Avatar billede procs Nybegynder
29. december 2002 - 22:59 Der er 23 kommentarer

OSX tekst - prodics vejledning

Hejsa,

Sidder lige og prøver at følge vejledningen på www.prodic.dk - cool site :) - men har store problemer med OSX. Hvis jeg gør det her :::
""
Nu skal du holde CTRL nede, mens du trykker på layeret med teksten. Det laver en selection af din tekst.
Så opretter du et nyt layer og vælger Select->Modify->Contract og indtaster mellem 2-5 pixels alt efter hvor bred din kommende kant skal være.

Når det er sket, fylder du din selection ud med en lidt lysere nuance af din første farve.

""

Så for jeg bare at vide at ingen pixels er valgt.. Dunno hvad jeg gør galt anyone?
Avatar billede prodic Mester
29. december 2002 - 23:02 #1
Når du klikker på layeret med teksten - så er det vitterligt layeret med teksten ikke, og ikke det lag du opretter til sidst?
Avatar billede procs Nybegynder
29. december 2002 - 23:02 #2
hmm nu virker det lol
Avatar billede procs Nybegynder
29. december 2002 - 23:03 #3
to sek.. stadig probs.. Det virker hvis jeg tager et helt nyt dokument, men ikke hvis jeg påbegynder det i nuværende dokunemt med andet fyld?
Avatar billede spe Nybegynder
29. december 2002 - 23:03 #4
I stedet for ctrl-tasten holder du vel kommando-tasten nede(æble-tasten)? Dette burde vælge alle de pixel der er i tekstlaget. Med denne selektion aktiv laver du et nyt lag og i dette nye lag hælder du en lysere farve i efter contract.
Avatar billede procs Nybegynder
29. december 2002 - 23:06 #5
Sorry, tror der er noget jeg har misforstået :) grøn i det her program lol æbletasten`?
Avatar billede prodic Mester
29. december 2002 - 23:07 #6
procs->Hvis dit nuværende dokument/lag ikke indeholder nogle pixels vil du få en fejlmelding.
Hvis laget indeholder pixels(og er mere end 50% synlige), vil du få en selection af de pixels billedet indeholder.
Avatar billede prodic Mester
29. december 2002 - 23:07 #7
Æble-tasten er for de kære mennesker, såsom spe, der arbejder på en Mac og ikke en PC. Funktionen er dog den samme.
Avatar billede procs Nybegynder
29. december 2002 - 23:07 #8
I mit nuværende dokument. Jeg kan sagtens bruge de andre funktioner, bare ikke contract.. strange eller er det?
Avatar billede prodic Mester
29. december 2002 - 23:08 #9
For at bruge contract, er du nødt til at have en form for selection for at kunne anvende.
Avatar billede procs Nybegynder
29. december 2002 - 23:09 #10
Ok... Prøver lige helt fra starten... JEg har et projekt åben hvor der i forvejen står noge tekst. Jeg laver nu et nyt layer hvor jeg skriver noget tekst, hvilket markeres vhj. af crtl. Derfter et ny tomt layer og contract
Avatar billede spe Nybegynder
29. december 2002 - 23:10 #11
ok i kære windows brugere kalder også jeres seneste styresystem OsX :-) lidt forvirrende når mac-en også hedder OsX.
Avatar billede procs Nybegynder
29. december 2002 - 23:13 #12
Lol ok sorry referede til Prodics døbning :) Er det fordi det kræver en bestemt size bogstaver?? I så fald kender i så en metode til at lave en form for 3 effekt uden skygge over et almindeligt tekstestykke i pkt. 12-14
Avatar billede prodic Mester
29. december 2002 - 23:23 #13
spe->Nej "vores" hedder Windows XP - og kan slet ikke, desværre, sammenlignes med OSx til Mac. :)

procs->Hvis du opretter et nyt lag med en tekst, og ctrl-klikker på det nye lag så får du en markering frem ikke?
Opretter du så et nyt lag og vælger contract - sker der så ikke noget?
Avatar billede spe Nybegynder
29. december 2002 - 23:25 #14
prodic, jeg er med nu. Er din tutorial (osx)  til at lave lige så flot layout som vi har i vores dagligdag :-)
Avatar billede procs Nybegynder
29. december 2002 - 23:28 #15
prodic>> det er korrekt, får blot at vide at ingen pixels er valgt, kan dog godt bruge de 3 andre funktioner under modify (den står endda og "floater" på skærmen, altså teksten :) )
Avatar billede prodic Mester
29. december 2002 - 23:29 #16
Spe->Det er såmænd ikke andet end et forsøg på at åbne øjnene op for et utal af PC-brugere, som endnu ikke har set brugerfladen på OsX.
For meget pænere bliver det vel næppe, omend at der i Windows Xp er gjort et nærmest latterligt forsøg på en "efterligning".
:))
Avatar billede procs Nybegynder
29. december 2002 - 23:30 #17
well tror jeg konkludere at det kræver et eller andet minimu pkt. teksten skal være i, ihvertfald mere end 72.. Prøver jeg ved 400 i gamle dokument virker det fint :)
Avatar billede prodic Mester
29. december 2002 - 23:31 #18
procs->Så formoder jeg ud fra det du skriver, at din skriftype er meget lille(under 10-12px).
Ved at contracte med for meget vil du dermed intet område få valgt, da der ganske simpelt ikke er valgt så meget.
Avatar billede procs Nybegynder
29. december 2002 - 23:35 #19
Jeg har sågar prøvet med pkt 72 uden held  :( jeg tænkte om du vil gøre et medmenneske en kæmpe tjeneste hvis du har tid og lyst :) jeg skal have lavet en ring med tre cirkler på. Armene mellem cirkler skal være pile. Det hele skal fylde ca. 1/3 a4 side, men aner mildest talt ikke hvad jeg skal gøre. Har du et godt hint og hvor meget skal du have for så noget? :)
Avatar billede prodic Mester
29. december 2002 - 23:49 #20
Første hint ville være, at lege lidt med Shape-værktøjet da den kan lave pile.

Derefter ville jeg anvende Elliptical Marquue-værktøjet til at lave den runde figur.
Når den selection er lavet, ville jeg stroke den - for at få den til at ligne en ring.
Det ville jeg så gøre igen - bare med mindre cirkler og naturligvis i hvert sit lag.
Med Marquee-værktøjet vælge jeg så vælge spidsen af pilen som du jo kunne lave med Shape-værktøjet.
Når pilen er valgt, og kopieret ville jeg sætte den ind hvor de 3 dele skal skilles fra hinanden.
Da der nok skal være mellemrum imellem pilene og ringen ville jeg flytte selectionen af pile-spidsen et par takker opad(og nok rotere dem lidt som med pilespidsen), og fjerne noget af ringen med delete.

Gik det for stærkt?

Det var mit hint :)
Hvis jeg skal lave det ender det nok med at koste penge desværre. :)
Avatar billede sup Nybegynder
31. december 2002 - 00:42 #21
Sikker på du holder CTRL nede mens du venstre klikker med musen på din lag med teksten.

Sup.
Avatar billede procs Nybegynder
31. december 2002 - 00:44 #22
helt sikker :), men det er pga. pixel størrelsen.. virker fint hvis jeg går over pkt 60
Avatar billede sup Nybegynder
31. december 2002 - 00:51 #23
Okay, så er det jo løsningen.

Sup.