Avatar billede chappy Nybegynder
18. marts 2003 - 13:57 Der er 16 kommentarer

ECS P4S5A / DX+ & 2,1 Celeron + MX440 128 GF4, Kører langsomt.

Hej.

Jeg har lavet følgende computer til en af mine venner:

MoBo: ECS P4S5A/DX/L+, P4 Sokkel 478, SIS645
Cpu: Intel,Celeron 2.1 GHz, Sokkel478
GF: Palit Microsystems Daytona Geforce4 MX440, 128MB TV-OUT
HDD: Maxtor (vist nok) 5400 rpm 20 GB
Ram: 256 SDRam 133mhz
Strømforsyning: 235W (ved godt at det er lavt men det er et gl. kabinet så i forsøget på at spare er den ikke skiftet. Endnu.. måske?)

3dmark:
Som ovenstående: ca 3500 point
med 512 DDr pc 2700: 4100 point

Problemet er at hans gamle maskine PII 350 mhz med et TNT2 32 MB kort kørte hurtigere. Ifølge ham selv altså.
Jeg har selv set den køre spil, og jeg vil sige jeg er ikke imponeret, den er godt nok langsom, og hakker meget i spillene. Man skal sætte den meget ned i opløsning før det er muligt at spille.

Jeg har opdateret SIS AGP driveren til den nyeste, det hjalp ikke. Det havde jeg læst om et andet sted, skulle virke men det hjalp desværre ikke her.

Jeg er snart tom for ideer er der nogen, som har en ide til hvad jeg kan prøve.

Han er meget desperat og ringer konstant, så please hjælp.

- Chappy
Avatar billede red_martians Nybegynder
18. marts 2003 - 14:23 #1
Det tror jeg ikke på.....
Det kommer desuden helt an på hvilket 3Dmark han bruger...
Dit resulat lyder helt fornuftigt, hvis det er 3Dmark2001.
Max jeg har set i 3Dmark2001 med TNT2 er 1800point, med et overclocket TNT2 ultra på en AMD Duron 800Mhz...
Så det er helt sikkert ham der er gal på den.
Avatar billede robertanja Nybegynder
19. marts 2003 - 05:40 #2
At, den kører langsomt i forhold til "den gamle PC", kan sagtens
være rigtigt !!!. (gamle pc+programmer fylder/bruger lidt ram+Mhz).
men prøv at opdaterer/opgraderer Direct-X. (windows!!!).
passer er alle Hardware delene Kompatibel !!! -med hinanden.
Avatar billede robertanja Nybegynder
19. marts 2003 - 05:46 #3
Hej igen ! -hvilken Windows !!! -kører du med,
hvis windows Xp. -så kan det være lige i underkanten af ram,
Win Xp "anbefaling af RAM" -til spil 512 (kan godt kører med 256).
men kan netop "hakke i det". og hvis du så kører med Video/musik,
m.m. (videoredigering) er "anbefalingen 1024 Mb" (kan 512).
Avatar billede red_martians Nybegynder
19. marts 2003 - 08:02 #4
Der er så absolut intet galt med den maskine...
Min kæreste har en 2.53Ghz pentium4...med Geforce4 MX440...og den får fornuftige 4400 3Dmark-point.... 3Dmark2001 kan knab nok køre på en 350Mhz...
Hvis man kigger i 3Dmarks-info... kan man se at minimumskrav er 500Mhz. og anbefalet 1000Mhz.... Der er så absolut intet galt i det resultat.
Der er noget galt med vennens computer hvis den kan få så mange point!!
Avatar billede robertanja Nybegynder
19. marts 2003 - 08:14 #5
Hej -jeg siger ikke der er noget galt med "Vennens" PC,
jeg siger at det "kan" være at det er RAMéne ( i Mb !),
der er "flaskehalsen" !!!
Avatar billede chappy Nybegynder
19. marts 2003 - 08:48 #6
Hej Alle.
Tak for kommentarerne.
Maskinen kører med XP. Skal jeg formatere den igen og lægge 98SE på? Det var jo det han havde før.
Jeg har som tidligere skrevet at jeg har prøvet med en 512MB pc2700 klods, det hjalp lidt men jeg syntes ikke at det var nok.
Jeg tænkte på om det kunne have noget med hans opsætning af spil at gøre?
Jeg snakkede med ham igår og har aftalt at jeg får comp een af dagene, så må jeg lige prøve at sætte hans spil opløsning lidt ned.

Jeg håber at der er flere der har en go ide til hvad jeg kan prøve.

