Avatar billede jespera Nybegynder
25. november 2002 - 19:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvad betyder ordet markup ?

Er der nogle der kan give en def. på hvad ordet markup betyder ?

Takker
Avatar billede avlund Nybegynder
25. november 2002 - 19:14 #1
In computerised document preparation, a method of adding information to the text indicating the logical components of a document, or instructions for layout of the text on the page or other information which can be interpreted by some automatic system.

http://wombat.doc.ic.ac.uk/foldoc/foldoc.cgi?query=markup
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. november 2002 - 19:39 #2
Et markup language er et fortolket sprog i modsætning til et programming language der er compileret (oversat) sprog

På almindelig dansk betyder dette følgende

Det meste kode skrives i en slags seudo engelsk, dette gælder for både markup og compileret.
Compilerbar kode:
Når programmøren er færdig med sit program, compileres denne til binær kode, der kan køres umiddelbart på en computer. Programmet kan ikke compileres hvis der er fejl i koden og programmøren er meget sikker på hvordan resultatet ser ud på alle maskiner der køre koden.
Markup kode
Når programmøren er færdig med sin kåde kontrollere han den i sin fortokler og koden lægges derefter ud til brug. Når en bruger ønsker at bruge koden kræver det at den bruger har en fortolker på sin maskine, ikke nødvendigvis den samme fortolker som den oprindelige programmør. Dette betyder at kode der køre fejlfrit hos den oprindelige programmør, kan fejle eller se helt anderledes ud hos brugeren.

Som eksemper på markup fortolkere kan nævnes browsere. HTML kode (som er markup language) kan indeholde fejl, ser forskellig ud i de forskellige browsere osv
Avatar billede sei Nybegynder
25. november 2002 - 19:41 #3
Markup er i elektronisk dokument forberedelse, en metode til at tilføje informationer til teksten indikerende de logiske komponenter af dokumentet, eller er instruktioner for layout af teksten på siden eller anden information som kan fortolkes af et aotomatisk system.

Markup er en måde til at afmærke tekst i et dokument. På internettet bruges HTML - Hyper Text Format Language - Ved hjælp af tag's afmærkes tekst til f.eks. at blive vist FED således <b>Denne tekst bliver vist i fed skrift</b>.

bare lidt ordgejl! - hehe

/sEi
Avatar billede nstenberg Nybegynder
03. december 2002 - 18:02 #4
Markup er også det engelske ord for avance :-)
Avatar billede avlund Nybegynder
11. december 2002 - 19:50 #5
Takker for points!
Avatar billede nstenberg Nybegynder
11. december 2002 - 20:18 #6
øv... :o)