Avatar billede aner-intet Nybegynder
10. marts 2003 - 13:32 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Skal lave en It-opgave om IBM

Hej eksperter.. jeg skal lave en IT opgave om IBM, opgaven går ud på at lave en hjemmeside om deres databehov, dataflow og en database, om hvordan firmaet, foretager varer - sælger osv.. Hvis der er nogen som har nogen liggende, eller kan hjælpe så må de meget gerne sige til... : )!
Avatar billede soreno Praktikant
10. marts 2003 - 13:56 #1
Du bør nok nævne niveauet (altså, hvilken uddannelse)..
Avatar billede aner-intet Nybegynder
10. marts 2003 - 19:15 #2
Ok. det er A niveau i HHx
Avatar billede soreno Praktikant
10. marts 2003 - 22:09 #3
Jeg tror du skal starte med at afgrænse opgaven..
Avatar billede aner-intet Nybegynder
11. marts 2003 - 17:37 #4
hvad mener du ?? kan du hjælpe mig el. hva ?
Avatar billede soreno Praktikant
11. marts 2003 - 17:45 #5
Måske..
Har du lavet en problemformulering ?
Avatar billede aner-intet Nybegynder
11. marts 2003 - 17:47 #6
ik i nu.. laver snart..
Avatar billede aner-intet Nybegynder
13. marts 2003 - 10:31 #7
er der ellers ikke andre som kan hjælpe ?
Avatar billede aner-intet Nybegynder
17. marts 2003 - 12:13 #8
er der ingen der kan hjælpe ????? hvad med andre opgaver såsom om Dell..
Avatar billede soreno Praktikant
17. marts 2003 - 12:16 #9
Du skriver intet konkret om hvad det er du skal have hjælp til.
Skriv f.eks. et udkast til en problemformulering - så er det noget nemmere at forstå hvad din opgave går ud på.
Avatar billede aner-intet Nybegynder
17. marts 2003 - 12:44 #10
Ok

Her er så problemformuleringen pt :

Vi vil i vores opgave analysere virksomhedens informations behov. Derudover vil vi foretage en analyse af virksomhedens hjemmeside.

Dernæst vil vi udarbejde en hjemmeside til virksomheden, hvor vi vil lægge vægt på dets farvevalg, målgruppe.

Vi vil slutte med at udarbejde en database der kan være virksomhedens behjælpelig, med hensyn til kunde kartotek osv.
Avatar billede soreno Praktikant
17. marts 2003 - 12:48 #11
Og det vil i lave til IBM eller andre store virksomheder med millioner af kunder ??

Jeg tror det ville være smartere hvis i opsøgte en lokal virksomhed.

Jeg kan ikke helt se hvordan i skal få fat i IBM eller Dell's informationsbehov..

Måske hvis i afgrænser jeg lidt til f.eks. informationsbehov inden for salg af PC'er til private.
Avatar billede aner-intet Nybegynder
17. marts 2003 - 13:35 #12
Ja det kan jeg sku godt se nu hvor du siger det : ), men kan du gi mig et godt fif ? til en lille virksomhed ? som man kan bruge til opgaven ?
Avatar billede soreno Praktikant
17. marts 2003 - 13:42 #13
Hvad med at kigge på dataflowet hos en mellemstor lokal virksomhed ?
Altså hvad sker der fra kunden bestiller en vare/service til den modtages (dvs. analyse af et ordresystem).

Min intuition siger mig at hvis jeg skulle lave sådan en opgave ville jeg kigge på en virksomhed med 50-100 ansatte.

Grunden til jeg foreslå en lokal virksomhed er at jeg ikke kender andet til opgaven end det som du har skrevet. Det er helt sikkert nemmere at gå til den lokale virksomhed og få et interview eller lign. Jeg tror det er tæt ved umuligt at få kontakt til den rette person i en virksomhed af IBM og Dell størrelse.
Avatar billede aner-intet Nybegynder
17. marts 2003 - 13:42 #14
Shg ?
Avatar billede soreno Praktikant
17. marts 2003 - 13:47 #15
Ja, det kunne da være spændende (forudsat at det er onlinebutikken.. :-)
Men hvordan har i tænkt jer at få oplysninger ud af Shg ?
Der kan jo af konkurrencehensyn være oplysninger som i ikke kan få udaf dem.
Avatar billede aner-intet Nybegynder
17. marts 2003 - 23:32 #16
Du skriver : "Men hvordan har i tænkt jer at få oplysninger ud af Shg ?"

Ja, det aner jeg ikke, derfor er jeg herinde for at få hjælp.. hvad synes du selv ? Er der overhovedet nogen virksomheder som vil give oplysninger af hensyn til konkurrence ?? Nu når du nævner det ? For kan umiddelbart ikke se hvorfor andre skulle hvis ikk, SHG skulle.. ??
Avatar billede soreno Praktikant
18. marts 2003 - 07:31 #17
Det var derfor jeg foreslog en lokal virksomhed. Jeg tror det er nemmere at få oplysninger hvis man møder op hos virksomheden end hvis man udveksler mails.

Men hvad foreslår jeres lærer/vejleder ?
Avatar billede aner-intet Nybegynder
18. marts 2003 - 16:04 #18
Hehe.. ja læreren.. han er sådan set kold, "Det skal bare laves" ok har du nogen ideer om hvad der skal komme på opgaven.. hjemmesiden. og Især Databasen.. hvis vi angiver det fx sku være shg-
Avatar billede soreno Praktikant
18. marts 2003 - 16:09 #19
Hvad havde i tænkt at databasen skulle indeholde ?
Jeg har endnu ikke helt forstået opgaven..
Avatar billede aner-intet Nybegynder
18. marts 2003 - 16:10 #20
Det skal indeholde noget om kundekartotek...
Avatar billede aner-intet Nybegynder
18. marts 2003 - 16:48 #21
Er der ellers andre som kan give lidt info om - SHG ???
Avatar billede jkrons Professor
19. marts 2003 - 09:32 #22
Tal med jeres vejleder. Bed ham om hjælp til en afgrænsning af projektet. Hvis han ikke vil hjælpe så bed skolen om en anden vejleder!

Uanset om I skriver om IBM eller købmand Carlsen nede på hjørnet er I nødt til at tage kontakt med virksomheden. Men ikke før I har en klar målsætning om, hvad det er for informationer I har brug for.

Hvis I både skal lave en database, en hjemmeside og en analyse af virksomhedens informationsflow (også selv om I kun vælger informationsflowet for en enkelt arbejdsopgave) har I rigeligt at se til. Så jeg ville personligt anbefale jer at koncentrere jer om en en af delene.
Avatar billede aner-intet Nybegynder
28. marts 2003 - 13:23 #23
ok nu har vi valgt at skrive om equinox...
www.equinox.dk

Hvor det stadig gælder de samme løsninger vi skal ha løst.. Hvordan kan jeg lave en database om hvordan kunderne "logger på" ved at køre kortet igennem, hvad synes du jeg skal have at vide af virksomheden..
Avatar billede aner-intet Nybegynder
03. april 2003 - 10:21 #24
åbner et nyt til equinox..