Avatar billede praetorian Nybegynder
20. marts 2003 - 21:33 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

God dansk bog angående SQL

Kære Eksperter.

Mig og en kammerat står og vil gerne lærer noget om SQL. Derfor står vi nu og leder efter BOGEN. Vi har dog et par krav til den.

1:
Den skal være dansksproget

2:
Skal være god både som lærebog samt fungerer som opslagsværk

3:
Omhandle Generel SQL (logisk nok). Samt endvidere tage forbehold over for SQL i forhold til Access/Mysql

Det er umiddelbart vores "krav" kender du til en bog du kan anbefale der passer ind så smid dit foreslag. Det må gene smides med et link til hvor ta bogen kan ses online.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede schaefner Juniormester
20. marts 2003 - 21:36 #1
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. marts 2003 - 21:39 #2
Det er desværre kun et "hæfte" og ikke en bog. Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har ret til overs for de hæfter. Jeg havde nemlig købt et om JAVA til at støtte mig op af. Problemet er bare at jeg ikke kan bruge det til noget som helst. Og det dutter ikke kan du nok se.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2003 - 21:40 #3
Relations databaser og SQL / Søren Vang

Udmærker bog som jeg har undervist efter.

[hvis ikke der er kommet en nyere udgave end min 92'er så er den nok lidt
gammel]
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2003 - 21:40 #4
Tja - Søren Vang er på 370 sider [stadigvæk 1992 udgave].
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. marts 2003 - 21:43 #5
Arne:

Har du et link til den online ?.
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. marts 2003 - 21:43 #6
Og dækker den samtlige af vores krav?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2003 - 21:48 #7
Den er dansk.

Det er en OK lærebog og opslagsværk - som sagt har jeg selv
undervist efter den.

Den omhandler generel SQL og i min 1992 udgave nævner den lidt om
Oracle og DB2 (Access MySQL var ikke opfundet dengang).
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2003 - 21:49 #8
Jeg prøver lige at se om jeg kan finde den online (og se om der er kommet
en ny udgave).
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2003 - 21:51 #9
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2003 - 21:52 #10
Der *er* kommet en 3. udgave som er nyere end 1992:
  http://www.fagboginfo.dk/lutreto/ltretop.htm
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2003 - 21:53 #11
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. marts 2003 - 22:00 #12
"Relationsatabaser og SQL henvender sig til folk, der har et vist kendskab til edb og databaser"

Bogen skulle være til 2 nybegyndere som jeg også gjorde opmærksom på. Godtnok har vi en del kendskab til EDB men for at være ærlig ved vi ikke ret meget, grænsende til ingenting om databaser.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2003 - 22:05 #13
Jeg synes at den er rimelig let at gå til også for nybegyndere.

Hvis jeg ville presse jer lidt havde jeg foreslået C.J.Date !

:-)

men hvis I har tid til det så bestil den hjem fra biblioteket, læs lidt
i den og beslut jer for om I vil købe den.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2003 - 22:07 #14
Og tro mig selv om hans bog hedder:
  An Introduction to Database Systems
så er den ikke på introduction niveau !
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2003 - 22:07 #15
Er der ikke andre her som kender Søren Vang's bog ?
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. marts 2003 - 22:13 #16
Hvad med denne, er det en der kan anbefales:
http://www.gad.dk/default.asp?url=%2Fbog%2Easp%3Fid%3D161753%26lang%3D%26site%3D%26gave%3D (Grundlæggende programmering i SQL)

Har også fundet denne:
http://www.gad.dk/default.asp?url=%2Fbog%2Easp%3Fid%3D165934%26lang%3D%26site%3D%26gave%3D (SQL i praksis)

Nogle der kender en af disse 2 og kan anbefale enten den ene eller den anden.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2003 - 22:19 #17
Jeg kender dem ikke.

De er nye hvilket er godt.

De er kun henholdsvis 80 og 128 sider, hvilker ikke er meget til emnet SQL.

Må jeg tillade mig at spørge om jeres alder og uddannelse ?
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. marts 2003 - 22:22 #18
Jeg er 22, min kammeret er 20.

Vi er bgge igang på 2 semester på Datamatiker uddannelsen. Så vi er igang med at lærer om Databaser.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2003 - 22:26 #19
Så kan I sagtens klare Søren Vang - I er jo igang med en
IT uddannelse.

Jeg har undervist Cand.Ling.Merc (sprog på handelshøjskolen)
studerende efter den med godt resultat.

Men prøv og se om ikke I kan finde en kopi på et bibliotek og lige
bladre lidt i den !
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. marts 2003 - 22:33 #20
Problemet er bare at såsnart at det kræver bare lidt forhåndsvden om databaser er jeg stået af :-(. Så derfor skal det simpelthen være en bog for nybegyndere.

Alt vores pensum materiale for i år er Engelsk og ofte er Engelsk altså ikke lige det nemmeste sprog at læse når det begynder at blive ekstremt teknisk og kompliceret.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2003 - 22:38 #21
Hmm. Jeg synes ikke at Vang kræver nogen særlig database baggrund.

Men det er naturligvis også dumt at smide penge ud på en bog man ikke
kan bruge.

Jeg tror virkeligt at det bedste råd er at finde den på biblioteket
og så kiger I i den og laver jeres egen vurdering.
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. marts 2003 - 22:41 #22
Ok. Men vil også lige prøve og spørge dem på skolen ad hvad de anbefaler.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2003 - 19:45 #23
Har I fundet ud af noget ?
Avatar billede praetorian Nybegynder
26. marts 2003 - 19:51 #24
ikke lige endnu.
Avatar billede thorus Nybegynder
10. april 2003 - 01:53 #25
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2003 - 07:50 #26
Hvad er det interessante ved det link ?

De har Søren Vang og flere andre database bøger.

Er de billigere der end andre steder ?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. maj 2003 - 22:40 #27
Noget nyt ?
Avatar billede praetorian Nybegynder
23. maj 2003 - 14:59 #28
Det bliver nok det der grønne hæfte fra IDG som jeg/vi vælger at købe. En del fra min klasse har det hæfte og siger at det er et godt et at ligge ud med når at man ikke har den vilde erfaring med databaser.