Avatar billede cozey Nybegynder
09. januar 2003 - 22:10 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Eksperten - nogen for noget?

Hej.

Jeg har en klar holdning til eksperten, og det er at hvis man yder noget får man noget.

Jeg har set tons af brugere, som "lever" af deres dag-point, hvilket jeg mener er forkert!.

Så sent som idag så jeg en bruger, som havde tjent en masse point på bare at have et brugernavn, men han havde kune tjent 350 point på hjælp, men derimod over 3500 point havde han brugt (Ingen navne).

Jeg ville bare gerne høre hvad jeres holdning er til dette?

PS. Selvfølgelig kan man ikke forlange at folk skal svare på noget, de intet ved noget om... men der er massere af "lette" sp. som f.eks. "Vurder min side", hvor alle kan være med, og en del af de "syndere" ved alligevel en del om IT... :) ... men som sagt... jeg ville blot høre jeres mening, så kom med den ... NU :o)

På forhånd tak.

/Cozey
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
09. januar 2003 - 22:14 #1
Det er vel lidt op til folk selv.. Bare min mening selvfølgelig, jeg er ikke ude på at starte en krig :-)
Avatar billede caroc Praktikant
09. januar 2003 - 22:14 #2
Jeg har efterhånden været på eksperten.dk i lidt over 2 år - og hvis man tæller mine "dag-point" fra har jeg brugt 3x mere end jeg har tjent..
Det synes jeg er helt fint - man skal jo også starte et sted og lære noget derfra. Jeg er personligt blevet meget klogere i min tid på eksperten.dk..
Avatar billede fcs Novice
09. januar 2003 - 22:17 #3
Jeg har gentagne gange foreslået at man dropper de daglige point. Dette skal dog ikke gøres ukritisk, så mit forslag går ud på følgende:

1. Har man over 500 point modtager man ikke længere 5 point pr. dag.
2. har man under 500 point modtager man 5 point pr. dag indtil man har 500 point, hvorefter 1. træder i kraft.
3. Man må ikke have mere end 5 spørgsmål åbne. Forsøger man at lave spm. nr. 6 vil man blive bedt om først at lukke nogle af de allerede åbne (har ikke noget med pointene at gøre, men er en god ting, der vil forhindre for mange bruger med åbne spørgsmål.

Dise ting har været fremlagt for Admin og de er så vidt jeg husker på hans "overveje/to do -liste".

FCS
Avatar billede ohmish Nybegynder
09. januar 2003 - 22:17 #4
caroc > enig.
Avatar billede peet-49 Novice
09. januar 2003 - 22:17 #5
Det er vel helt iorden, at folk sparer point op til de engang skulle få brug for hjælp, så er de sikre på, at de har point i sparebøssen, de fleste brugere er her for, at få hjælp, og ikke for, at lave point.
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
09. januar 2003 - 22:18 #6
Jeg er da også blevet klogere siden jeg startede, men hvad andre gør er jeg som nærmest ligeglad med...

Oprettelsesdato tirsdag 15. august 2000 21:45
Point ved oprettelse 300,00
Point opsparet (878 dage * 5 point) 4.390,00
Point tjent 11.991,00
Point brugt 2.435,00
Point ude 180,00
Banner point 18,00
I alt 14.084,00
Avatar billede ohmish Nybegynder
09. januar 2003 - 22:18 #7
pointræset er vel ikke noget man SKAL gå op i?
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. januar 2003 - 22:55 #8
Der er 2 slags brugere her på E:

1. Dem der er her HVER eneste dag og svare på spørgsmål
2. Dem som kun kommer forbi engang i mellem

Jeg går også ind for at dagspoint skal væk - har man ikke penge må man tjene nogen - det samme gælder for points :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. januar 2003 - 22:58 #9
jeg har da i ny og næ brugt nogle point og jeg skal da indrømme at der er lidt prestige i at have mange point (89.028).

