Avatar billede birkis Nybegynder
23. januar 2003 - 17:19 Der er 16 kommentarer og
8 løsninger

Kan I anbefale en god personal firewall?

Spørgsmålet siger vel det meste... :-)

Jeg er interesseret i både de gratis og dem der koster penge.

Begrund gerne med links til tests eller lignende.
Avatar billede olly Nybegynder
23. januar 2003 - 17:21 #1
Mit råd vil være at hvis du har en fast forbindelse så invister i en router med firewall... Hardware firewalls er de bedste. En sådan router koster fra 500 og til rigtig mange tusinde.

Ellers har du Xp har du jo en SW firewall allerede...
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. januar 2003 - 17:29 #2
Der er 3 personlige firewalls derer certificerede, det er Norton, Mcafee og sygates så de må opfylde nogle minimumskrav andre ikke kan.

Hvis du ikke har noget i mod at betale lidt vil jeg anbefale dig at kikke på BitGuard. Denne dansk udviklede firewall anvender en spændende teknologi og giver god sikkerhed se www.callisoft.dk og www.bitguard.com
Avatar billede tulazz Nybegynder
23. januar 2003 - 17:58 #3
Jeg kan anbefale Norton Personal Firewall !  Hent den fra KaZaA, eller sån' noget ! Se produktet på: http://www.symantec.com ...
Avatar billede perhaps Nybegynder
23. januar 2003 - 20:04 #4
tulazz! Kender du ikke Ekspertens regler? Her er en der siger at det ikke er tilladt at:
spørge efter eller poste indlæg der omhandler ulovlig kopiering eller downloading af ophavsretsligt beskyttet materiale.
Avatar billede perhaps Nybegynder
23. januar 2003 - 20:06 #5
Lige som bufferzone anbefaler jeg BitGuard. Jeg har den selv og den er simpelt hen i toppen. Se mere her http://www.tryus.dk
Koster små 400 kr.
Avatar billede fcs Novice
23. januar 2003 - 20:45 #6
Tulazz>> Lad være med at opfordre til ulovligheder her på eksperten. Det er ikke tilladt og sker det igen vil din status blive taget op til overvejelse her på eksperten.

FCS/Coadmin
Avatar billede vesperillo Nybegynder
23. januar 2003 - 20:48 #7
Sygate Personal Firewall er fremragende og ganske gratis for private. www.sygate.com er stedet. Har også vundet adsellige priser.
Som en software baseret firewall er det en af de bedste, men en hardware firewall er dog altid bedre.
Avatar billede langbein Nybegynder
23. januar 2003 - 22:41 #8
Man kan bygge en "hardware firewall" eller i hvert fall en dedikert firewall selv ut fra en gammel PC med to stk nettverksadaptere:
http://www.smoothwall.org
Selvfølgelig så vil Redhat Linux også kunne brukes, men smoothwall er ganske enkel å konfigurere. (Grafisk via web.)
Avatar billede langbein Nybegynder
23. januar 2003 - 22:49 #9
Fra help funksjonen på min XP (Konfigurering av intern firewall):

To enable or disable Internet Connection Firewall

Open Network Connections

Click the Dial-up, LAN or High-Speed Internet connection that you want to protect, and then, under Network Tasks, click Change settings of this connection.

On the Advanced tab, under Internet Connection Firewall, select one of the following:

To enable Internet Connection Firewall (ICF), select the Protect my computer and network by limiting or preventing access to this computer from the Internet check box.

To disable Internet Connection Firewall, clear the Protect my computer and network by limiting or preventing access to this computer from the Internet check box.
Avatar billede langbein Nybegynder
23. januar 2003 - 22:55 #10
Testet framgangsmåten akkurat nå. Det virket helt fint. Desom man ikke har noen serverfunksjoner på workstation så skal man ikke krysse av mer en den ene plass for "Internet connection firewall". Den innebygde firewall filtrerer trafikk inn, men ikke trafikk ut, slik at spyware og slike ting fortsatt kan sende ut sine ting.
Avatar billede mickey777 Nybegynder
24. januar 2003 - 15:41 #11
Jeg kan anbefale Sygate Personal Firewall på www.sygate.com
Avatar billede birkis Nybegynder
26. januar 2003 - 17:43 #12
Jeg skal nok kigge lidt på BitGuard.  Router tror jeg bliver for kostbart (f.eks. fordi jeg sidder med 100mbit netværk og ikke gider at have en 10mbit router).

Sygate har jeg også hørt skal være god - jeg har downloadet den, og testet et par dage på min bærbare.

Hvad med Tiny (www.tinysoftware.com) eller Kerio (www.kerio.com)?

ZoneAlarm er vel også ok, men jeg synes ikke rigtig man kan konfigurere rules.

tulazz >> Dit svar har jeg aldrig set...
Avatar billede tulazz Nybegynder
26. januar 2003 - 18:38 #13
Birkis>>  Kender du virkelig ikke Norton Personal Firewall ?  Lyder da mærkeligt !!!
Avatar billede tulazz Nybegynder
26. januar 2003 - 18:39 #14
FCS>>  Jeg undskylder mange gange hr. FCS/Co Admin....Det skal aldrig ske igen !!!
Avatar billede birkis Nybegynder
26. januar 2003 - 20:03 #15
tulazz >> Jow, jeg kender da godt Norton Personal Firewall...  Det var mere måden du anbefalede for at få fat på den, jeg reagerede på.
Avatar billede inmyworld Nybegynder
05. februar 2003 - 01:46 #16
må jeg godt have lov at sige FLOPPYfirewall som er en linux firewall som bruger ipchains men det bedste ved den er at den kan køre på en computer uden HD, din computer skal bare minimum være en 386 25Mhz med 12 MB ram og et disk drev og 2 netkort

http://www.zelow.no/floppyfw/index.html
Avatar billede totaliorden Nybegynder
05. februar 2003 - 01:56 #17
Jeg hopper også på BitGuard vognen - Lækker firewall!
Avatar billede birkis Nybegynder
06. februar 2003 - 12:01 #18
inmyworld >> Jeg har desværre ikke en ekstra computer til at køre firewall.

Hvad med Tiny eller Kerio?  Er der ingen der kender noget til dem?
Avatar billede totaliorden Nybegynder
06. februar 2003 - 14:12 #19
Har du prøvet BitGuard?
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
06. februar 2003 - 14:15 #20
Hold dig dog til danskheden og støt danske BullGuard :) Ved styrpinden er jo netop dansk Internetbranches ideolog over dem alle, gode gamle Morten fra Prey4 og NeoIdeo-tiderne.. http://www.bullguard.com/ :)
Avatar billede birkis Nybegynder
12. februar 2003 - 10:18 #21
Hmmm... Jeg fik ikke BitGuard til at fungere helt så godt som jeg troede jeg skulle, men jeg har planer om at geninstallere Windows, og vil kigge mere på den da.

Jeg siger tak for rådene.  :-)
Avatar billede perhaps Nybegynder
12. februar 2003 - 11:46 #22
Tak for points!
Avatar billede inmyworld Nybegynder
12. februar 2003 - 14:54 #23
thx for points !
Avatar billede totaliorden Nybegynder
12. februar 2003 - 22:02 #24
Nooooooooooooo!