Avatar billede hartvig65 Nybegynder
05. januar 2003 - 10:41 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

W98/W98 netværk

Jeg har 2 computerer som begge kører W98.
De har begge adgang via hub til internettet (adsl).

Men jeg kan ikke finde ud af at få dem sat op, så vi kan dele filer.

Findes der en "opskrift" på hvilke opsætninger som skal være i orden, for at deling af filer kan lade sig gøre??
Avatar billede trp79 Nybegynder
05. januar 2003 - 11:14 #1
Først skal fildeling slået til(dette skal gøres på begge pcér):
tryk "Start" -> "Settings" -> "Control Panel"
vælg "network"
tryk på knappe "Fil and print sharing"
tjek "I want to be able to give others acces to my files" af.

Sørg desuden for at begge pcér er i samme workgroup, da det gør det hele mere overskueligt.
Avatar billede trp79 Nybegynder
05. januar 2003 - 11:21 #2
Det er også en god ide selv at give de to pc'er en fast ip adr. Det kunne evt. være 192.168.1.10 for pc1 og 192.168.1.11 for pc2. Deres "subnet mask" SKAL være den samme (255.255.255.0).

For at tjekke om der er forbindelse fra pc1 til pc2 kan du så på pc1 starte en dos promt og skrive "ping 192.168.1.11"

Windows er nogen gange lidt mærkelig på den måde at man fx ikke fra pc1 kan se pc2 under "Network Neighborhood". Men man kan pinge den anden pc. Og hvis man så bruger "start"->"Find"->"Computer" så kan man lige pludselig godt få adgang til den anden, ved at dobbeltklikke på søgeresultatet.

Jeg vil foreslå du opretter en genvej på hver pc, som referer til den anden pc.
Avatar billede gudmundp Praktikant
05. januar 2003 - 11:30 #3
hvis du gir den fast ip kan han vel ikke komme på nettet
Avatar billede trp79 Nybegynder
05. januar 2003 - 11:32 #4
Jo, for det er kun en fast ip i lokal nettet.
Avatar billede gudmundp Praktikant
05. januar 2003 - 11:34 #5
hvordan skiller du det ad
Avatar billede trp79 Nybegynder
05. januar 2003 - 11:39 #6
Jeg er ikke helt med på hvad du mener:o(

Adsl Modemet er sat til hubben. Og det er adsl modemet der har WAN adressen. De to andre pc'er gør blot brug at modemets forbindelse til nettet. Derfor kan du godt give de to pc'er en fast ip som det er beskrevet ovenover.
Avatar billede gudmundp Praktikant
05. januar 2003 - 11:41 #7
jamen pcerne går jo selv ud på modemmet og henter en ip hvis du selv har sat en ip op gør den det ikke
Avatar billede trp79 Nybegynder
05. januar 2003 - 11:45 #8
Hvis den gjorde det var det jo ikke muligt at gå på nettet med mere end en pc ad gangen (med mindre man køber flere ip'er).
Avatar billede gudmundp Praktikant
05. januar 2003 - 11:46 #9
jeg har 2 computere og 2 ip er
Avatar billede gudmundp Praktikant
05. januar 2003 - 11:47 #10
hvi jeg gjorde som du siger sætter en fast ip feks. 192.168.1.1/2 så virker mit interne netværk ikke
Avatar billede no_stress Nybegynder
05. januar 2003 - 11:48 #11
Det bedste er at købe en router eks. D-link 604.
Man kan ikke bruge en hub til at dele en internet forbindelse
Avatar billede trp79 Nybegynder
05. januar 2003 - 11:48 #12
Det er ikke nødvendig med to ip'er. Man kan sagtens dele en ip. Det kan dog give nogle problemer kun at have en ip og flere computere med spil over inet.
Avatar billede gudmundp Praktikant
05. januar 2003 - 11:49 #13
ikke med webspeed
Avatar billede trp79 Nybegynder
05. januar 2003 - 11:50 #14
Nu er vi røget et godt stykke ud over hvad spørgsmålet egentlig omhandlede (W98/W98 netværk).
Avatar billede trp79 Nybegynder
05. januar 2003 - 11:50 #15
Nu kender jeg ikke webspeed, men det kan i hvert fald lade sig gøre med adsl.
Avatar billede hartvig65 Nybegynder
05. januar 2003 - 11:51 #16
Fildeling og ens workgroup er på plads. Det virker stadig ikke:-(

