Avatar billede charley78 Novice
27. oktober 2002 - 13:08 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

interaktive fortællinger - hvordan?

Jeg er i gang med en projektopgave og er havnet i en lidt uoverskuelig situation.
Jeg har "lovet" i min problemformulering at komme uddybende ind på hvordan man kan lave interaktive fortællinger.
Her tænker jeg ikke kun på den struktur og fremgangsmåde man sætter sig for indholdsmæssigt set, men jeg efterlyser viden om hvilke programmer man benytter til at fremstille en relevant database til den givne fortælling, samt hvad man benytter af programmer til brugergrænsefladen - gerne også links og litteratur (selvom tiden er lige knap nok til at stå i kø på biblioteket)

I positiv forventning.

PS: findes der en mere relevant kategori at stille samme spørgsmål under?

Mvh Charley78
Avatar billede claus_jac Nybegynder
28. oktober 2002 - 13:08 #1
Personligt må jeg sige en ting. Way out of proportions!!! Interaktive fortællinger er vidt forskellige alt efter om det er 2d eller 3d....

Hvis det er 2d. bruges ofte macromedia director. 3d. kan man bruge næsten et hvilket som helst animationsprogram, www.aliaswavefront.com, www.discreet.com, www.softimage.com som de helt store. Du skriver en uddybende forklaring på det, og det svarer til at skrive en doktorafhandling. (hvis det var så let ville flere nok lave det!! I den senere tid, er mange begyndt at bruge flash til at lave tegneserier, men der er jo også mulighed for at indbygge interaktivitet.

Pointen er ret enkel. Du har bevæget dig ind på et område som er alt for stort, til blot at gå en smule i detaljer, og 20 point er peanuts når du skal aflevere en opgave!!! Du kan eventuelt tage kontakt til a-film.dk eller ghost.dk. De laver 2d og 3d-historier og film!

Håber jeg ikke var for hård ved dig, og at det hjælper en smule videre.

Claus
Avatar billede charley78 Novice
28. oktober 2002 - 13:38 #2
Hej Claus,
det var sikkert dårligt formuleret. MIn problemformulering lyder som følger:

Hvilke forudsætninger kræves i fremstillingsprocessen af en multimediær interaktiv fortælling?

1) Hvordan tilrettelægger man konceptet for en interaktiv fortælling?

2) hvilke krav stilles til brugergrænsefladen?

3) hvilke krav stilles til databasen?

- og jeg havde egentlig ikke forestillet mig at nogen herinde fra skulle hjælpe mig igenenm med arbejdet, bare give nogen retningslinier.
Tak i alle tillfælde for din vejledning. Må man spørge hvor du arbejder, og hvis du gerne vil svare men foretrækker at være privat, kan du skrive til schwester@ofir.dk - Venligst fra Charlotte
Avatar billede charley78 Novice
28. oktober 2002 - 13:41 #3
den slags interaktive fortællinger jeg gerne vil fokusere på, er den slags der bliver forsket i af kunstnere, forfattere og filmfolk, mere end spiludviklere og programmører. Du ved, dem der gerne vil lave noget for et publikum der gerne vil underholdes far et plyds sæde, men som samtidigt - stadig - har en forventning om at det kan forenes med interaktivitet. Det betyder at interaktivitetetn altså i højere grad end animation, har at gøre med at gøre video interaktiv.