Avatar billede mrscoop Nybegynder
24. marts 2003 - 11:00 Der er 19 kommentarer

Brug af lokal profil ved domænelogin i XP

Hejsa

Jeg har følgende problem som jeg håber en eller anden venlig person kan hjælpe med.

Vi har mange brugere som logger i domænet fra en maskine de bruger i et multimedievæksted. Disse brugere logger i domænet for at få deres hjemmedrev etc.

Problemet er, at når de logger i domænet fra maskinen oprettes en ny og tom profil hvori der ikke er ikoner eller adgang til alle de programmmer maskinen er installeret med lokalt fra starten.

Det er ikke aktuelt med en roaming profile liggende på serveren da det giver uønsket netværkstrafik og denne ikke kan laves mandatory grundet ønsket om fleksibilitet på maskinen.
Avatar billede tlaursen Nybegynder
24. marts 2003 - 11:04 #1
Log på som administrator når programmerne installeres. Flyt de ikoner der skal bruges til folderen "All users" > Skrivebord. Sæt rettighederne på disse ikoner, så all users kan bruge dem, men ikke slette dem.
Avatar billede mrscoop Nybegynder
24. marts 2003 - 11:26 #2
Tak for dette svar som jo bestemt kan lade sig gøre.
Det giver dog et større arbejde da der også er foretaget en del tilpasning af XP for at få navgation og udseende tl at ligne og agere som 98/2000 - Det kommer ikke med.
Det er således mere en "ægte" brug af administator profilen er ønsket.
Avatar billede tlaursen Nybegynder
24. marts 2003 - 11:32 #3
Jeg er ikke sikker i XP, men i "2K og NT4.0 gemmer den opsætningen for hver enkelt bruger i deres egen profil.
Det lyder som om opsætningerne er lavet, altså for at få maskinen til at ligne en 98/2000, og disse indstillinger ligger jo i den enkeltes profil. Så det er vel "Kun" ikoner der er et problem.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2003 - 11:55 #4
Kopier den profil du ønsker at nye brugere skal have til Default User, husk at give permission til everyone.
Avatar billede mrscoop Nybegynder
24. marts 2003 - 13:52 #5
tLaursen --> Al tilpasningen til at ligne 98/2000 er profilafhængigt og går fløjten når en ny bruger logger på og en ny frisk profil dannes.

tpo --> Det virker ikke da alt for meget af den generelle tilpasning ryger når den blot kopieres. Det eneste man får med er ikoner og filer.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2003 - 14:13 #6
mrscoop du skriver: "tpo --> Det virker ikke da alt for meget af den generelle tilpasning ryger når den blot kopieres. Det eneste man får med er ikoner og filer."
Dette er ikke korrekt, du må have lavet noget forkert! Følg nedenstående fremgangsmåde.

Dette er fra en engelsk W2K Pro, så du må selv "oversætte" til XP.

Højreklik My Computer ->klik Properties.
Klik på fanebladet User Profiles.
Marker den profil du ønsker at de nye brugere skal have, og klik Copy To...
Klik Change.. under Permitted to use.
Vælg Everyone og klik OK.
Klik Browse... under Copy profile to.
Marker "C:\Documents and Settings\Default User" Klik OK
Klik OK

Folderen "C:\Documents and Settings\Default User" er skjult, så du skal sætte explorer til at vise skjulte filer.
Alle nye lokale profiler oprettes på grundlag af "Default User"
Avatar billede mrscoop Nybegynder
24. marts 2003 - 14:21 #7
Ovenstående er fremgangsmåden såfremt man logger lokalt på PC en. Her er tale om at brugerne logger i domænet med hvert deres individuelle domæne logon.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2003 - 14:26 #8
Når en domain user (uden roaming profile) logger på en client første gang, oprettes der en lokal profil udfra "Default User".
Avatar billede mrscoop Nybegynder
24. marts 2003 - 15:26 #9
Ja, det siger du godt nok, og technet kan fortælle det samme, men det synes ikke at ske....måske jeg laver noget forkert.
Uanset dette vil ændringer og tilpasninger i retning af at ligne og agere som 98/2000 ikke komme med som når en profil normalt overtages, hvilket er væsentligt.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2003 - 15:42 #10
Hvilke ændringer er der tale om? Bare de mest væsentlige, så jeg kan lave en test.
Avatar billede mrscoop Nybegynder
24. marts 2003 - 16:45 #11
Det er de 4 steder hvor der kan sættes "klassisk visning."(Win 2K look alike) og derudover f.eks officeikoner på processlinien.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2003 - 17:36 #12
Jeg har instaleret en XP Pro og lavet følgende test.

Loggede på lokalt som Administrator. Opretede en lokal bruger (Skabelon). Loggede af.

Loggede på lokalt som Skabelon. Satte alt som jeg kunne til klasisk visning. Definerede farver. Tilrettede Toolbaren Quick Launch. Definerede visning af filer i Explorer. Loggede af.

Loggede på lokalt som Administrator. Kopierede profilen for brugeren Skabelon til Default User.

Loggede på som en Domain User, og fik nøjagtig samme profil som brugeren Skabelon.

Der er ingen tvivl om at det virker. Har du husket at slette profilen for de brugere der har logget på maskinen, før du kopierede din "Skabelon profil" til Default User?
Avatar billede mrscoop Nybegynder
24. marts 2003 - 17:54 #13
Hmmmm, det lyder skummelt, men du må jo have ret når du netop har testet det.
Jeg må prøve det imorgen når jeg får mulighed for det.
Jeg lukke spørgsmålet her og tester imorgen.
--> TPO. Send et tomt svar så jeg kan give dig point.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2003 - 18:30 #14
Der er ikke nogen grund til at give point, når dit problem ikke er løst.
Avatar billede mrscoop Nybegynder
24. marts 2003 - 20:20 #15
Helt op til dig, men du har brugt tid og kan vise at det virker.
Jeg formoder at det også virker for mig imorgen .....
Avatar billede mrscoop Nybegynder
25. marts 2003 - 10:18 #16
Nu har jeg testet det på en DK version af XP. Bibilioteket for den default profil hedder All Users.
Jeg har sat permissions til "Alle" og kopieret profilen til "All users". Jeg får da også egne oprettede ikoner og mapper på skrivebordet med over, men ikke indstillinger vedr. klasssik visning, tilretning af processlinien, officeadgang eller andet.

Er der nogen som har en ide om hvad der er problemet ?
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2003 - 09:53 #17
Du skriver: "Bibilioteket for den default profil hedder All Users".
Nej, det er Default User. Hvis du ikke kan se Default User, skal du sætte explorer/stifinder op til at vise skjulte filer.
Avatar billede mrscoop Nybegynder
25. april 2003 - 10:25 #18
Tak for svaret. Profilen hedder "Default User" indtil første profil er oprettet hvorefter den ikke eksisterer længere. Herefter hedder den tilsvarende profil "All Users".

Problemet er løst via group policies i domænet.

Hermed lukkes spørgsmålet. Tak for gode svar.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2003 - 10:30 #19
Det ville være rart med en detaljeret forklaring på hvordan du løste problemet.
:-)