Avatar billede dilof Nybegynder
08. februar 2003 - 11:15 Der er 28 kommentarer

Se IP på anden maskine.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kan se IP-adressen på maskine B fra maskine A på et LAN. Maskine A har statisk IP, men B har dynamisk. OS er w2k.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2003 - 11:16 #1
Klik Start - Kør - indtast cmd - skriv ping NavnetPåDenAndenComputer - tryk på Enter.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2003 - 11:16 #2
Klik Start - Kør - indtast cmd - Klik OK - skriv ping NavnetPåDenAndenComputer - tryk på Enter.
Avatar billede dilof Nybegynder
08. februar 2003 - 11:27 #3
schulze - Den går ikke. Jeg får bare en melding: "Ukendt vært CompB".
Avatar billede wanted Nybegynder
08. februar 2003 - 11:28 #4
som schulze siger og er navnet f.eks black mesa.. kan du nøjes med ping black..
Avatar billede wanted Nybegynder
08. februar 2003 - 11:30 #5
ret evt. ComB til comb.. eller gå til maskine B og ping den på samme måde.. men det kan lade sig gøre fra A...
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2003 - 11:32 #6
Mit svar var altså korrekt. Stil uddybende spørgsmål i stedet for bare at afvise svar.
Avatar billede dilof Nybegynder
08. februar 2003 - 11:33 #7
Jeg bliver ved med at få: "Ukendt vært XXX"
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2003 - 11:35 #8
Er du sikker på du indtaster det korrekte navn?

Prøv på begge maskiner at gøre følgende:

Klik Start - Kør - indtast cmd - Klik OK - skriv ipconfig /all Skriv her hvad du får.
Avatar billede dilof Nybegynder
08. februar 2003 - 11:36 #9
Jamen schulze. Jeg kan da ikke acceptere svaret når jeg ikke kan se at det virker. Det er skam ikke for at fornærme dig. ;-)
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2003 - 11:38 #10
dilof>Normalt, venter man med at acceptere/afvise svar til man har den korrekte løsning. Så slipper vi også for en masse e-mails-.
Avatar billede dilof Nybegynder
08. februar 2003 - 11:58 #11
Ok,sorry.
Maskine B:
Windows 2000 IP-konfiguration
Værtsnavn......................:peter
Primært DNS-suffiks............:
Nodetype.......................:Udsendelse
IP-routing slået til...........:Nej
WINS Proxy slået til...........:Nej
Søgeliste for DNS-suffikser....:opasia.dk

Ethernet netværkskort LAN-forbindelse:
Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks :opasia.dk
Beskrivelse..........: 3Com EtherLink XL 10/100 PCI NIC
Fysisk adresse.......: 00-60-00-78-5E-78
DHCP slået til.......:Ja
Autokonfiguration slået til..:Ja
IP-adresse...........:62.243.162.180
Subnet maske.........:255.255.255.0
Standard gateway.....:62.243.162.1
DHCP server..........:80.196.13.129
DNS-servere..........:193.162.153.164
Rettigheden opnået...: 8. februar 2003 11:20:50
Rettigheden udløber..: 8. februar 2003 12:20:50
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2003 - 12:02 #12
og skriver du ping peter?

Og hvad med den anden maskine?
Avatar billede dilof Nybegynder
08. februar 2003 - 12:04 #13
Jeg skriver ping peter, men jeg kan heller ikke pinge IP-adressen.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2003 - 12:08 #14
Hvad giver ipconfig /all på den anden maskine?
Avatar billede dilof Nybegynder
08. februar 2003 - 12:18 #15
Maskine A:
Windows 2000 IP-konfiguration
Værtsnavn......................:HELLE
Primært DNS-suffiks............:
Nodetype.......................:Blandet
IP-routing slået til...........:Nej
WINS Proxy slået til...........:Nej
Søgeliste for DNS-suffikser....:opasia.dk

