Avatar billede laumann Nybegynder
13. december 2002 - 17:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Install af OS9

Hej

Jeg har en G4 867 dual og har lige modtaget en OS9 cd fra apple som jeg har bestilt fra deres website i forbindelse med køb af Mac'en. Jeg har lavet 2 partitioner hvor den ene kører OSX og den anden skal køre OS 9, men når jeg starter Mac'en op fra OS9 cd'en kan jeg ikke se nogle af partitonerne? Den ene partiotion har jeg formateret som HFS standard og IKKE plus, så jeg er lidt på herrens mark og aner ikke hvad jeg skal gøre herfra, kan i venligst hjælpe?

Med venlig hilsen

Mads Laumann
Avatar billede Spotgun Seniormester
13. december 2002 - 18:04 #1
Nu har jeg aldrig forsøgt mig med den "omvendte" installeringsmåde, men normalt har jeg ikke haft problemer med at ligge OS9 ind først, og så OSX bagefter. Ved ikke om det du forsøger kan la' sig gøre...
Avatar billede Jman Praktikant
13. december 2002 - 18:07 #2
1. Er du sikker på at det er CD'en du starter fra ?
2. Du kan ikke installere OS9 efter OSX - det skal forgå i rigtig rækkefølge (først 9 og så X)
Avatar billede laumann Nybegynder
13. december 2002 - 18:08 #3
Nej det er installeret fra OSX's disk værktøj, Partition 1 er Mac OS extended+, og Partition 2 er Mac OS standard
.....ydermere kan jeg fortælle at jeg kan udemærket se begge partitioner i OSX's diskværktøj men ingen af dem når jeg starter op i fra fra OS 9.2 cd'en.
Kan jeg have formateret min disk forkert fra OSX??

.....20 min senere:

Fåååååårk mand!!!!

Nu har jeg formateret min HD til 1 partition i extended med OS 9 drivere, og når jeg så starter op fra OS 9 cd'en så kan jeg ikke se nogle diske udover cd'en, heller ikke fra disk værktøj, og hvis jeg prøver at starte OS installerings programmet kommer der en fejlmeddelse om at: - Dette program kan ikke afvikles på denne computer, læs mere i dokumentationen.

Hvad pokker skal jeg gøre, jeg er sindssyg desperat for at få dette løst, hjææææælp!!!!!
Avatar billede Jman Praktikant
13. december 2002 - 18:11 #4
prøv at starte uden udvidelser og se om du kan komme ind med CD'en og installere OS9 på din partitiion 2
Avatar billede laumann Nybegynder
13. december 2002 - 18:16 #5
Nu er der ikke længere en partion 2, men vil du foreslå at jeg laver en ny partition?
Avatar billede Jman Praktikant
13. december 2002 - 18:22 #6
Hvis du alligevel har "smdaret den, kan du lige så godt lave en formatering igen med 2 partitioner (hvis du altså skal køre OSX - det kræves der).
Men se lige først om der er noget du skal nå at redde :)
Avatar billede Jman Praktikant
13. december 2002 - 18:23 #7
Hvilken systemdisk fik du egentlig med sammen med maskinen ?
Du burde have en "tilbagekopier software" CD
Avatar billede laumann Nybegynder
13. december 2002 - 18:35 #8
Jeg ringede til Apple og de sagde at jeg kunne faktisk ikke bruge min OS 9.2.1 cd til den G4 jeg har da den er for ny, og kun kan bootes med en OS 9.2.2 cd, så løsningen blev at de sender en ny cd som jeg har på mandag :-)
Avatar billede Jman Praktikant
13. december 2002 - 18:41 #9
det passer skam ikke - jeg benytter en OS 9.1 til at boote min G4 med, så det kan man godt :)
Avatar billede egonspock Seniormester
14. december 2002 - 13:01 #10
Du burde nok også huske at installere OS9 disk drivere. Det kræver et ekstra kryds i en boks et eller andet sted, når du formatterer. De kan vist nok også installeres bagefter med diskværktøjet. Men hvad f* vil du med HFS standard? Det giver mere diskkorruption,  du kan højest have 65k filer på partitionen og din mindste filstørrelse vil være partitionsstørrelsen/65536, dvs. formentlig meget stor.
Avatar billede egonspock Seniormester
14. december 2002 - 13:03 #11
Hov, jeg havde ikke lige set din anden post ;-) Det var vist en god julefrokost i går...