Avatar billede oledr Nybegynder
25. januar 2003 - 23:44 Der er 10 kommentarer

Søgning i bestemte URLs

Jeg vil lave en base over en masse danske samfundsvidenskabelige forskere,
så jeg kan søge i det, de ved noget om. Sådanne mennsker har CV'er og interessebeskrivelser liggende på web og det kunne være smart om
man kunne lave en søgning - fx med google eller lign. - begrænset til
disse URLs.
Man skal altså kunne indtaste alle URLsene og derefter søge på et bestemt ord i dokumenterne på disse URLs. Egentlig ret enkelt.

Alternativet er at kopiere hele deres web-CV ned i en
database, men det er både omstændeligt og dyrt - access kan nemlig kun
håndtere 255 tegn og man er derfor nødt til at investere i en anden DB.

Venligst,
Ole
Avatar billede htm Nybegynder
25. januar 2003 - 23:51 #1
PÅ eks. goole.com kan du tilføje en attribut i din søgning så den kun sørger på en site.

Eks. hvis du vil søge efter test på www.eksperten.dk skriver du

test site:www.eksperten.dk

i søgefeltet

Er det sådan noget du søgte?
Avatar billede htm Nybegynder
25. januar 2003 - 23:52 #2
Avatar billede thomasejsing Nybegynder
25. januar 2003 - 23:59 #3
Du skal nok lige spørge om lov på de forskellige sider inden du direkte kopiere deres materiale, da dette er beskyttet af ophavsretten/copyright loven og en del flere, men ellers kan jeg da godt se det smarte i det
Avatar billede oledr Nybegynder
27. januar 2003 - 00:06 #4
Ja, det er noget lignende, men jeg har tjekket den funktion, og jeg vil kunne søge på 100 URLs - på samme tid. Google kan kun søge på een - og kun på over-URLen, fx eksperten.dk. Ikke på fx. http://www.eksperten.dk/spm/309612.

Mht. ophavsret, så gælder det vist kun, hvis jeg ripper det ind i en database, ikke så længe jeg linker. Naturligvis har der været sagerne med dybdelinkning til avisartikler - som jo faktisk blev forbudt, men jeg kan ikke forestille mig, at nogen har problemer med, at jeg linker til deres CV.

/o
Avatar billede htm Nybegynder
27. januar 2003 - 08:01 #5
Der findes ikkke så vidt jeg ved en funktion til det du ønsker. Det må du selv strikke sammen!

Google.com er det der kommer nærmest!
Avatar billede msnilsson Nybegynder
27. januar 2003 - 14:21 #6
Tjek http://www.webwizguide.com/asp/sample_scripts/internet_search_engine_script.asp, hvor du finder en gratis søgerobot programmeret i ASP (hvis du skal bruge én i et andet program kan du sikkert finde det på http://www.hotscripts.com/).

Søgerobotten tager udgangspunkt i en database med URL'er, som den så indekserer (så vidt jeg har forstået - har ikke prøvet den selv endnu).

Mvh.
Morten Schriver
http://www.forbrugerportalen.dk/
Avatar billede oledr Nybegynder
04. februar 2003 - 15:31 #7
Jeg har kigget webwiz-forslaget efter i sømmene, og selvom det er et rigtigt godt bud, så er det desværre utilstrækkeligt. Scriptet søger nemlig kun på de ord, man selv har indtastet om siden i databsen. Det søger altså ikke i selve siden.

Man skulle aktivere etn af internettets søgemaskiner. fx google - evt. gennem en spps man selv laver. Min idé var, at nogen måske havde lavet dimsen allerede...eller havde mod på at gå i gang...
Se evt. http://www.google.com/apis/. Kan det mon bruges?

Venligst,
Ole
Avatar billede msnilsson Nybegynder
05. februar 2003 - 09:45 #8
OK Ole - og tak for oplysningen, jeg havde selv tænkt mig at installere det, det behøver jeg ikke nu...
Mvh
Morten Schriver
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2003 - 03:50 #9
Nu kender jeg tilfældigvis en person som har en indexeringsrobot liggende...
Du har selv mulighed for at styre hvilke sider og domæner som skal indexeres mv.
Dette er kommercielt.
Smid lige en kommentar hvis du er interesseret!
Avatar billede jong Nybegynder
15. maj 2003 - 03:51 #10
Jeg har tilfældigvis det du leder efter...
En søgemaskine der søger i bestemte urls / domæner - meget hurtig - administrationsmodul, meget fleksibel og god statistik.

Det kører på PHP og MySQL på Apache. Desværre er det ikke gratis!
Hvis du er interesseret - så kast en mail på info@gaarsmand.dk

Venligst, Jon