Avatar billede hrboom Nybegynder
21. oktober 2002 - 19:19 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Virus scanner som osse scanner mails som videre sendes (Qmail)

hey

jeg har installeret en Virus scanner efter lws.dk men den tjekker jo kun hvis man henter med pop3 men hva så med dem der får videre sendt deres post..
Hvordan gør man så den osse scanner de mails den videre sender ?

Eller skal man ha en HELT anden scanner på oss' ?
Avatar billede dank Nybegynder
21. oktober 2002 - 19:31 #1
I .qmail filerne står odeiavir som første linie - sålænge den gør det i de rigtige .qmail filer så bliver mail scannet

Mvh Dank
p.s. det er mig der har skrevet artiklen på lws.dk og der er en fejl i den, som bliver rettet imorgen eller overmorgen.

Det er i afsnittet omkring cron opdatering af virus filerne
Avatar billede kunze Nybegynder
21. oktober 2002 - 19:32 #2
Norton AV :)
Avatar billede hrboom Nybegynder
21. oktober 2002 - 19:33 #3
jeg har gjort som det stod med .qmail-default i /var/vpopmail/domains/mit.dk
Avatar billede hrboom Nybegynder
21. oktober 2002 - 19:36 #4
men hvad for nogen filer skal der noget i og hvad ?
Avatar billede dank Nybegynder
21. oktober 2002 - 19:36 #5
Norton? Hvad snakker Kunze om?

hrboom: jeg har ikke tid lige nu, men jeg kigger på det imorgen så skal jeg nok svare her
Avatar billede hrboom Nybegynder
21. oktober 2002 - 19:39 #6
Okey..

lyder godt.. :)
Avatar billede kunze Nybegynder
21. oktober 2002 - 22:33 #7
dank > Norton Antivirus. :)
Men jeg har så lige bemærket kategorien. Er det til FreeBSD ? Så står jeg af! :)

Mvh
Kunze
Avatar billede hrboom Nybegynder
22. oktober 2002 - 13:54 #8
kunze > jep, det er til FreeBSD :D
Avatar billede hrboom Nybegynder
22. oktober 2002 - 17:09 #9
Kom nu dank..

Jeg keder mig.. vil ha det lavet :D
Avatar billede hrboom Nybegynder
23. oktober 2002 - 12:58 #10
dank > har du ik glemt noget ?

Det var igår du ville svare...

Hehe... Hader at vente.....
Avatar billede hrboom Nybegynder
26. oktober 2002 - 12:35 #11
dank > har du tænkt dig at svare eller ???
Avatar billede dank Nybegynder
26. oktober 2002 - 13:08 #12
prøv at gå ind i /home/vpopmail/domains/ditdomain.dk

find alle fileder der starter med ".qmail-"

Hvor mange af dem har du? Er der en speciel fil for den konto der forwardes?
Avatar billede hrboom Nybegynder
26. oktober 2002 - 13:13 #13
.dir-control
.vpasswd.lock
vpasswd.cdb
.qmail-default
konti1
postmaster
.qmail-test
konti2
vpasswd

Og ja der er en mappe pr. konti
Avatar billede hrboom Nybegynder
26. oktober 2002 - 13:14 #14
Men det skal da ik være sådan at jeg skal ind og skrive det i en fil hvor gang en person laver sådan at den videre sender ???
Avatar billede dank Nybegynder
26. oktober 2002 - 13:17 #15
tjaaeee.. hvordan laver en person selv en konto der videresender? Har vedkommende root adgang, eller hvordan laver han det?
Avatar billede hrboom Nybegynder
26. oktober 2002 - 13:19 #16
nej nej.. altså.. jeg har mit eget domain og en som har et domain på min mail server.. og han er selv "root" for sit domain...
Avatar billede dank Nybegynder
26. oktober 2002 - 13:20 #17
eller kan du bare lave et cron script der tjekker alle .qmail-* filerne og indsætter "odeiavir" linien i starten hvis den ikke findes.

Med *nix er det altså ikke sådan at alle programmer altid arbejder sammen. F.eks. så bliver linien med virus check slettet af f.eks. qmailadmin hvis du ændrer på noget. Men det er måden qmail admin er skruet sammen på. Det er der intet at gøre ved.

Så lav et shell script der tjekker .qmail-* filerne hvert 10 minut. Så vil det altid virke.
Avatar billede hrboom Nybegynder
26. oktober 2002 - 13:20 #18
og man kan logge ind med qmailadmin og lave så ens konti videre sender, selv!
Avatar billede hrboom Nybegynder
26. oktober 2002 - 13:21 #19
heh.. okey..

men jeg kender ik så godt til de shell script...

Og jeg ved ik lige hvordan det skal laves... :/
Avatar billede dank Nybegynder
26. oktober 2002 - 14:49 #20
ok. jamen saa er det en god oevelse at lave saadan et script.. jeg garanterer at hvis du bruger et par dage paa det, vil du ikke fortryde det. det vil kunne gavne dig meget fremover.
Avatar billede hrboom Nybegynder
26. oktober 2002 - 16:11 #21
ja.. men det eneste jeg har lavet er restart, start, stop apache....

Men ellers kan jeg ik en skid med det..
Avatar billede hrboom Nybegynder
26. oktober 2002 - 16:15 #22
men man kan ikke bare bruge "*" fx find / -name .qmail-* den kan ikke finde ud af * så jeg ved ik lige...

men det kan linux jo godt..
Avatar billede dank Nybegynder
26. oktober 2002 - 16:19 #23
ok.. så må du jo igang med at læse nogle turorials.. shell scripting er løsningen på virkeligt mange problemer i *nix miljøer. Det er faktisk ikke så svaet hvis man bare gider at bruge en smule tid på det. f.eks.

#!/bin/sh
echo "mit første script"

gemen filen script.sh

# chmod 777 script.sh

# ./script.sh

viola.. du er igang.. held og lykke :o)
Avatar billede hrboom Nybegynder
26. oktober 2002 - 16:22 #24
det kender jeg godt.. men den * kan jeg godt bruge i freebsd.. :(
Avatar billede hrboom Nybegynder
26. oktober 2002 - 16:33 #25
ey....

find /var/vpopmail -iname .qmail-\*

det virker sq... \* weeee...
Avatar billede dank Nybegynder
26. oktober 2002 - 16:33 #26
ok.. men held og lykke med at lære shell scripts at kende. tro mig.. du vil ikke fortryde det... Det vil hjælpe dig meget i mange linux/*nix tilfælde.

Uden jeg kender det helt store til BSD tvivler jeg dog på de ikke har et wildcart

hvad si'r

# man find

(p.s. jeg trækker mig af dette ?) fordi jeg ikke har så meget tid iøjeblikket.
Avatar billede hrboom Nybegynder
26. oktober 2002 - 16:41 #27
men kender du nogen steder man kan lære det...

helst dansk... ??
Avatar billede hrboom Nybegynder
26. oktober 2002 - 16:54 #28
jeg man ik finde noget med "wildcart" i "#man find"
Avatar billede hrboom Nybegynder
26. oktober 2002 - 17:33 #29
dank >

cat fil1 >> fil2

Hvordan gør man så det komme i toppen og ikke i bunden ???

og fil1 skal i flere filer...
Avatar billede hrboom Nybegynder
11. december 2002 - 09:23 #30
lukker
Avatar billede dank Nybegynder
11. december 2002 - 11:24 #31
sorry.. jeg arbejder 18 timer i døgnet p.t. har ikke haft tid til at kigge på det.