt usaglig, bare fordi du ikke kan finde argumenter.
Hvad har min mor og far med sagen at gøre? desuden er jeg fyldt 30.
Jeg fatter bare ikke at den latterlige bootdisk er det største problem mht. kopiering. er det fordi Microsoft har vedtaget det ?
Hvem har så monopol på tcp/ip protocollen - unix?
Avatar billede popsy Novice
01. april 2003 - 00:44 #21
Usaglig? Hvor mangler mine argumenter? Dine 3 eksempler er da slået til jorden!
Avatar billede jelzin101 Praktikant
01. april 2003 - 03:00 #22
Der er ikke grund til så meget diskussion, det er ikke tilladt at linke til ophavsretsmæssigt beskyttet materiale imod ophavsretshavers ønske.

At folk har et problem med at det er Microsoft der i givet tilfælde er den forurettede, vil jeg lade være folks eget problem, og blot nøjes med at understrege at regelsættet skal overholdes, hvis ikke man føler sig i stand til det bør man nok søge andre græsgange, da jeg ikke rigtigt kan forestille mig regelsættet ændret så det strider mod dansk og international lovgivning.

Og for helt konkret at svare på fromsej's spørgsmål, - så fejler din tankerække på et afgørende punkt, hvad hvis vedkommende der henter programmet ikke har styresystemet selv ? og kan du sikre dig at det forlæg som benyttes ved eksemplarfremstillingen (som downloadet jo er), er lovligt(dvs. at den der har filen/filerne liggende offentligt tilgængeligt rent faktisk har lov til at videredistribuere disse) - jeg tror det næppe.

Sådan var ordene.
jelzin/co
Avatar billede fromsej Praktikant
01. april 2003 - 12:02 #23
Jeg bliver jo så nok nødt til at give mig, selvom jeg ikke er meget for det.
Jeres argumenter og beviser er gode og saglige, og der er ingen grund til at mundhugges mere over det.
Så der gives ikke andre muligheder end at omgås dette forbud ved at forklare folk hvor de kan hente det uden at give dem et direkte link.
Men til gengæld, har vi så nu fået det pindet helt ud, og kan derfor henvise til denne her tråd, når folk spørger om hvorfor de ikke må lægge det link.
Så noget godt er der da kommet ud af det.*S*
Avatar billede summer Mester
01. april 2003 - 12:11 #24
Ja, ja, så fortsætter alt ved det "gamle" - lusk og andre "fiffigheder" når der mangles en bootdisk :) og lidt mere til de kære coadmins at holde øje med.
Avatar billede fromsej Praktikant
05. august 2003 - 20:15 #25
http://support.microsoft.com/?kbid=326682
*ROFL*
Enten er Microsoft kommet på bedre tanker, eller også har de ændret politik på det område der hedder support af deres kunder.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
05. august 2003 - 21:27 #26
men vil det så betyde at man for fremtiden må henvise til bootdisk.com - nu hvor selv MicroSoftie gør det ???
Avatar billede bearhugx Nybegynder
05. august 2003 - 21:29 #27
(bemærk - ingen http://  foran i ovenstående, så det ikke bliver et aktivt link --- vil jo ikke have coadmins på nakken :-)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
05. august 2003 - 21:30 #28
og kommer dette også til at gælde for alle sites, som er leveringsdygtige i bootdisks ?
Avatar billede fromsej Praktikant
05. august 2003 - 21:36 #29
Bearhugx>>Jeg nøjes med www.bootdisk.com foreløblig.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. august 2003 - 22:38 #30
NOTE: You can create the Windows 98 Startup disk or the Windows Millennium Edition Startup disk on any Windows 98-based or Windows Millennium Edition-based computer. The startup disk must correspond with the operating system you are restoring. If you cannot obtain a Windows 98 Startup disk or a Windows Millennium Edition Startup disk, you may be able to download a disk creator from the following Bootdisk Web site:
http://www.bootdisk.com

CAUTION: This Web site is not supported by Microsoft. Use the downloads from this Web site at your own risk.
Microsoft provides third-party contact information to help you find technical support. This contact information may change without notice. Microsoft does not guarantee the accuracy of this third-party contact information.