Jeg ved at jeg aldrig får brugt mine point, men derfor holder jeg da ikke op med at besvare spm.
Avatar billede melange Nybegynder
09. januar 2003 - 23:13 #10
john_stigers << Jeg tror det ville være en rigtig dårlig ide at fjerne dagspointne. Der er fx også en gruppe brugere (fx mig) som sidder fanget bag et modem, og simpelthen ikke har en reel mulighed for at tjene nok point.
Fx er jeg i gang med at lære ASP.NET i øjeblikket, og da det betyder at jeg i øjeblikket har brug for flere point end jeg kan tjene. (hvilket også ses tydeligt hvis man kigger på min point statestik john_stigers << Jeg tror det ville være en rigtig dårlig ide at fjerne dagspointne. Der er fx også en gruppe brugere (fx mig) som sidder fanget bag et modem, og simpelthen ikke har en reel mulighed for at tjene nok point.
Fx er jeg i gang med at lære ASP.NET i øjeblikket, og da det betyder at jeg i øjeblikket har brug for flere point end jeg kan tjene. (hvilket også er tydeligt når man kigger på min pointregenskab: http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=melange&option=24 )

Jeg gør mit bedste for at svare på de spørgsmål som jeg kan, men jeg har ikke råd til at være online 24/7 og der er også andre ting som skal nås.
At fjerne dagspoint ville medføre at jeg ikke længere kunne være "aktiv bruger" på eksperten :(

Derimod synes jeg at det er et godt forslag som fcs kommer med. Det gør det nemlig muligt for mig at forblive som aktiv bruger, og samtidig undgår man at folk opretter en profil, og bare lader den stå og samle point.
Avatar billede Chewie Novice
09. januar 2003 - 23:15 #11
Dag points skal ikke væk !!

Jeg nyder at svare på folks spm ..... og hvis brugerne ikke har nogle points stiller de ikke nogle spm .... så giv dem bare en masse så de kan stille nogle spm jeg kan svare på :o)

Hvis de løbe tør for points (fordi de ikke får de daglige) vil de bare oprette en ny bruger og så får vi et nyt problem .... alt for mange konti som er ubrugt

Dagpoints længe leve ... HURRA
Avatar billede melange Nybegynder
09. januar 2003 - 23:15 #12
arrhhgg...hvad har jeg dog gjordt ? der gik det vist galt med noget copy/paste-halløj :(

beklager.
Avatar billede cozey Nybegynder
10. januar 2003 - 00:22 #13
Lige hurtigt: Jeg er ikke ude på at skabe strid, men en debat (som lige nu).

Jeg har snart været på eksperten i 2 år (dog en ny bruger nu), og jeg må indrømme, at jeg i starten mest spurgte, men efterhånden som jeg lærte noget begyndte jeg selv at svare på spørgsmål.

De brugere som jeg især "er ude efter" er dem, som efter 1 år (og 3000 dags-point, og 0 tjente) opretter et sp. som f.eks. "Mangler nyt banner"... da de ofte har en side som er udstyret med både PHP, HTML, CSS, Javascripts osv.

Jeg mener selvfølgelig ikke at vi skal ignorere dem, men jeg sidder ofte med en bitter smag i munden, når jeg har brug en masse tid på at lave et topbanner til en, og jeg bagefter opdager at han har tjent 100 point (2 svar), og brugt 3400 point.

Jeg vil give f.eks. fcs og Stigers ret i at dagspoint skal ophøre ved en grænse.

på den måde vil folk få flere svar (Inklusiv "Synderne"), og det behøver ikke være de samme som svarer hver dag (Selvom de selvfølgelig gerne vil, og gør det af fri vilje :).

Husk at man lærer af at svare andre brugere.

PS. De lidt grove ord i "" skal ikke tages så tungt, da jeg ikke kunne finde på bedre ord (er lidt træt) ;o)
Avatar billede cozey Nybegynder
10. januar 2003 - 00:25 #14
hmm... lidt svært at forstå ... RET:

"på den måde vil folk få flere svar (Inklusiv "Synderne"), og det behøver ikke være de samme som svarer hver dag (Selvom de selvfølgelig gerne vil, og gør det af fri vilje :)."            TIL:

"på den måde vil folk få flere svar (Inklusiv "Synderne"), og samtidig behøver det ikke at være de samme brugere som svarer hver dag (Selvom de selvfølgelig gerne vil, og gør det af fri vilje :)."
Avatar billede fcs Novice
10. januar 2003 - 11:37 #15
Chewie>> Hvad med den model jeg foreslår?
Avatar billede Chewie Novice
10. januar 2003 - 12:08 #16
fcs >> Helt sikkert en god ide .... Den ville jeg godt sætte en stemme på :o)

God weekend
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. januar 2003 - 12:29 #17
Du har også min stemme - det er en god ide :)
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. januar 2003 - 14:03 #18
Det er skal være plads til alle slags brugere på eksperten. Det vil sige der skal være plads til dem som kun spørger, dem som kun svare samt dem som gør begge dele.