Ethernet netværkskort LAN-forbindelse:
Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks :opasia.dk
Beskrivelse..........: SiS 900 PCI Ethernet Adapter
Fysisk adresse.......: 00-07-95-BA-99-6E
DHCP slået til.......:Ja
Autokonfiguration slået til..:Ja
IP-adresse...........:80.196.13.237
Subnet maske.........:255.255.255.128
Standard gateway.....:80.196.13.129
DHCP server..........:80.196.13.129
DNS-servere..........:193.162.153.164
Rettigheden opnået...: 8. februar 2003 11:43:15
Rettigheden udløber..: 8. februar 2003 12:43.15
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2003 - 12:27 #16
Er computerne på samme adresse?
Avatar billede dilof Nybegynder
08. februar 2003 - 12:36 #17
Der er ca. 1 meter imellem dem. De er forbundet via en router. Jeg kan se dem begge på "Netværkssteder". Jeg bruger TCP/IP til Internetforbindelse og Netbeui til lan. I gamle dage på win98 kunne man jo have flere TCP/IP protokoler. En til Internet og en til lan. Hvordan sætter man sin TCP/IP op til lan, når man får tildelt en ny IP hver gang man går på Internettet.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2003 - 12:38 #18
Er der en firewall installeret?
Avatar billede dilof Nybegynder
08. februar 2003 - 12:40 #19
Ja, Norton
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2003 - 12:41 #20
Well så er det jo klart nok. Den spærrer sikkert for ping. Er Norton installeret på begge maskiner?
Avatar billede dilof Nybegynder
08. februar 2003 - 12:45 #21
Ja, men jeg prøver lige at deaktivere dem for at se om det hjælper. Den plejer jo at komme frem med en alert, som jeg så kan reagere ud fra. Jeg vender tilbage om lidt.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2003 - 12:46 #22
Nej, Norton alerter ikke på ping dem blokerer den bare for. Ellers ville man jo få alerts hele tiden. ;)
Avatar billede dilof Nybegynder
08. februar 2003 - 12:53 #23
Nu kan jeg pinge på IP, men ikke på navnet.
Avatar billede serverservice Praktikant
13. februar 2003 - 01:10 #24
Hvorfor bruger du egentlig Netbeui?Har du enabled netbios via TCp/Ip?ellers gør det
Hvorfor siger du at den ene har fast ip?...I din opsætning står de begge til dynamisk ip, ikk? DHCP slået til.......:Ja
Avatar billede dilof Nybegynder
13. februar 2003 - 19:24 #25
Nu har jeg enabled netbios via TCP/IP, men det hjælper ikke. Jeg har fået en fast IP hos TDC, men den bliver tildelt når jeg logger på, derfor.
Avatar billede hold-da-lige-ferie Nybegynder
13. februar 2003 - 19:31 #26
dilof:13/02-2003 19:24:21 det kan da ikke være en fast ip hvis du først får den tildelt når du logger på
Avatar billede dilof Nybegynder
13. februar 2003 - 19:35 #27
Jamen så'en er det altså når man bestiller en fast IP hos TDC. Jeg må også indrømme at jeg havde forventet noget andet.
Avatar billede serverservice Praktikant
13. februar 2003 - 19:41 #28
Nej du skal adskille de to forbindelser fra hinanden.
En når der hører til Internettet og een der hører til lokalnettet.
I dit indledende spørgsmål skriver du
,,,Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kan se IP-adressen på maskine B fra maskine A på et LAN. Maskine A har statisk IP, men B har dynamisk. OS er w2k.
Det kan jeg godt svare på, men det vil lave konflikt på din Inet forbindelse hvis du skal bruge netkortet til internettet samtidig med lan. det skrev du jo ikke fra starten af.
Normalt plejer man at installere Internetforbindelse på den ene pc og så share forbindelsen mellem maskinerne. Lan forbindelse vil køre adskilt fra Inetkonfigurationen.
danny