Avatar billede sew4 Nybegynder
10. december 2002 - 21:00 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Firewall på 2 stk pc i et lokal netværk der skal kunne snakke

Jeg har en kammerat har der har forbundet sin og sønens pc sammen i et lokal netværk via en swits. Til switsen kommer der også en adsl forbindelse.

Som det er nu forsøgte vi at sætte en software firewal på begge pc'er (tiny firewal) men så kunne de ikke have adgangs til hinandens harddiske. - Det kan godt være det kunne lade sig gøre.

Nogen bud på hvordan man får adgang til hinanden diske i et lille lokal netværk samtidig med at man har adgang til internetet med firewall på.

- Nå ja de bruger foresten styresystemmet windows XP

Og ja jeg ved godt at man kan sætte en firewall boks foran switesn, men den koster jeg en bondegård.-
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. december 2002 - 21:09 #1
Nej det koster ikke en bondegård, en zywall 1 fås for 2000 kr,- og der er indbygget en 4 ports switche. Hvis du begynder at åbne for delte ressourcer gennem en software firewall (især hvis der er tale om tiny eller zonealarm) er sikkerheden faktisk forsvundet.

Personlige (softwarebaserede) firewalls er ikke lavet til et netværksmiljø, de duer simpelt hen ikke til det.

Eneste løsning, hvis du også vil have sikkerhed er en box løsning og som sagt kan sådan en fås for lige omkring 2000.-
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
10. december 2002 - 21:16 #2
brug programmet zonealarm firewall der er det muligt og sidder selv bag nøjagtig sammen konfiguration

de har en gratis version på www.zonelabs.com
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. december 2002 - 21:21 #3
Ikke sonealarm. Denne software firewall er teknisk udemærket, der er bare så mange der bruger den at oplysninger om hvordan den omgås er ret let at få fat i på nettet og derfor giver den dårligere sikkerhed end de mindre kendte
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
10. december 2002 - 21:30 #4
sikkerheden er ikke dårlig på denne det er som regel fordi folk kører trusted netværk med dynamiske ip adresser, hvad man tildeler hver computer på netværket en fast ip og brugernavn, å kan du truste den ene ip adresse og brugeravnet for at det giver adgang.
så nemt er det :-)

lige så sikker som en hver anden firewall.

dog vil jeg give dig ret i at hardware firewall måske er en smule sikre end software.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. december 2002 - 21:38 #5
Du tager fejl Doc, prøv at søg på nettet om hvordan du omgår software firewalls, oplysninger omkring zonealarm og tiny er ret lette at finde og der er en hel del.

Hardware firewalls er MEGET sikre end software firewalls