Avatar billede svoeber Nybegynder
14. januar 2003 - 22:54 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Google har "glemt" undersider

Hej, jeg har oplevet at Google har "glemt" alle undersider til et website.
Jeg har for nylig rettet i <title>'s, tekster på forside og undersider og i links til undersider fra forsiden.

Derefter "opdagede" Google den nye forside, mens undersiderne ikke var opdaterede i google (i googles cache fx).

Her efter nytår er de uaktuelle undersider så fjernet, men til gengæld er undersiderne helt væk fra søgeresultaterne - kun forsiden vises.

Jeg mener ikke at have gjort noget galt hverken i Meta-tags eller i selve links til undersiderne.

Er der nogen der har oplevet noget ligende, og skal man bare vente på, at de dukker op igen?

Siden er www.finddato.dk
og her er det mangelfulde søgeresultat på Google:
www.finddato.dk+finddato&num=100&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&filter=0" target="_blank">http://www.google.com/search?q=+site:www.finddato.dk+finddato&num=100&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&filter=0
Avatar billede nstenberg Nybegynder
14. januar 2003 - 22:59 #1
Her er der en forklaring: http://www.google.com/intl/da/faq.html#nonindex

/ Nikolaj
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. januar 2003 - 22:59 #2
Rettet i links? HAr du tilføjet ?-parametre?
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. januar 2003 - 22:59 #3
Der kan være tale om det der i branchen kaldes "The google dance". I tiden omkring opdatering afgoogles databaser sker der lidt mærkelige ting.

Prøv først at søge i den almindelige google (www.google.com). sammenlign derefter med www2.google.com og www3.google.com hvis dererforskel på disse 3 baser og du ser skift mellem dem i løbet af nogle dage, så er the google dance i gang. Når du har oplevet dette nogle gange bliver du i stand til at se hvordan det endelige resultat bliver.

Hvis der ikke er tale om dansen, så skal vi ind og kikke koder for at se om du har forbrudt dig mod googles skrevne og uskrevne regler
Avatar billede svoeber Nybegynder
14. januar 2003 - 23:07 #4
Jeg havde heldigvis en gammel forside, jeg kunne sammenligne med.
Det eneste jeg har ændret i links, er at jeg har tilføjet title-tags i <a href>

Jeg kan se at ændringen blev foretaget 6/12, så der er gået over en måned...(Google siger 1-4 uger)

Jeg har faktisk allerede prøvet at bruge www2.google.com og www3.google.com men de giver samme resultater...

Nu da jeg fandt den gamle forside, vil jeg lige kigge igennem og se om der skulle været lavet nogle dumheder i forhold til den nye.

> nstenberg
Der er jo linket til undersiderne allerede, og de har tidligere været i Googles indeks med samme adresser.
Avatar billede svoeber Nybegynder
14. januar 2003 - 23:13 #5
Dette er mine meta-tags:

<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META NAME="Title" CONTENT="bla bla">
<META NAME="Description" CONTENT="bla bla
<META NAME="Keywords" CONTENT="bla bla">
<META NAME="Robots" CONTENT="ALL">
<META NAME="Revisit-after" CONTENT="7">
<META NAME="Author" CONTENT="bla bla">
<LINK REV=made href="mailto:email">
<META HTTP-EQUIV="Reply-to" CONTENT="email">
<META NAME="Copyright" CONTENT="bla bla">
<META HTTP-EQUIV="Content-language" CONTENT="dan">
<META NAME="ObjectType" CONTENT="Text">
<META HTTP-EQUIV="Content-Script-Type" CONTENT="text/javascript">
Avatar billede nstenberg Nybegynder
14. januar 2003 - 23:13 #6
Her er en lidt mere uddybet forklaring af Googles crawling-proces: http://www.google.com/webmasters/1.html#why
Avatar billede nstenberg Nybegynder
14. januar 2003 - 23:16 #7
Jeg kan ikke forestille mig, at der er noget galt med dine tags. Jeg tror det er googles crawlingsproces, som "giver problemer".
Avatar billede svoeber Nybegynder
14. januar 2003 - 23:17 #8
> nstenberg
Jeg kender godt til Googles procedure - netop derfor undrer jeg mig over problemet, da jeg mener at have gjort tingene korrekt
Avatar billede nstenberg Nybegynder
14. januar 2003 - 23:17 #9
Prøv evt. Googles Link Tool: http://www.google.com/help/features.html#link som viser dig hvem der linker til din side. Jo flere der linker desto bedre.
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. januar 2003 - 23:19 #10
Så må vi til det igen:

META tags har stort set ingen virkning i de store søgemaskiner. De bruges oftest kun som en spam parameter, altså til at filtrer alle amatørene fra.
Avatar billede svoeber Nybegynder
14. januar 2003 - 23:20 #11
> nstenberg
Der er en del der linker til min forside - og denne klarer sig også ganske pænt i søgninger. Fx. ligger den nr. 1 på danske søgninger af "gruppekalender" :)

Men undersiderne er der næppe nogen, der linker til. Udover min egen forside altså. Men som sagt har de tidligere ligget der (i 4-5 måneder), før de forsvandt.
Avatar billede svoeber Nybegynder
14. januar 2003 - 23:22 #12
> bufferzone
Det mente jeg også, men jeg kunne jo være kommet til at lave et meta-tag, der lavede ged i et eller andet. Jeg tror det dog næppe.
Avatar billede nstenberg Nybegynder
14. januar 2003 - 23:24 #13
Mit bud på hvorfor dine undersider ikke bliver indekseret er, at du har valgt at bruge dynamiske links fremfor statiske.
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. januar 2003 - 23:25 #14
Jeg kan nu bekræfte at google er i gang med en deep-crawling. Vendt og se en 4 dages tid, meget kan ændre sig når google danser
Avatar billede svoeber Nybegynder
14. januar 2003 - 23:26 #15
> nstenberg

Det kunne være en forklaring. Dog skulle Google være begyndt at indeksere dynamiske sider også.

Desuden har de altid været dynamiske, også da det virkede.
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. januar 2003 - 23:36 #16
Her er yderligere lidt info fra de indre cirkler.

Udover at deep-crawle har google også tweaket sin algoritme og det har betyder flere uhensigtsmæssige ændringer i den måde søgeresultaterne prædenteres på.

For dig betyder det at det ikke kan betale sig at ændre noget, da du på lang sigt kan gøre mere skade end gavn. Google lavede det samme for ca. 15 måneder siden og i de næste 2 til 3 måneder var der en smule panik i SEO cirkler. slå koldt vand i blodet og vent.

Jeg skal nok vende tilbage med mere info hvis der kommer noget
Avatar billede svoeber Nybegynder
14. januar 2003 - 23:38 #17
Ok.
Avatar billede svoeber Nybegynder
14. januar 2003 - 23:38 #18
Jeg vil vente lidt endnu.
Tak for indsatsen til jer begge
Avatar billede nstenberg Nybegynder
14. januar 2003 - 23:41 #19
bufferzone> hvad er din kilde?
Avatar billede svoeber Nybegynder
30. januar 2003 - 23:41 #20
Det tog sin tid - men nu er undersiderne også på google. Dog mangler endnu tre undersider ?!?
Avatar billede svoeber Nybegynder
03. februar 2003 - 22:14 #21
Jeg forstyrrer jer lige igen :)

Jeg tror den primære årsag til mine problemer med Google sandsynligvis har været, at der bruges session-håndtering på siderne. Og når Google ikke modtager cookies, er der derfor blevet sat session-id på links til undersiderne. Det bliver noget rod, da dette session-id er forskelligt fra gang til gang.

Så det vil jeg huske fremover, når jeg roder med sessions - og råde jer andre til det samme :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2003 - 22:16 #22
Jeg tror du har ret google er i øvrigt ved at falde til ro igen. og min kilde som nstenberg spørger om er webmasterworld, som er et af de bedste steder på nettet til at følge med i hvad der sker på google