Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
14. januar 2003 - 20:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tavle og Firewall

Hallo,
Er der nogen der ved hvilke porte Tavle bruger? Jeg har en ven jeg gerne vil tegne sammen med, men han er bag en firewall, så jeg vil gerne vide hvilken port han skal bruge...

Jeg har selvfølgelig prøvet Google, men jeg kan ikke finde ud af hvad funktionen Tavle hedder på engelsk...

// Simon
Avatar billede djeclemen Nybegynder
14. januar 2003 - 20:49 #1
Sådan konfigureres netværket til stemme- og videokommunikation, programdeling, Whiteboard og Fjernsupport
Bemærk! Dette er oplysninger til netværksadministratorer og andre personer, der ved, hvordan man konfigurerer computersystemer, der har firewalls eller NAT (Network Address Translators).

Hvis du har problemer med at bruge stemme- og videokommunikation, programdeling, Whiteboard eller fjernsupport i MSN Messenger, kan det skyldes, at du eller den person, du kalder op, er bag en firewall eller en NAT-enhed (Network Address Translation), og at direkte forbindelse til internettet derfor ikke er muligt. Internetudbyderen kan bruge en firewall eller NAT-enhed, og det kan betyde, at I ikke kan oprette forbindelse, selvom hverken du eller den person, du er i kontakt med, er bag en firewall eller NAT-enhed.

Sådan tillader du stemme- og videokommunikation og brugen af programdeling, fjernsupport og Whiteboard bag en NAT-enhed:

Kontroller, at den pågældende NAT er UPnP-aktiveret (Universal Plug and Play). Hvis du ikke ved, hvilken type NAT-enhed du har, kan du få disse oplysninger af computerproducenten eller NAT-leverandøren.
Konfigurer din NAT-enhed, så alle MSN Messenger-funktioner fungerer. Yderligere oplysninger finder du under Windows Messenger in Windows XP: Working with Firewalls and Network Address Translation Devices (oplysninger på engelsk).
Oplysninger om aktivering af stemme-, video- og andre kommunikationsfunktioner, hvis du har en NAT-enhed eller firewall, finder du på webstedet Windows XP Technical Resources (på engelsk).
Avatar billede djeclemen Nybegynder
14. januar 2003 - 20:50 #2
Application Sharing and Whiteboard
The following issues arise when using application sharing and whiteboard in a NAT or firewall environment. (The first two issues are the same as found with audio and video.)

The address provided by the initiating station might be an internal address that is translated by a NAT device. This is an invalid address for the external client to use to initiate the SIP session or TCP connection to A.
The port used by the external client to send the SIP invitation—passed to the external client by the internal client—must be enabled to allow the SIP invitation to pass through any firewall between the clients.
The TCP connection for the application sharing (AS) and whiteboard (WB) data will use port 1503, which will need to be enabled to traverse any firewalls. This is not true in the case of a UPnP–enabled gateway which will map the internal static port to another port.
Since a specific port is used for the TCP data connection (1503), if the client is behind a non–UPnP NAT device, the port must be mapped to that client. This ensures communication through the least common denominator NAT device. This also means the port cannot usually be used by another client behind the NAT device; only a single client behind the same NAT device can have an AS or WB session active.
Avatar billede djeclemen Nybegynder
14. januar 2003 - 20:50 #3
var et svar
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
14. januar 2003 - 20:56 #4
Tak... smid lige et svar...
Avatar billede djeclemen Nybegynder
14. januar 2003 - 20:58 #5
det hele stod faktisk i messanger´s hjælp :D
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
14. januar 2003 - 21:02 #6
Ja, det kostede 30 point ikke at tænke sig om... :-)