- Chappy
Avatar billede red_martians Nybegynder
19. marts 2003 - 13:04 #7
..Der er ik flere...den køre som den skal!!....
Jeg synes faktisk det er mange point, for en celeron-processor med et Geforce4 MX440-grafikkort.....
Avatar billede red_martians Nybegynder
19. marts 2003 - 13:06 #8
Ellers opgrader grafikkort.....hvis du vil ha flere point....et Geforce4 Ti4200 vil nok give dig 7000-9000point... og et Radeon9700pro kan give dig over 10000point...
Et MX440 er noget af det absolut dårligste grafikkort man kan få idag.
Avatar billede chappy Nybegynder
19. marts 2003 - 13:48 #9
Det vil jeg sige til ham, Tak.
Avatar billede red_martians Nybegynder
19. marts 2003 - 13:58 #10
Det var så lidt.... Det der er flaskehalsen er Celeronprocessoren og især grafikkortet....problemet med Celeronprocessorne...er at de kun yder ca. 66% af en tilsvarende Pentium4 ved samma hastighed.... Men helt klart grafikkortet der er det helt store problem.....Et Ti4200-4800 eller et Radeon9500pro...vil helt klart gøre underværker!!
Avatar billede chappy Nybegynder
19. marts 2003 - 14:06 #11
Surt jeg ikke vidste det noget før.
Jeg har jo lige købt CPU, Grafikkort og MoBo :o(
Jeg regnede med at det var et ok kort til prisen, og så med 128 MB Ram, men jeg blevet klogere. Det er sku svært at lave noget til folk hvis de ikke vil betale hvad det koster. Det skal altid være det bedste, men må ikke koste noget...
skal jeg forsøge at retunere GF og købe et billigt GF4 ti4200? og hvilket mærke ville du vælge hvis det skulle være så billigt som muligt?
Kunne man evt. købe et Pallit GF3 Ti200 128Mb? ville det være bedre end Mx440?
Det er sku svært at følge med i alt det der hardware, jeg kender ikke vildt meget til Hardware, men syntes at det er sjovt at samle... Så man lærer jo noget nyt hver dag.
Avatar billede red_martians Nybegynder
19. marts 2003 - 14:38 #12
....Et Geforce3 ti200 er en del bedre end Geforce4 MX440... Men så meget ydelses-fremgang at det kan betale sig....tror jeg nu ik der er!!
Du kan jo prøve at returnere det.... og Ja...et Ti4200 er et meget godt kort til prisen....men det kommer helt an på hvad du vil ha.... De dyre kort kommer somregel med en del software....og de billige er oftest helt uden.
Der er oz nogle fælder i Ti-serien...
Nr. 1...64MB grafikkort er oftest hurtigere end 128MB-grafikkort...når det er Geforce4 ti4200.
nr. 2...Nogle er med AGP 8x....det er opraklamret pjat... og er oftest dyere end AGP 4x.. uden nogen synderlig hastighedforøgelse.

En endnu billigere alternativ (lidt langsommere) er at købe et ATi Radeon9000pro/9100
64 eller 128MB gør ik det store.... sørg for at det er et 9000pro (hvis det er 9000serien) eller et 9100... Her kan alle mærker købes...og er oftest af meget god kvalitet
Avatar billede red_martians Nybegynder
19. marts 2003 - 14:49 #13
Et rigtigt godt og billigt Ti4200-kort
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364577990

Et godt Radeon9100 64MB
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017903

og et RAdeon9000pro
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017892

Forskellen på Radeon9000 og 9100 er at 9100 er noget ældre grafikkort (det samme som 8500) men er oftest ligeså hurtigt som 9000pro. Der er meget lidt forskel på dem.
9000(non-pro) har meget lavere frekvens end 9000pro og kan ik anbefales
Avatar billede chappy Nybegynder
19. marts 2003 - 14:55 #14
Jeg har aldrig haft andre Grafikkort end Geforce, så jeg er lidt usikker på hvilken af de 2 ovenstående Radeon du ville vælge.
Men jeg kan godt se at der ikke er meget i forskel på de 2 Radeon og det nuværende MX440. Tror du at det vil være umagen værd at sende MX440 retur og købe et Radeon i stedet, vil det kunne mærkes eller er forskellen ikke stor nok. Eller ville det være bedre bare at købe en pc2700 512mb Ram blok?
Endnu en gang tak for dit engagement.
Avatar billede red_martians Nybegynder
19. marts 2003 - 15:17 #15
......Hmmmm......jeg har prøvet et Radeon8500/9100 (mit eget) i en computer med 1.2Ghz....der fik det 6700point i 3dmark....så jeg vil tro du kunne skrabe tæt på 8000.... Du vil få meget mere du af et grafikkort, end med ektra ram..hvis det er fordi du skal spille.... forskellene mellem Radeonkortene (9000/9100)og GeforceMX-serien...er at Radeon9000/9100 er et ægte DirectX 8.1-kort (faktisk er Ti4200-4800 kun 8.0) og Geforce2/4MX er directX 7.0... Her vil der være en stor fordel...især i fremtidens spil... Det andet er frekvensen på GPU'en (grafikprocessoren) Den kan man kun regne med inde for den samme type grafikkort. Og kan her fortælle at et Radeon9000/9100, svare til at du smækkede 2 Geforce4 MX440 grafikkort sammen, alene i regnekraft (det gør et Geforce4 Ti også)
Rammene vil også hjælpe....men slet ikke i nogen særlig grad i spil...max 10%...Jeg tror du kan få min 50% ekstra ydelse, ved at skifte til Radeon9000pro/9100...og min 70% ekstra ydelse ved at skifte til Geforce Ti4200
Det med at sende det tilbage, må du jo selv afgøre... det er vel prisen/besvær der trækker.
Og jeg synes kun det er skægt at hjælpe....det var da så lidt!!
Avatar billede red_martians Nybegynder
19. marts 2003 - 15:22 #16
Nåja.....
Det med grafikkortene..og hvilket jeg vil vælge.... uh!!
Ser han meget film på computeren vil jeg klart vælge Radeon9000pro
Det har en meget avanceret film-regne-del indbygget..som kommer fra de langt dyere Radeon9700pro..grafikkort.
Men hvis ikke han ser film. Vil jeg spare de 100kr og købe 9100 i stedet.. For hastighedmæssigt er der ikke nogen stor forskel på dem. Det ene er lidt hurtigere til noget end det andet..og omvendt...så der er ikke nogen facit-liste her!!