Avatar billede siredward Nybegynder
03. november 2002 - 18:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Alphastation 500

Jeg har i lang tid haft en gammel Alphastation 500 liggende, som jeg har fået gennem min fars arbejde. Den har aldrig rigtigt virket, men nu syntes jeg lige at jeg ville kigge på den. Problemet var i sin tid at man ikke kunne logge ind, men efter nogle justeringer, syntes den at være gået helt i stykker. Jeg ønsker derfor nu blot at formatere alt på den og geninstalere et Linux til Alphastations på den. Problemet er at når den booter skriver den:

    [Først hvilken maskine det her er]

    CPU 0 booting

    (boot dka0.0.0.9.0 -flags a)

og så står den bare stille... Jeg trykker så Ctrl X og så kommer der en promt:

>>>

Det er lige meget havd man skriver så fortæller den enten at kommandoen ikke kendes, eller hvis man rammer en kommando beder den een om at logge ind:
Password:

Jeg har passwordet til root, men det virker ikke. Den eneste kommando der gør andet er:

>>>boot

uden parametre, og så booter den bare igen...

Nogen der ved hvordan man formatere den??

          Mvh SIrEdward
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. november 2002 - 11:55 #1
Du skal boote på cd'en.
Ved >>> prompten skriv
show devices

Find cdrommen i listen

og skriv så
b <hvad cdrommen nu hedder>

(det er ikke hver dag vores alpha servere er nede, så jeg kan ikke huske hvad cdrommen hedder)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. november 2002 - 12:02 #2
Se evt denne side.
http://www.sslug.dk/~kristian/alpha/alpha-install.pdf

Forresten er jeg pt ikke sikker på om det er
show device
eller
show devices

Prøv begge og kig efter dqa0 som burde være cdrommen.
Avatar billede siredward Nybegynder
04. november 2002 - 19:12 #3
Jeg har prøvet begge, men den skriver hele tiden at consolen er låst, og at jeg skal logge ind (med et kodeord som jeg ikke kender).

Ud fra det jeg har læst i den guide, skulle jeg mene at den prøver at finde harddisken når den skriver "(boot dka0.0.0.9.0 -flags a)"... Men den finder den aldrig og efter noget tid skriver den failed. Kan det være fordi harddisken ikke er fysisk tilkoblet korrekt (jeg har checket ledninger, og den syntes også at summe, men havd ved jeg?). Nogen der har haft ligende oplevelser med Unix maskiner og har en løsnin?

                      Mvh. SIrEdward
Avatar billede siredward Nybegynder
05. november 2002 - 13:56 #4
Ok... Vi kommer vidst ikke videre med det her. Er der nogen der ved hvordan man kan låse consolen op, hvis root passwordet ikke accepteres?

                  Mvh SIrEdward