Avatar billede nil.dk Nybegynder
19. februar 2003 - 11:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Random billedvisning

Jeg søger en funktion i XSLT, der viser et random billede ud af en række billeder.
Avatar billede janegil Nybegynder
19. februar 2003 - 12:12 #1
Javascript er nok bedre utstyrt med random-funksjoner enn XPATH er, så hvorfor ikke bare bruke javascript?
Avatar billede nil.dk Nybegynder
19. februar 2003 - 12:30 #2
janegil >> Fordi det CMS-system jeg koder op imod er XML-baseret og kræver at man anvender XSLT. Det var også nærmere XSLT end XPATH, jeg regnede med kunne klare opgaven..
Avatar billede janegil Nybegynder
19. februar 2003 - 12:37 #3
Det er ikke så stor motsetning mellom XML og javascript, og heller ikke mellom XSLT og XPATH.

Ingenting skulle hindre deg i å la XSLT generere en XHTML-side der et javascript velger en tilfeldig billedfil.

Bruk av funksjoner i XSLT er stort sett XPATH-funksjoner. Selv om xsl:call-template også er en slags funksjonskall.
Avatar billede nil.dk Nybegynder
19. februar 2003 - 12:47 #4
janegil >> Jeg ved ikke om man ikke kan sige at der er en stor modsætning mellem XML og JavaScript. Det ene er et markup-format, det andet et scriptsprog.

Det er nu også lidt i overkanten at sige at XSLT mest er XPATH-funktioner. XPATH er et sprog til at søge og udvælge data i XML-dokumentet, hvor XSLT står for transformationen og formateringen, men jo, de arbejder da tæt sammen.

Det kommer måske til at lyde lidt hårdt, men jeg har brug for en XSLT-funktion og ikke en diskussion om teknologier.
Avatar billede janegil Nybegynder
19. februar 2003 - 13:09 #5
Så skal noen skrive en random-funksjon fra bunnen av ved hjelp av named templates.

Templates er et nydelig paradigme for å transformere dokumenter. Men enkelte funksjoner blir temmelig anstrengt hvis de skal uttrykkes med templates, jeg tror random() er en funksjon som er mye lettere å lage i et mere tradisjonelt funksjonskallparadigme.

(Jeg mente bare å si at FUNKSJONENE i XSLT er hentet fra XPATH, ikke at funksjonskall er den viktigste delen av XSLT - tror vi kan enes om at templates er viktigere.)
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2003 - 14:40 #6
Du kan da vel lave template der udskriver en javascript "document.write()", der benytter sig af "Math.random()", hvad?

Ellers skal du jo til at have script ind i StyleSheet'et hvilket er (lidt) noget bøvl...

/CS
Avatar billede nil.dk Nybegynder
24. februar 2003 - 11:31 #7
Lukker.
Avatar billede tybz Nybegynder
07. februar 2007 - 09:00 #8
nil.dk: Fandt du en løsning på det? Jeg sidder med samme problem.