Avatar billede fangel Nybegynder
10. januar 2003 - 15:07 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Apache trafik skal "passere"...

Hej

jeg har Zonealarm (den gratis version), og jeg har også Apache HTTP serveren kørende, spørgsmålet er så hvordan jeg configurer ZA til at lade AL apache trafik igennem, det er fordi Apache ikke svare på indgående HTTP trafik på port 80, ZA sortere dem fra...

jeg skal altså åbne for Apache trafik, muligvis AL port 80 trafik, hvordan gøres dette...

/Morten (mfa.ath.cx)
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
10. januar 2003 - 15:24 #1
det kan sættes i opsætningen, der er et eller andet sted hvor du kan sætte at alt trafik på port 80 ind/ud er tiladt.

net-base.dk
Avatar billede fangel Nybegynder
10. januar 2003 - 15:28 #2
kan du måske finde hvor? for jeg kan ikke...
Avatar billede langbein Nybegynder
10. januar 2003 - 16:37 #3
1. Hvilket operativsystem dreier det seg om ?
2. Hvilken versjon av Zonealarm, 2.6 eller 3.x ??
Avatar billede langbein Nybegynder
10. januar 2003 - 17:03 #4
Zone alarm er jo ellers en "personal firewall" og ikke noen server firewall.
Hvis det eventuelt dreier seg om Windows 2000 Server så har sansynligvis denne bedre innebygget vesentlig bedre firewall enn Zone alarm. Her kan man også åpne for de forskjellige portene enkeltvis.
Avatar billede langbein Nybegynder
10. januar 2003 - 17:16 #5
Husker ikke hvike Windows som har innebygget firewall. Sjekket 2000 Pofesjonal akkurat nå. Den ser ut til ikke å ha det. Tror at både 2000 server og Win XP har innebygget firewall. Vil forsøke å sjekke dette i kveld.
Avatar billede jinxit Nybegynder
10. januar 2003 - 20:19 #6
Hvis du anvender ZoneAlarm sammen med Apache2... så kan du godt glemme det.

Det fucker helt op i dine services (en fejl i ZoneAlarm som ikke er rettet)... du kan læse om det på http://httpd.apache.org

...ellers er det ikke sværere end at du går ind i listen over programmer som zonealarm kender til og sætter et flueben udfor både indgående og udgående forbindelser til dette program.
Avatar billede langbein Nybegynder
11. januar 2003 - 05:16 #7
Trodde i utgangspunktet egentlig ikke på av ZoneAlarm virkelig skulle fucke op Apache, men se her:

http://www.apache.jp/dist/httpd/binaries/win32/

ZoneAlarm Users Read This First
If you will install Apache 2.0 on a PC with ZoneAlarm installed, you may discover that Apache 2.0 stops responding, and that when you stop the Apache 2.0 server or shutdown your machine, you may experience crashes (BSoD, or the Blue Screen of Death).

No further details are available at this time. See the following bug report for the details and observations that have been collected;

http://nagoya.apache.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=7932
The Apache HTTP Project does not support using ZoneAlarm, or other software firewall solutions in conjunction with Apache. It is the user's responsibility to determine the compatibility between any firewall product and the Apache HTTP Server.
Avatar billede langbein Nybegynder
11. januar 2003 - 05:20 #8
Det er på den annen side helt klart at det finnes software firewalls som kan brukes. Dette gjeller spesielt og i alle fall den innebygde firewall i Linux "netfilter" som uten problem støtter både Apache og øvrige tilgjengelige Web servere. Det bør også være overveiende sannsynlig at også Windows 2000 server sin innebygde firewall kan brukes. (På grunn av den måten disse firewall funksjonenene er implementert i forhold til resten av operativsystemet.)
Avatar billede langbein Nybegynder
11. januar 2003 - 05:29 #9
Testet firewall oppsettet for Win 2000 server akkurat nå, framgangsmåte:

1. Høyreklikk "My network places".
2. Velg properties.
3. Velg den aktuelle "Local area connection", høyreklikk, velg properties igjen.
4. Gå inn på "internett protokoll (TCP-IP).
5. Merk denne. Gå inn på "properties knapp".
6. Velg "advanced knapp"
7. Velg "options"
8. Velg TCP-IP filtering.
9. Nå har du komet til menyen der du kan spesifisere ønsket fitrering for inngående trafikk til server. Trafikkreglene ser ut til å virke symetrisk likt for trafikken inn fra alle nettverkskort. Det ser ut til ikke å finnes noen filtrering av utgående trafikk.

NOTE: Mulighetene for firewalling i Linux 2.4.x Eksempel (Red Hat 7.3/8.0) er betydelig mere avansert enn dette !!
Avatar billede langbein Nybegynder
11. januar 2003 - 06:10 #10
Spørsmålet var jo egentlig hvordan man kunne konfigurere Zone Alarm for inngående trafikk. Det kan man jo sånn sett.

Se på figur no 7 sett ovenfra. Der finnes en rubrikk: Her velger man "Allow server" for Microsoft Explorer. Dette skal gi port 80 trafikk inn.
http://www.avirus.dk/fw/4.htm

Du kan jo prøve ut dette ut i fra de begrensninger og problemstillinger som er nevnt over. Microsoft 2000 server og XP har som nevnt innebyggede firewalls som bør være bedre egnet til denne oppgaven enn ZoneAlarm.
Avatar billede fangel Nybegynder
12. januar 2003 - 16:30 #11
det undersøger jeg lige...

Morten
Avatar billede fangel Nybegynder
08. marts 2003 - 11:53 #12
jeg kørte med XP's egen i lidt tid, men jeg er faldet over denne firewall

Agnitum Outpost 1.0 Free, den kan lige det jeg vil... men da alle kom med ting man kan bruge... så deles pointene ligeligt...

Morten
Avatar billede langbein Nybegynder
08. marts 2003 - 13:01 #13
Avatar billede fangel Nybegynder
08. marts 2003 - 13:04 #14
jep, lige præsict den... den er god...