Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2003 - 17:03 Der er 11 kommentarer

Optimering af databaser

Hej!

Jeg ville høre om man kunne køre en kommando, der kunne optimere nogle databaser. Endvidere synes jeg også vores CRM ITF (Notes) baser er begyndt at virke sløve - derfor ville jeg høre om man kunne køre nogle jobs...

Mvh.

Kim

PS: Jeg kender godt til compact.
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
16. januar 2003 - 17:12 #1
ITF databaser er bygget sådan at næsten alt kan konfigureres.
Men prisen er meget dårlig performance på databaser med stort indhold af dokumenter.
Eneste rigtigt gode optimering er, at tømme databaserne for overflødige dokumenter.
Du kan også rette i databasens design, her kan fjernelse af overflødige views hjælpe.
Ellers er der ikke meget at gøre...  ;-(
Avatar billede jogii Nybegynder
16. januar 2003 - 17:13 #2
UPDALL med parametre kan pre-indeksere databaser f.eks. om natten. Eller kig efter oversigter der indeholder @Now eller @Today
Eller opgrader serveren til hurtigere CPU/Diske.

Vedr. ITF så vil en File-Database-ReplaceDesign hjælpe underværker (ups-det har jeg aldrig sagt :)
Hvor stor er databasen? Indeholder den mange filbilag/billeder som fylder voldsomt? Evt. kan man omprogrammere til at lægge objekter (Dokumenter, billeder etc) på filsystemet eller en seperat database.
//Jörg
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2003 - 18:00 #3
Lars_Resulture:
Jeg ved at databaserne er blevet forholdsvis mere langsomme efter vi er begyndt selv at hælde data i dem.

>rette i databasens design...

Jeg går udfra at du mener jeg skal smide en ny template på, jeg ved vi har fået foretaget specialtilretninger af nogle ting i vores database, vi har SFA - Customer Contacts / Resellers, samt HRM - Course...
Er det i så fald en god idé at udskifte designet?

Mvh.

Kim
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2003 - 18:03 #4
jogii: Jeg vil forsøge mig frem med UPDALL, derudover har vi nogle forholdsvis kraftige DUAL servere - så jeg tror ikke vi får meget det meget bedre... vi kører RAID 5 på nogle 18.000 omdrejninger Seagate diske...

Ang. langsomme baser, det er egentlig ikke langsomme at arbejde med, men de er langsomme at starte op, fra jeg trykker på doc linket til en base, til den åbner kan der gå op til 6-8 sekunder...

Kan godt være det bare er mig der er fin på den, men jeg synes det virker sløvt..

Mvh.

Kim
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2003 - 18:07 #5
baserne fylder:

SFA - Customer Contacts 141 MB
      Resellers          34 MB

HRM - Courses            60 MB

Velsagtens små størrelser går jeg udfra!?

Mvh.

Kim
Avatar billede c_random Nybegynder
16. januar 2003 - 19:10 #6
Nej, de er bestemt ikke voldsomt store.....

Er det kun ved opstart af databasen via database-linket der er langsomt? Hvordan er hastigheden når du skifter mellem forskellige views i databasen. Er det evt. det view der "startview" i databasen der er problemet? Indeholder det mange dokumenter, eller en kompliceret udvælgelsesformel?

Jeg tror ikke jogii mente at du skulle erstatte designet med ITF-skabelonen, hellere alt mulig andet :-) ..... har jeg ret jogii? ....jeg er heller ikke ITF-fan
Avatar billede c_random Nybegynder
16. januar 2003 - 19:15 #7
....Eller har du haft en replika til at ligge på en anden server på oprindeligt - og peger dit databasse-link på en forkert server? (linket vil i så fald stadig virke via replika-id'en, men det vil tage længere tid at finde den på en anden server)
Avatar billede jogii Nybegynder
16. januar 2003 - 21:22 #8
Nej, det var ikke alvorligt ment vedr. DesignReplace. Nok om det.

Jeg synes heller ikke at det lyder som specielt store databaser. Men som sammenligning kan jeg nævne en kundes > 500MB CRM database som jeg over 384kBit ADSL linie kan åbne på 5 sekunder.

Når en NotesDB åbnes udføres først DBQueryOpen-Scripted. Jeg kunne mistænke ITF at lægge masse initaliseringskode herind. Det gøres ofte med henblik på at optimere efterfølgende performance og for at køre vedligeholdesopgaver. Jeg har set nogle applikationer (ikke ITF men BFC tror jeg nok) som opdaterede nogle database profiler HVER gang en bruger åbnede databasen (det er jo kun nødvendigt at gøre det af og til). Hvis ITF gør det samme og f.eks. henter data fra en personaledatabase kan det godt tage tid.

Du skriver at du aktiverer et DocLink. Mener du DocLink eller Database ikonet ? En anden mulighed med DocLinks er at de er genereret ud fra en oversigt som indeholder @Now eller @Today. Når du aktiverer et sådant DocLink findes dokumentet via denne oversigt. Dvs. at oversigten skal reindekseres inden dokumentet kan åbnes. Det tager tid. Sørg evt. for at DocLinks bliver genereret ud fra "almindelige" oversigter.

//Jörg
Avatar billede cdelicht Nybegynder
17. januar 2003 - 08:09 #9
Hvilekn version af ITF BS anvender du?
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2003 - 09:40 #10
cdelicht: Vi benytter ITF 5.5

Mvh.

Kim
Avatar billede websmith Nybegynder
24. januar 2003 - 08:59 #11
Det kan jo også være et klient problem. ITF kræver ret meget af de klienter som skal bruge databaserne.

Hvilke klienter har i tilknyttet, dvs. Processor, Ram osv.