Avatar billede layer Nybegynder
11. november 2002 - 18:47 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til 3D STUDIO MAX

Jeg er lige startet med 3d STudio max 4.2 - Et sted skal man jo starte, derfor har jeg nogle spørgelsmål:

1. Jeg har lavet en flot rumscene som er en film, men når jeg eksporterer den eller gemmer vie video post - bliver det bare et almindeligt billede i MediaPlayer (f.eks) og jeg har husket at gemme som Avi fil eller hvad det nu er den bruger..... Nede i status linjen er den færdig efter et sekund men under det sekund sker der heller ingen ting.
Hvad kan jeg gøre for at se mine film i ordentlig kvalitet, helst via video post, da jeg bruger lence flare!

2. Hvordan får jeg mine matrialer(textures) ind i 3dStudiemax?

3. Kender nogen et sted hvor man kan få textures på rumskibe, lign startrek?

4. Hvordan laver jeg svøvpartikler på min komet, altså en hale på den, når den flyver ude i rummet(Man følger den med et target camera), dvs, det skal ikke bare være en hale af lys????

5. Hvordan laver man flere scener oven i hinanden - Jeg havde tænkt mig at zoome ind på jorden, men på et tidspunkt bliver opløsningen jo dårlig. Her skal der så komme en ny scene, hvor jeg har et mere nærbillede af f.eks Danmark, osv osv.......

Jeg ville være meget taknemmelig hvis i gad at hjælpe. Husk jeg er nybegynder, så formuler jer som det er til at forstå, har kun haft programmet i ca 3måneder...

Denne rumscene jeg er igang med at lave, er bare en komet der rammer jorden - men det er den første animation jeg har lavet

ps. Jeg glemete at spørge om hvordan man laver en explosion, det er min komet der skal ramme jorden og derefter explodere!"

Er Maya et bedere program?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
11. november 2002 - 18:50 #1
Er Maya et bedere program

indlæringskurven er mere stejl, men alt i alt synes jeg maya er bedre.
Avatar billede layer Nybegynder
11. november 2002 - 18:51 #2
hvad kan det som 3d studio max ikke kan, jeg overvejer nemlig det program!
Avatar billede nicofrench Nybegynder
11. november 2002 - 19:07 #3
1. har du under Render husket at sætte den til active time Segment?

2.Gå ind i din Material editor ( icon med 4 boldte på) vælg et map:
neden under den anden drobdown-menu er der 3 farve felter under 'Blinn basic Parameters' tryk på den lille grå firkant til højre for den midterste farve (Diffuse) og der kommer et vindue op, her vælger du den enhed fra listen som hedder 'Bitmap' -ved at dobbeltklikke, nu kommer stigfinder vinduet, vælg så det billede du vil bruge, vær opmærksom på at det ikke er alle billed-formater som den æder, så hold dig til standart formater (BMP, TGA osv...)

3. det er vel bare at lede, prøv evnt. her:
http://www.3dcafe.com/asp/textures.asp

4. Jeg ville nok vente lidt med partikler, hvis jeg var nybegynder, det kræver ret stor indblik i programmets opbygning.
her kan du finde nogle tutorials om partikler:
http://www.3dcafe.com/asp/tutorials/max/fairydust/fairydust.asp
http://www.cfxweb.net/modules.php?name=News&file=article&sid=618
--> generelt: http://www.huntfor.com/3d/tutorials.htm

5. det nemmeste er at merge sener uden for max, i et composeting program som Fusion eller After Effects.
ellers kan du hente en anden scene ind i din scene såddan: File-->merge--> vælg din scene du vil merge...--->den spørger nu hvilke elementer af din scene som skal merges...(geometri, helpers, lights, osv.)

Eksplosion laves med partikler.

Om Maya et bedre program? -Ja og nej, er blå bedre end rød?-såddan er det lidt med de forskellige prof (high-end) programmer, det er alt efter hvad programmets force er, hvad brugeren syntes om at arbejde ved mht. interface, renderings tekniker, mapping osv..
Avatar billede nicofrench Nybegynder
11. november 2002 - 19:07 #4
det var nu ment som et svar.. he he...
Avatar billede nicofrench Nybegynder
11. november 2002 - 19:16 #5
hvis du overvejer en karriere som prof er det ikke tosset at være bekendt med mere end et af de førende 3D apps...
Der er en del at tage fra, SoftImage/XSI det absolut mest omfattende af dem alle, og det program som har haft førertrøjen på længst. Mange andre programmer kører idag med ældre Softimage moduler som render engines... Det er dog et stort og *klodset' program, og krver meget af både buger, men også af hardwaren.