Hvis eksperten indførte en regel om man skulle tjene point til at spørge for ville vi miste rigtig mange brugere som ikke har tid/mulighed for at svare på spørgsmål hele tiden. Hvis man er helt grøn på et område og vil havde lidt hjælp skal man først hjælpe andre for at kunne få hjælp til det man skal hjælpe de andre med ...uha.... Hvis der ikke var nogle som stillede spørgsmål ville eksperten jo ikke være eksperten.

Det skal stadigt være muligt at kunne sige dette om eksperten: Eksperten stedet hvor du får hjælp til dine IT-problemmer
Og ikke dette: Eksperten stedet hvor du skal hjælpe andre for at få lidt hjælp til gengæld.

Ligeledes tror jeg dobbeltbruger vil mere reglen end undtagelsen for at overføre point mellem to brugere så man kan spørger igen.

Dag-til-dag point skal ikke fjernes. Dog holder jeg stadig på man kan indføre en regel som gør at hvis man har over eksvis 300 point så får man ikke +5 hver dag. I stil med det fcs har forslået.

cozey>> Det står dig frit for om du vil svare på de spørgsmål du møder på din vej og hvis du får bitter smag i munden så lad da være med at svare.

Jeg har ikke noget imod at hjælpe en bruger som aldrig har svaret på et spørgsmål eller deltaget i andre end dem han selv har lavet. Det er dens bruges måde at bidrage til eksperten. Folk er forskellige og folk har forskellige mål med deres brug af eksperten, hvilket jeg ser som et stort plus. Hvis alle fik samme mål med brugen af eksperten, tror jeg det ville ende med eksperten langsom skrumpede ind for til sidst at forsvinde helt.

Hvad med den modsatte bruger som kun er på eksperten for at score point, som aldrig stiller et spørgsmål? Specielt dårligt hvis de nye brugere skal svare på spørgsmål før de må stille spørgsmål....

Jeg syntes det lyder som utrolig dårlig reklame at fortælle en ny bruger, desværre du skal svare på et spørgsmål for at du kan få lov at stille et.

Min holdning er: Jeg ser intet galt i at folk kun er her for at få hjælp og dermed "lever" af dag-til-dag point. Så længe de overholder reglerne.
Avatar billede cozey Nybegynder
10. januar 2003 - 22:04 #19
eagleeye>>>
"Hvis eksperten indførte en regel om man skulle tjene point til at spørge for ville vi miste rigtig mange brugere som ikke har tid/mulighed for at svare på spørgsmål hele tiden." ... Hvad er det præcis vi mister? ... Hvis de ikke svarer, mister vi jo intet, det gør de derimod!
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. januar 2003 - 22:46 #20
De stiller stadig spørgsmål. Det er lige så vigtigt at folk stiller spørgsmål som det er folk svare.
Avatar billede cozey Nybegynder
10. januar 2003 - 22:47 #21
ja ... for dem! ... Men hvis vi mister dem som brugere er det da dem som mister deres svar.... ikke os! ... De svarer jo ikke alligevel! ...
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. januar 2003 - 22:55 #22
Hvis der ikke er nogle som stiller spørgsmål, så har vi andre ikke mulighed for at svare.

Det er princippet i at en ny bruger skal tilkæmpe sig point for at få lov at stille spørgsmål jeg er imod. Det ville da være totalt dumt at udelukke nogle brugere bare fordi de ikke svare på spørgsmål, men kun stiller spørgsmål.
Avatar billede cozey Nybegynder
11. januar 2003 - 04:53 #23
Hvorfor? ... Det er jo et forum, hvor folk hjælper hinanden hvor man kan ... ikke et forum, hvor folk kan få lavet ting de ikke gider lave selv! ... desuden har mange af dem der har været her i adskillige år haft rig mulighed for at svare på et par sp. ... de gider bare ikke... noget må de have lært efter flere¨år med en hjemmeside! (Ihvertfald 99% af dem) ... men selvfølgelig er det en subjektiv mening ... dette er bare min ;o)
Avatar billede eagleeye Praktikant
12. januar 2003 - 00:29 #24
Hvorfor? Det mener jeg jeg har sagt, det er fordi alle brugere er med til at bidrage til eksperten på en eller anden måde, nogle vælger kun at sprørge andre kun at svare og andre en kompination af begge.

