Avatar billede charley78 Novice
13. december 2002 - 20:06 Der er 17 kommentarer og
4 løsninger

hvor mange GB hvis det skal køre rigtig godt

Hej 3D- og computerhajer,

ny computer - eller opgradering?

jeg skal kunne bevæge mig hurtigt i 3D studio max, og samtidigt have photoshop åben og kunne være på nettet uhindret af 'ventetid'.
Hvor meget harddisk, hvor meget RAM osv osv. kræver situationen, hvis det skal fungere godt? Er nogen pc bedre end andre, hvis der alligevel skal købes ny?

Mvh Charlotte
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
13. december 2002 - 20:08 #1
Fortæl os hvad du i forvejen har?
Avatar billede werd Nybegynder
13. december 2002 - 20:08 #2
harddisk er lige meget.. bare der er plads til styresystem photoshop og 3d stu.... ram... du skal helst have 512Mb og helst DDR ram! Processor.. hmm en XP 1700 og opefter ville være godt nok!
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
13. december 2002 - 20:10 #3
Det kræver ikke ret meget at kunne køre photoshop.
3d studio max kræver lidt mere, men kun et rimeligt grafikkort, som kan køre openGL.

hvis du skal arbejde med grafik, vil du blive glad for at have 5122 ram, eller måske endnu mere.

proccesorkraften behøver at ikke at være vild - 1 ghz måske. Men hvis du alligevel skal have ny pc, kan du lilge så godt købe en p4, de er billige.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
13. december 2002 - 20:11 #4
yeeh right, fik skrevet at du blev glad for 5122 ram - det gør du sikkert også, men mente 512 :)
Avatar billede werd Nybegynder
13. december 2002 - 20:15 #5
du skal selvfølgelig også have et rimeligt grafikkort... men fortæl os hvad du har nu... så er det nemmere at hjælpe!
Avatar billede charley78 Novice
13. december 2002 - 20:25 #6
på min computer står der:
Authentic AMD
AMD-k6(tm) 3D processor
96,0MB RAM

kan det bruges till noget - eller hvad skal jeg se efter, hvor?
Avatar billede charley78 Novice
13. december 2002 - 20:27 #7
en ven vil gerne forære mig flg. - det siger mig ikke noget:
seagate
4092  cyl  2111 MB
16 heads  63 sektors
ST32122A
Avatar billede charley78 Novice
13. december 2002 - 20:29 #8
hvor ser jeg efter grafikkort, så jeg kan fortælle hvad jeg har?
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
13. december 2002 - 20:54 #9
Din computer kan nok køre photoshop, men får problemer med 3d studio max.

..

Højreklik på skrivebordet -> egenskaber/proberties -> settings/indstillinger -> så skulle det gerne stå lige under skærmen.
Avatar billede charley78 Novice
13. december 2002 - 21:24 #10
jeg kan ikke finde noget om grafikkort under egenskaber fra skrivebordet.
Under skærmen står der hvor jeg har mity wallpaper fra. Jeg har win98 og jeg har bladret alle fanebladene igennem. Der står ikke noget om grafikkort.
Avatar billede werd Nybegynder
13. december 2002 - 22:27 #11
tror egentlig du bliver nødt til at investere i en ny computer... for det første lyder det ikke som om du vil til at rode med hardwaredele, og for det andet skal alt undtagen kabinet, harddisk, mus/tastatur og diskettedrev alligevel skiftes!

Men hvor mange penge du vil bruge må du jo selv bestemme... har du 6-7000 kan du snildt få en god computerm som du uden tvivl vil få meget glæde af - men hvis du ikke gider punge ud kan den gamle velsagtens opgraderes - det får du bare ikke en nær så god computer ud af!
Avatar billede michael-k Nybegynder
14. december 2002 - 01:45 #12
Jeg ville nok overveje at smide 1024 mb ram i.
Specielt hvis du vil have photoshop, 3dsmax, browser  måske winamp så du kan hører noget musik  outlook  til en gang mails    Det er ihvertfal hvad jeg har åbnet normalt  og jeg har 1024 mb ram i og den går stadig amok nogle gange.

Der er ikke de store problemer i at sidde og lege med 3dmax  problemet er når du skal til at render en scene, det vil sige når computeren skal beregne billedet. opstår problemerne.

