Avatar billede lauritspetersen Nybegynder
12. februar 2003 - 01:54 Der er 2 kommentarer

ÆØÅ problem i forbindelse med hosting på amerikansk server

Hej

Er der nogen der har løsningen på ÆØÅ problemet når disse karakterer bliver lagret og behandlet dynamisk på en amerikansk server ?

Eks. bruger indtaster navn etc. indeholdende danske karakterer.
Dette gemmes i via en servlet i en oracledatabase.

Når der så hentes data op igen har serveren konverteret æøå karaktererne til ???.

Jeg lavede så en stump kode der konverterede ÆØÅ til html koderne &oeslash; osv.

Tanken var så at den indtastede tekst skulle tjekkes i en servlet for æøå hvorefter disse blev erstatte med den relevante kode (f.eks. &oeslash;).

Dette duer dog ikke da servletten bliver afviklet på en amerikansk server som ikke kender æøå.

Jeg går ud fra at løsningen skal findes i ascii koder eller definering af et ISO tegnsæt.

Er der nogen der kan hjælpe ?

M.v.h.

LRP
Avatar billede sthen Nybegynder
12. februar 2003 - 02:22 #1
Er det ikke nok, hvis du i dine meta-tags skriver:
<META HTTP-EQUIV="Content-language" CONTENT="dan">
<META HTTP-EQUIV="Content-type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">
Avatar billede lauritspetersen Nybegynder
12. februar 2003 - 02:30 #2
Det er det jeg ikke er helt sikker på. Hvis vi antager at æ f.eks. bliver gemt som et specialtegn i db, som følge af at serveren ikke kender æøå men blot erstatter karakteren med en tilsvarende asci-kode, og denne karakter så når den bliver hentet op igen bliver konverteret til det angivne sprog så vil det virke.

Det jeg håbede på var et svar hvor jeg fik den præcise løsning samt begrundelsen. Men jeg vil selvfølgelig såfremt der ikke komme andre svar afprøve dit bud og give point hvis det virker.