Avatar billede lotte_holm Nybegynder
25. oktober 2002 - 12:27 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

simpel forklaring :)

hej, er der nogen som kort og godt kan forklare mig hvad xml egentlig er?

lotten :)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
25. oktober 2002 - 12:29 #1
http://www.idealliance.org/standards_xml.asp har en temmelig god definition

http://activedeveloper.dk/aspdigital/2000110601.asp er også god, og så er den endda på dansk ;)

/jelzin
Avatar billede nil.dk Nybegynder
25. oktober 2002 - 12:30 #2
xml (eXtensible Markup Language) er et markupsprog, der består af tags, man selv definerer. XML bruges oftest til at flytte data mellem forskellige platforme/applikationer
Avatar billede lotte_holm Nybegynder
25. oktober 2002 - 12:35 #3
vil det sige at xml er en anden slags html....virker som en jungel for mig :)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
25. oktober 2002 - 12:42 #4
ja det kan man godt sige, html er dog til for at man kan sætte en side op f.eks.

<html>
<br /> linieskift <br />
<html>

så er xml til for at man kan skrive teksten f.eks. som

<overskrift>her er min overskrift</overskrift>
<brødtekst>her er brødtekst</brød....

hvor du så kan koncentrere dig om indhold istedet for opsætning, -den definerer du en gang for alle når du siger hvordan f.eks. din overskrift skal se ud.
Avatar billede lotte_holm Nybegynder
25. oktober 2002 - 12:44 #5
dvs at du i et seperat doc. definerer overskrift og brødstekst ovs...hm, hvad er så forskellen på css og dette ? :)
Avatar billede nil.dk Nybegynder
25. oktober 2002 - 12:46 #6
lotte >> Du skal se meget bredere på det. XML bruges til meget andet end web.. faktisk bruges det mere til andre ting end til web.
Avatar billede lotte_holm Nybegynder
25. oktober 2002 - 12:48 #7
nil.dk
ok, jeg spørger også kun fordi jeg var en jobsamtale hvor han ville vide om jeg kendte til xml og der sad jeg som en mathildeko på glatis :) men jeg kan forstå det kræver lidt mere studium for at fatte hvad det egentlig er :) men tak for hjælpen
Avatar billede nil.dk Nybegynder
25. oktober 2002 - 12:52 #8
lotte >> Jeg er sikker på at du ikke lignede en mathildeko *blinker* - men XML er sådan et buzzword som man helst skal kende til jobsamtaler. I virkeligheden er XML i sig selv ikke noget særligt. Det er blot nogle tags du selv finder på. Det der er smart er når man anvender andre teknologier som f.eks. XSLT og XPATH til at tranformere XML'en.

//nil.dk
Avatar billede lotte_holm Nybegynder
25. oktober 2002 - 13:07 #9
der kan du se...jeg er allerede ved at mærke kulden under fødderne igen *gggg* er bare en simpel html snedker :)
Avatar billede nil.dk Nybegynder
25. oktober 2002 - 13:17 #10
lotte >> Altså, hvis nu jobbet du var til samtale om var noget i stil med "XSLT/XPath Transformation Engineer" - ja så ville jeg måske få kolde fødder hvis jeg var dig, men hvis det var et mere generelt IT job, men hvor intervieweren ville være sikker på at du kendte XML (fordi han har hørt at det er fremtiden).. ja så ville jeg tage et par varme sokker på og slappe helt af :o)

//nil.dk
Avatar billede lotte_holm Nybegynder
25. oktober 2002 - 13:21 #11
ja...tak for tilliden, men det er sørme ikke let at finde rundt i junglen. Så snart de søger noget med kodning osv så er jeg stået af, er mere til design og så lidt html. :) men det er vist som af finde nålen i høstakken, søgte et job hvor de havde fået over 200 ansøgninger *gggg*
Avatar billede nil.dk Nybegynder
25. oktober 2002 - 13:24 #12
lotte >> Ja, det er ikke nemt at finde job i dag.. med mindre man er specialiseret på universitetsniveau indenfor et område der er oppe i tiden. Men hvis jeg kigger på min egen karriere.. så startede jeg som hobby-html-snedker.. og bluffede mig vej op gennem forskellige jobs.. og i dag er jeg så blevet webudvikler og sidder faktisk lige nu og er XSLT-koder samtidig med at jeg prøver at lære det ;o)

//nil.dk
Avatar billede lotte_holm Nybegynder
25. oktober 2002 - 13:42 #13
:) det er det der er så forbistret ved at være hunkønsvæsen....jeg er ikke god til det der med at bluffe. Tror det er en manderet *ssss*
Avatar billede lotte_holm Nybegynder
25. oktober 2002 - 13:47 #14
nil.dk -> tak for "peptalken" - nu er det over and out for mig. kan du have en god weekend!

lotten
Avatar billede nil.dk Nybegynder
25. oktober 2002 - 13:48 #15
Lotte >> Til gengæld er I bedre til at manipulere ;o) God weekend.