Så er der det nyligt frikøbte Blender, det kan dog ikke betegnes som High-endt endnu, men det er gratis, funker også på linux. og det er ret godt.

Hashs Animation Master er endnu et fedt program lige som Lightwave, Merlin3D, Rhino...
så der er nok at vælge imellem...

bare hold dig langt væk fra programmer som disse, det er legetøj:
Truespace, Poser og Bryce

Her er lige nogle links til nogle forskellige:

3D Max: http://www.discreet.com/products/3dsmax/
Maya:http://www.aliaswavefront.com/en/news/home.shtml
XSI (softimage):http://www.softimage.com/
HASH Animation master:http://www.hash.com/
Lightwave:http://www.newtek.com/
Rihno:http://www.rhino3d.com/
Avatar billede layer Nybegynder
11. november 2002 - 19:42 #6
nicofrench >>> Ja, den er sat på range.... Jeg forstår heller ikke hvorfor den ikke virker-Prøv at vejlede

1. Lav filmen'

2. Videopost - lav alle de efekter man ønkser

3. Render (Fra Videopost), så kommer der hele tiden billeder efter hinaden og når det er færdigt, hvad så???

Til det med kometen og explosionen, vil jeg meget gerne vide hvordan man gør hvis du ved det... Man lærer aldrig ved ikke at prøve.

Du må da også ive mig ret i en komet er ret kedelig uden hale og en kollision er ret kedlig uden en explosion!
Avatar billede mat Nybegynder
11. november 2002 - 19:50 #7
layer > http://www.3dmaxer.dk/tutorial.asp?ak=0  har nogle tutorials du evt. kunne kigge på. Jeg er ret sikker på at du kan finde mange af de ting du har bruge for der. Ellers linker de osse til en række andre sites, som bl.a har teksturer.

..og btw er det ikke tilladt at have flere ens spg åbne ;)
Avatar billede layer Nybegynder
11. november 2002 - 19:59 #8
Jeg er selv derinde, men kunne ikke finde noget, det er derfor jeg skriver her!
Avatar billede nicofrench Nybegynder
11. november 2002 - 20:05 #9
du skal ikke rendere fra video post det er kun prewiev render...

Mht. din eksplotsion, er der en modifyer som hedder explode,m den findes i tab 2, højre side, er tabben efter dine polygoner mm. Den giver en simpel explotion af dit mesh. til flammerne, jeg kan ikke huske om 4.2 har combustion eller om det er et plug in, ellers så leg lidt med effekterne fra Rendering-->enviroment-->Atmosphere, husk at bruge en gizmo - findes under tab 1, 5. icon (målebåndet, Atmospheric Apparatus (drobdown menu) Gizmoen bruges til at kontrollere/styre dine effekters omfang mm..
Avatar billede nicofrench Nybegynder
11. november 2002 - 20:07 #10
lukker du ikke lige det andet spørgsmål?
Avatar billede layer Nybegynder
11. november 2002 - 20:23 #11
jo, selvfølgelig!
Avatar billede layer Nybegynder
11. november 2002 - 20:24 #12
hvad er det for noget tab du snakker om?
Avatar billede nicofrench Nybegynder
11. november 2002 - 20:28 #13
Tab--> hvis du ser på interfacet er det bestående af en top en bund og en menu i højre side samt 4 viewports som standart opsætning...

I højreside er der 6 tabs (med iconer på) det er disse jeg snakker om... det første er med en curser pil på, nr.2 har en blå bue på, nr.3 har et 'fil-træ' på, nr4. her et hjul på, nr.5 har en monitor og nr. 6 har en hammer på... det er disse jeg nævner som tabs...
Avatar billede layer Nybegynder
11. november 2002 - 20:30 #14
nååå, så forstår jeg! TAK

Gå ind på det andet spørgelsmål for at få point, du har været en meget stor hjælp!
Avatar billede layer Nybegynder
11. november 2002 - 20:31 #15
jeg lukker lige dette spørgelsmål!
Avatar billede nicofrench Nybegynder
11. november 2002 - 20:31 #16
de kaldes også:
1:Create
2:Modify
3:Hierarchy
4:Motion
5:Display
6:Utilities