Jeg vil vende den om hvorfor ikke?

Ja man hjælper hvor man kan og ligeledes også hvad man har overskud til. Det handler ikke om folk får lavet det de ikke gider, de vil havde hjælp til at få lavet noget og her inde kan de komme vidre med det.

JA de har netop lært en masse og det kan man også bare ved at læse forskellige spørgsmål her på eksperten, og det er deres formål med en bruger. Andre vil på top 10 i forskellige kategorier og vise det som et visitkort/CV reference for at vise hvor gode de er, og de har ikke oprette et eneste spørgsmål. I et lukket system hvor man kun kan bruge point tjænt vil opsparing være lig dræning af system og det vil i stidste ende få det til at gå helt i stå.

Et lukket system vil heller aldig kunne startes op hvis man ikke giver point væk da der ikke er nogle som har tjænt point til at stille sprøgsmål for.

Vi bliver nok ikke enige om dette emne, men jeg forstår hvad du siger. Jeg vil gerne være med til man laver et loft på så man ikke modtager +5 point hvis man har mere end X antal point. Dog må det ikke blive sådan at man skal svare på sprøgsmål for at få lov at stille spørgsmål. Det er min mening.
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
12. januar 2003 - 05:39 #25
Hvorfor skal der egentligt være point i et forum ?! ...
www.hi-speed.dk har vi et meget godt forum , hvor folk afhjælper hinandens problemer...

Mvh Carsten 205 GTI 1,9 T
Avatar billede nilfri Nybegynder
14. januar 2003 - 12:09 #26
Jeg er en af dem, der indtil for en måneds tid siden blot havde opbygget et lager af daglige point.

Det skyldes 2 ting
Jeg havde rent glemt eksperten, indtil jeg atter blev opmærksom på den via CW.
Enmerne her er mange gange ret teknisk orienterede, hvor jeg mere kan svare på forretning, ERP og til dels Office etc. På ERP er der ikke mange spørgsmål, og på Office eksperter der både er meget hurtigere på aftrækkeren end jeg - og ret meget skrappere.

Ideen med at droppe dagpoint, når man er over 500, synes jeg er OK. Så er der luft til det mest påtrængende, man bliver måske lidt mere påholdende og ikek mindst har man lidt mere incitament til at hjælpe.

Stadigvæk er spørgsmål vel ofte med til at få eksperter ud i kroge, hvor man ikke kommer uden tilskyndelse? Dvs. det at hjælpe indebærer lidt løn i sig selv...

Det er mit hovedindtryk, at de fleste hjælper - netop for at hjælpe og ikke for at få point.

Og generelt synes jeg - med min ringe 1-måneds erfaring - at dialogen her er god.

PS: Hvad med brugere med flere profilnavne? Er der nogen af dem, der opretter fx. 5 navne og så scorer dagpoint på hver af dem?
Avatar billede Chewie Novice
14. januar 2003 - 12:18 #27
nilfri >> ang. din PS

Der er bruger der opretter flere konti .... men de forsøger somregl også at overfører pointsne i mellem deres konti og her går det oftes galt ... de kommer til at svare med den forkerte konti eller lign.

Coadmin har et værktøj som kan tjekke hvor mange bruger den enkelte person har ... og de bruger det flitigt :o) de tjekker ikke ham der ikke snyder .... men så snart der er tvilv bruger de det !!
Avatar billede nilfri Nybegynder
14. januar 2003 - 12:45 #28
>>> chewie
Ja, det med pointoverførsler her jeg vist set. Af og til undret mig over eksperter, der taler med sig selv ;-)

Hvordan gør co-admin det - vel ikke IP-adresser?
Avatar billede Chewie Novice
14. januar 2003 - 12:56 #29
Jeg ved det ikke helt men jeg tror de kigger på cookies
Avatar billede Chewie Novice
14. januar 2003 - 12:56 #30
Hvis du ser forsøg på points overførsler så brug anmeld knappen
Avatar billede nilfri Nybegynder
14. januar 2003 - 16:03 #31
>>> chewwie
Jeg tror ikke, det er cookies. Jeg blokerer generelt - vist også for eksperten.

Jeg skal ikke ha anmeldt noget, det skulle da lige være Jack Nicholson ;-)
Avatar billede cozey Nybegynder
18. januar 2003 - 06:22 #32
...:::L U K K E R:::...