Avatar billede soel Nybegynder
23. oktober 2002 - 13:03 Der er 1 kommentar

Services på en ud af to subnet

Jeg har en Sun Solaris 8 server med 2 netkort - Én på hver sit subnet.
Jeg ønsker på det ene subnet at køre følgende services: NFS (mountd, nfsd), Rarp, Bootp, Tftp.
Det hele er for at sætte en JumpStart server op - men kun på det ene subnet. De pågældende services må ikke kunne nås fra det andet subnet.

Hvordan kan det lettes sættes op uden at gå på kompromis med sikkerheden - og uden at skulle installere en forkromet "Personlig" Firewall på serveren.

Er der nogen, der har et godt bud ??

/Søren
Avatar billede websmith Nybegynder
20. december 2002 - 14:18 #1
Hmm. Hvad med at fjerne routing imellem de to subnets, og så bare binde de services til de ip-adresser som er på de to forskelige netkort.

Dvs. NFS (mountd, nfsd), Rarp, Bootp, Tftp. bliver bundet til ip 1 på netkort 1, og de andre services på det andet netkort.

Et andet alternativ er at installere tcpserver, som er et program som kan give adgang til services baseret på ip-adresser. Det fungerer simpelthen som den service som svarer på alle requests, og den giver eller nægter adgang efter nogle simple regler.

Du kan finde den på:
http://cr.yp.to/ucspi-tcp.html

JEg håber du finder ud af det