Avatar billede mymouse Nybegynder
18. marts 2003 - 09:38 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Begyndertips

Hej...

Da jeg er ny i Flash har jeg lige et par spørgsmål:

1. Jeg er ved at lave en lille film, og har så lavet et
movie clip som et symbol, som jeg så vil sætte ind på tidslinjen. Men kan det passe at man skal sætte det ind på et layer for sig selv, og ikke på det layer hvor man f.eks. har sin baggrund?

2. På dette movie clip ( symbol ) har jeg til sidst indsat et action script så symbolet stopper igen. Men når jeg så bruger symbolet i min film så stopper hele filmen! Det var ikke meningen. Har brugt action scriptet " actions - movie control - stop play the movie". Skulle det ikke bare stoppe det symbol hvor jeg indsææter sriptet??

3. Er der nogen begrænsning på hvor mange frames en film man være på?
Og er der et script hvor man kan angive hvor mange gange en frames skal spilles, i stedet for at have 100 ens frames?

håber der er nogen som er friske på at svare....!

på forhånd tak for hjælpen :-)

hilsen mymouse
Avatar billede doodoo.dk Nybegynder
18. marts 2003 - 09:45 #1
1: det kan du godt, men jeg forslår du laver nyt layer til alt hvad du laver, så der ikk er 2 ting på samme layer..

2: Hvis du skal stoppe dit movieclip skal du lave action scriptet stop i movie clippet og ikke på selve filmen

3: Nej du kan lave en flash film uendelig...
Ja der er.. men kan ikke lige huske hvordan, poster det nåer jeg kommer hjem :)
hvis ikk andre har gjort det ;)
Avatar billede _michael_ Nybegynder
18. marts 2003 - 09:48 #2
1) Nej. Det kan være fordi din baggrund ikke er grupperet (hedder det sådan?), så vil andre ting hoppe ned under det. I modify>arrange>Bring to... kan du selv bestemme, hvad der skal være forrest, bagerst osv i et bestemt lag.

2) Du har sikkert sat stop-actionen på hoved-tidslinien. 'Stop play the movie'-kommandoen kender jeg ikke til, men hvad med bare at bruge stop();?
Din stop-kommando skal være inde i dit movieclip.

3) Ja, der er en begrænsning, men den er sindssygt høj. Jeg mener, det er oppe omkring de 30.000 frames. Så du har godt med plads. Og skulle du engang komme op til grænsen er jeg også sikker på, at du er bedre til Flash, så du kan lave andre tricks med at hente eksterne flash-filer ind i din hovedflashfilm. :o)

/michael
Avatar billede mymouse Nybegynder
18. marts 2003 - 09:58 #3
til doodoo.dk ok cool nok !

til michael ; 30.000 ! ok så har jeg plads nok, og som du skriver så har jeg nok lært noget mere til den tid!! :-)
Avatar billede doodoo.dk Nybegynder
18. marts 2003 - 10:04 #4
skal der beskrives mere ?
Avatar billede _michael_ Nybegynder
18. marts 2003 - 10:09 #5
doodoo.dk> Med hensyn til at lave alting i hver sit lag. Det har jeg nu aldrig gjort. Det bliver hurtigt uoverskueligt på den måde, hvis man pludselig har 30-40 lag. Og det sker ret ofte, når man er igang med at lave et eller andet. Så synes jeg nu det er nemmere, at samle ting, der hører sammen på samme lag. :o)

Bare 2 ekstra cents. :o)
Avatar billede pyroman Nybegynder
18. marts 2003 - 12:25 #6
Du har jo ikke fået svaret på hele dit spm nr 3! Jo du kan godt spille det samme frame igen og igen et hvis antal gange... Hvis du laver det 2 frames bredt, men i andet frame frame skriver dette:
if(i<100){
  gotoAndPlay(1);
  i++;
}

Og i det aller første frame i din film og ikke et af disse frames skriver du:

i = 0;

/Filip
Avatar billede doodoo.dk Nybegynder
18. marts 2003 - 14:16 #7
ja, hver sin arbejds form ;) Men jeg synes det er meget nemt, hvis giver dem navne (lagene) du ved ;)
Avatar billede mat Nybegynder
18. marts 2003 - 17:04 #8
pyroman > prøv lige at trace(i) i dit script - du resetter jo "i" hver gang du rammer frame 1 ;)
Avatar billede _michael_ Nybegynder
18. marts 2003 - 18:57 #9
Du skriver bare:
if(i < 100){
  i++ ;
  gotoAndPlay(1);
} i frame 2
- og lader være med at sætte i = 0 nogensteder, så virker det fint. :o)