Mht. IP fast ip, så har den jo allerede én ip, nemlig den som bruges for at komme på internettet. Vil det være en mulighed, at tilføje yderligere én tcp/ip på begge maskiner og give en fast ip??
Avatar billede gudmundp Praktikant
05. januar 2003 - 11:51 #17
ja det er jeg ked af men jeg tænkte at jeg måske kunne lære noget nyt
Avatar billede gudmundp Praktikant
05. januar 2003 - 11:53 #18
bare for en ordens skyld webspeed er også adsl
Avatar billede trp79 Nybegynder
05. januar 2003 - 11:54 #19
-> gudmundp
Det er helt iorden, det er vel også et af formålene med eksperten:o) Men det er nok bare med til at skabe lidt forvirring :o( når spørgsmålet omhandler w98 netværk.
Avatar billede gudmundp Praktikant
05. januar 2003 - 11:56 #20
forskellen er vel ikke så stor han har de samme problemer
Avatar billede trp79 Nybegynder
05. januar 2003 - 11:57 #21
Har pc'erne en ip? Hvilke? Kan ikke forstå hvis de har!

Du har en ip til uadtil som giver dig forbindelse til inet. Den ip "har" dit adsl modem. Det er den ip du arbejde igennem når du surfer. Derfor kan du godt give dine to pc'er fast ip i lokal-nettet da de arbejde igennem adsl modemet.
Avatar billede hartvig65 Nybegynder
05. januar 2003 - 11:57 #22
no stress - internet opkoblingen virker fint via hub.

Det er netværket mellem de 2 pc'er som ikke virker
Avatar billede hartvig65 Nybegynder
05. januar 2003 - 12:03 #23
De har hver deres ip. Undernetmaske og og standard gateway er ens.
Avatar billede trp79 Nybegynder
05. januar 2003 - 12:18 #24
Kan du pinge den PC1 fra PC2 og omvendt?
Avatar billede hartvig65 Nybegynder
05. januar 2003 - 12:19 #25
Jeg kan pinge fra den den ene maskine til den anden. Men ikke omvendt.

Jeg anvender i øvrigt Sygate firewall på begge maskiner. Det kan vel ikke være dér problemet ligger??
Avatar billede trp79 Nybegynder
05. januar 2003 - 12:22 #26
Du burde kunne pinge uanset om der er en firewall eller ej. Men det er godt nok underligt at du kun kan pinge den ene vej! Men prøv engang at slå firewallen fra og se om du kan få adgang til den ene pc.

Iøvrigt. Nu har du kun mulig-gjort fildeling. For at dele fx et katalog kan du højre klikke på det katalog du vil dele og vælg egenskaber og vælg derefter deling og giv det et delingsnavn.
Avatar billede hartvig65 Nybegynder
05. januar 2003 - 12:35 #27
Indstilling af fildeleing er på plads.

Hvis jeg slår firewall'en fra, kan jeg pinge begge veje. Jeg vil lige forsøge om netværket vil virke, hvis firewall er slået fra.
Avatar billede hartvig65 Nybegynder
05. januar 2003 - 13:32 #28
Det viste sig, at hele problemet bestod i at min firewall Sygate Pro spærrede for netværket.

Problemet er løst. Tak for hjælpen
Avatar billede trp79 Nybegynder
05. januar 2003 - 13:35 #29
Det var så lidt :o)