Avatar billede steffrmort Nybegynder
27. december 2002 - 12:32 Der er 10 kommentarer

referentiel integritet - relationer

Jeg har to tabeller.

Den ene indeholder:
    opslagsord      sammensat primærnøgle
    ordklasse        sammensat primærnøgle
    bøjningsform

Den anden indeholder:
    opslagsord      primær nøgle
    ordklasse        fremmede nøgle
  samt en masse "notat" felter

Hvorfor kan man ikke gennemtvinge referentiel integritet?
Avatar billede mugs Novice
27. december 2002 - 12:39 #1
Referentiel integritet er et system med regler, som bruges til at sikre, at relationer mellem poster i relaterede tabeller er gyldige, og at du ikke kommer til at slette eller ændre relaterede data. Du kan angive referentiel integritet, når alle følgende betingelser er opfyldt:

·    Det tilsvarende felt i den primære tabel er en primær nøgle eller har et unikt indeks.
·    De relaterede felter har samme datatype. Der er to undtagelser. Et Autonummerering-felt kan være relateret til et Tal-felt med indstillingen egenskaben Feltstørrelse angivet til Langt heltal, og et Autonummerering-felt med indstillingen egenskaben Feltstørrelse angivet til Replikerings-ID kan være relateret til et Tal-felt med indstillingen af egenskaben Feltstørrelse angivet til Replikerings-ID.
Flg. er hentet fra Access-hjælp. Noget tyder på, at du ikke overholder disse regler:

Begge tabeller tilhører samme Microsoft Access-database. Hvis tabellerne er sammenkædede tabeller, skal de være tabeller i Microsoft Access-format, og du skal åbne den database, hvor de lagres i for at angive referentiel integritet. Referentiel integritet kan ikke gennemtvinges i forbindelse med sammenkædede tabeller fra databaser i andre formater.
Avatar billede henrik13 Nybegynder
27. december 2002 - 12:40 #2
opslagsord      primær nøgle
  opslagsord      sammensat primærnøgle
mellem disse 2 skal det kunne lade sig gøre. felted skal stå ens = ingen dubletter.
Henrik
Avatar billede steffrmort Nybegynder
27. december 2002 - 12:55 #3
det virker stadig ikke...
Skal jeg ændre nogle af informationerne eller hvad?
Avatar billede mugs Novice
27. december 2002 - 12:58 #4
Slå op i Access hjælpefil og se hvad der skrives om emnet. Søg på ordet Referentiel. der er en usmærket beskrivelse af de ting, der skal overholdes, før du kan oprette Referentiel Integritet. Check også, som Henrik skriver, at du ikke har dubletter i dien sammensatte nøgler.
Avatar billede steffrmort Nybegynder
27. december 2002 - 13:10 #5
Hvad mener I med "dubletter"
Avatar billede mugs Novice
27. december 2002 - 13:19 #6
Dubletter = Poster med ens indhold. F.eks:
Postnr. 1:
opslagsord = Nej
ordklasse  = 1

Postnr 2:

opslagsord = Nej
ordklasse  = 1

Post er en dublet af post 1.
Avatar billede steffrmort Nybegynder
27. december 2002 - 13:31 #7
må jeg prøve at sende skidtet til dig så du kan kigge på det?
Avatar billede mugs Novice
27. december 2002 - 16:20 #8
Ja men i Access97. Jeg er ikke hjemme før ca 23:00
mugs@mail.dk
Avatar billede henrik13 Nybegynder
27. december 2002 - 16:51 #9
Så send den til mig:
oz1bua@wanadoo.dk
Henrik
Avatar billede terry Ekspert
28. december 2002 - 15:19 #10
You say "Hvorfor kan man ikke gennemtvinge referentiel integritet?" but you dont say WHAT the problem is! What are you expecting to happen?