Avatar billede iziqio Nybegynder
19. marts 2003 - 11:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Begynder i MacOS X ???

Jeg er helt ny i MAc, og har lige fået en mac, men vil gerne have en større harddisk i den. Hvordan installere jeg MacOs på den nye harddisk ? bare fra bunden af !!!
Er det ligesom windows ? Kan man bruige Windows på en MAC computer ? Begynder tips søges !!!!
Avatar billede iziqio Nybegynder
19. marts 2003 - 11:21 #1
Skal man have en startdisk for at installere ? Eller kan man bare sætte MacOS C-en i drevet ?
Avatar billede tre Nybegynder
19. marts 2003 - 11:26 #2
Det er NEMT at installere MAC OS.

Når Harddisken er ordentligt installeret sætter du bare MAC OS CD i computeren og holder tasten "C" nede mens du starter. Så bootes der fra CD'en.

Derefter følger du bare installationsprogrammet.
Avatar billede tre Nybegynder
19. marts 2003 - 11:28 #3
Du kan som udgangspunkt ikke installere Windows på din MAC.

Du kan få en emulator, som Virtual PC (www.connectix.com) og køre windows "ovenpå" Mac OS. Det kører dog noget langsomt, da maskinen emulere PC hardwaren.
Avatar billede iziqio Nybegynder
22. marts 2003 - 08:49 #4
Er der stor forskel på OS 9 og OS X ?
Avatar billede iziqio Nybegynder
22. marts 2003 - 13:54 #5
er det æble tasten eller bogstavet c ?
Avatar billede iziqio Nybegynder
22. marts 2003 - 13:55 #6
den booter ikke op på CD-rom!!!! Hvordan formatere jeg harddisken ? Eller deler den op ?
Avatar billede iziqio Nybegynder
23. marts 2003 - 13:11 #7
Kan man installere LINUX REDHAT PÅ DEN ? OG hvor finder jeg det ?
Avatar billede le_mac Nybegynder
24. marts 2003 - 10:38 #8
izigio: Mig bekendt kan RedHat ikke køre på PPC-baserede maskiner. Til gengæld findes der (mindst) to andre glimrende distributioner: Mandrake og Yellowdog. Mandrake er på trapperne med den nye version 9.1 - både til Intel- og PowerPC-baserede maskiner. Link: http://www.mandrakelinux.com/en/ . Yellowdog 3.0 er kommet 19. marts. Link: http://www.yellowdoglinux.com/ydl_home.shtml.

Jeg har læst en test af Mandrake 9.1 beta til Mac - testen blev udført på en G3 350 MHz og konklusionen var, at systemet var overbevisende i performance og brugervenlighed.
Avatar billede iziqio Nybegynder
26. marts 2003 - 20:04 #9
kan det passe at det fylder alle 6 cd´er ? 3,5 GB ??
Avatar billede le_mac Nybegynder
27. marts 2003 - 15:10 #10
izigio: Du tænker på Yellowdog, kan jeg se. At der er 6 CD'er, skyldes formentlig, at der er support for kinesisk samt lignende. Det vil være sandsynligt, at der installeres filer fra 2-3 CD'er.

Jeg har i går installeret Mandrake 9.1 (however til PC - men udgaven til Mac skulle være næsten helt identisk). Det fylder 3 CD'er. En samlet installation, inklusive alt i browsere, mailprogrammer, 2 komplette Office-pakker samt meget mere, fylder omkring 2 GB. Antagelig vil det være samme størrelsesorden til Mac.