1024 mb ram
processor  hmmm enlig ikke så vigtigt men minimus 1000 mhz  gerne større.
Grafikkort  et eller andet  minimum 32 mb ram    grafikkort har enlig ikke det helt vilde at sige. men selvfølgelig lidt :)
Harddisk  en ordentlig fætter  30 mb minimum  da du på et tidspunkt finder ud af du nok kommer til at skulle gemme en del  da det er trælst at havde sat og lavet en scene i et par timer og computeren går kold.  Det gør den altså stadig engang imellem med 1024 mb ram :)

Håber det hjalp lidt.
Avatar billede amite Mester
14. december 2002 - 10:25 #13
Ja ja, ram er fint. Men et dual motherboard gør underværker for 3DstudioMax, da programmet (som et af de eneste....næsten) kan udnytte 2 cpu'er samtidigt (cirka 100% på den ene og 50-80% på den anden). never the less er winxp/2000 kun 32 bit styresystemer, så alt ram over 1Gb bliver sq ikke udnyttet særlig fedt. Vent på en 64 bit version a windows og så kan du pludslig lege med 4 GB ram uden problemos (Den er her jo "næsten").
Avatar billede michael-k Nybegynder
14. december 2002 - 11:39 #14
vil nu tro du skal have et par ordentlige fættere af proseccor for det overhovedet kan betale sig at få dual system. Og da du først nu skal til at lege med 3dsmax og måske finder ud af det enlig ikke er dig  har du et dual system som kan sparke lidt røv hvis man har programmerne som du så ikke har.  Trælst for dig :)

En anden ting er at du kommer nok ikke til at lave ting det første års tid  som ikke kan trækkes af en enkel processor.

Men det er klart har du penge i overskud du ikke lige ved hvad skal bruges til er det jo bare at købe  mener også photoshop kan udnytte 2 processor  hvad man så skal bruge det til må guderne vide :)
Avatar billede claus_jac Nybegynder
17. december 2002 - 19:15 #15
Jeg er ked af at sige det Charlotte, men din nuværende computer er nok ikke lige noget der er værd at bruge til 3dsmax! Grundene er som de andre har beskrevet. (sandsynligheden for at du overhovedet kan proppe 1GB ram i din computer er faktisk forsvindende lille) Derfor er der kun et punkt. NY COMPUTER! kig her efter 2 ting specielt. Mængden af Ram og Grafikkortets størrelse. Processorens størrelse er "kun" nødvendig hvis du laver meget store visualiseringer og når du skal til at rendere billederne. 512 MB ram er rigeligt for dig til at starte med (faktisk kan 256 også gå, men på grund af nutidens styresystemer vil jeg ikke engang anbefale det!) Grafikkortmæssigt vil jeg nok se mig om efter et geforce 4 ti4200 det er rigeligt til "normal" 3d arbejde og den måde man arbejder på normalt vil det også være nok. MED MINDRE du smider en masse lys ind på scenen og vælger at shade dine views. Processoren kan være alt fra 1500 MHZ og op. (1GHz kan også gøre det, men de er allerede forældede!) Til gengæld vil det nok være en god ide, med en rigtig god harddisk. (4 GB er peanuts, da de ganske enkelt ikke er hurtige nok.)
Prøv eventuelt en lille test på din nuværende maskine. download programmet wings3d (www.wings3d.com/gratis og gemmer i 3ds format) lav en lille figur og hvis din computer har bare den mindste smule svært, så er det me at komme ud af røret og købe nyt udstyr.

Puha en omgang, håber det hjælper.

Kommentar til michael-k. Det er kun visse filtre i PS der er multithreadede og derved udnytter SMP. Blandt andet gaussian blur, som er meget rart hvis man har et 70MB billede der skal laves en blur på.
Avatar billede michael-k Nybegynder
09. februar 2003 - 01:43 #16
claus jac  okay jeg takker for oplysningen.

Lukketid ?
Avatar billede charley78 Novice
09. februar 2003 - 10:14 #17
- pointene er fordelt på 4 personer! :o(
- tak for svar alle :o)
Avatar billede michael-k Nybegynder
09. februar 2003 - 14:04 #18
hvad blev det til ?  Skal nemlig selv snart have opgraderet så lidt inspiration ville være lækkert
Avatar billede charley78 Novice
09. februar 2003 - 15:12 #19
på trods af dine udmærkede oplysninger, har jeg aftalt med en 3D-lærer at han vil varetage indkøb, samling og "oversendelse" af gamle data til den ny. En anden elev skal også anskaffe en ny, kun mangler vi at tale om prislejet. Jeg har desværre endnu ingen aning om hvad det bliver, og muligvis bliver det altså noget sammensat noget, som derfor måske ikke kan købes samlet.
Avatar billede michael-k Nybegynder
09. februar 2003 - 15:27 #20
okay er selv tilhænger af at samle selv :)  Håber du får en ordentlig så du kan komme til at maxe lidt. Det jo ikke piger der er flest af i den forunderlige 3d verden så du er meget velkommen ;)
Avatar billede charley78 Novice
09. februar 2003 - 16:15 #21
- og slet ikke grand voksne kvinder på fyrre!!
Tak for din velkomsthilsen :o)