Avatar billede ossi Nybegynder
18. oktober 2002 - 15:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Server -- howtwo?

Det er vist ikk første gang jeg kommer med dette spørgsmål, men har aldrig fået noget til at virke, og jeg har nu fået en del mere erfarring inden for netværk osv..

Det forholder sig sådan:

Jeg har en gammel 333 MHz Celeron stående med 64 MB SD-RAM (lidt lidt måske..). Den vil jeg gerne ha tryllet en Server/DHCP Server/WebServer/FTP Server ud af til vores netværk (med DK-TV internet forbindelse og fast/public IP)..

Jeg antager, at FreeBSD må være den bedste løsning på styresystem... -Hvor kan man finde nogle nemme HowTo's til FreeBSD servere?

Og når jeg skal hente FreeBSD fra linuxiso.org, hvor mange af de cd'ere der er skal jeg så hente?

Følger ting som Apache, PHP, MySQL, FTP Server og DHCP server med i FreeBSD?

Alle svar modtages med glæde..

På forhånd tak!
Avatar billede benny.dk Nybegynder
18. oktober 2002 - 15:13 #1
Først vil jeg sige at de ting følger ikke automatisk med FreeBSD.

Dernæst bil sige at du måske skulle overveje at bruge SME Server (hentes via http://www.e-smith.org) som er en komplet pakke (indhold kommer jeg tilbage til) som hentes som en ISO, som der så bootes fra og der svares på nogle simple spørgsmål og så er man kørende.

Pakken indeholder bl.a. OS (RedHat Linux), Webserver (Apache), FTPserver, Mailserver, DHCP, Gateway, Firewall, Proxy, MySQL, PHP o.m.m.

Har du spørgsmål er du altid velkommen her, via thomsen@benny.dk eller kigge på http://www.sme-server.dk som jeg arbejder på at få tid til at få igang.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
18. oktober 2002 - 15:14 #2
PCWorld Online har har haft nogle artikler om netop den server og rost den meget.
Avatar billede ossi Nybegynder
18. oktober 2002 - 15:16 #3
Benny, du hjalp mig engang med netop SME Server, men du stoppe med at svare på mine e-mails :)

Derfor jeg droppede det! Det virkede nemlig ikk som jeg ville ha det til :( De klienter som var sat til netværket, fik ikk automatisk DHCP IP adresse fra serveren!
Avatar billede benny.dk Nybegynder
18. oktober 2002 - 15:19 #4
Så er der en e-mail som ikke er ankommet. Jeg forsøger altid at svare folk, enkelte gange er dog svipset pga tidsmangel.

Hvad var problemet?
Avatar billede ossi Nybegynder
18. oktober 2002 - 15:22 #5
Hmm.. Der var et længere et.. Jeg kunne godt tænke mig en installations guide i hvordan det sku installeres og sættes op.. Så ville jeg blive glad.. Hvor kan det findes? Nu tænkte jeg dog på FreeBSD server... Men vi kan vel altid prøve SME :/
Avatar billede skwat Praktikant
18. oktober 2002 - 15:48 #6
du kan nøjes med disc 1 eller endnu mindre disc 1 mini, eller endnu endnu mindre to floppy'er
Avatar billede benny.dk Nybegynder
18. oktober 2002 - 15:54 #7
Du har to netkort i maskinen og det ene kobles på WAN og det andet på lokalnet.

Under servermode vælger du server and gateway.

Der mommer andre spørgsmål som besvares, hvis du mangler hjælp til denne del så sig til.

Når maskinen er kørende kobler du andre maskiner på enten direkte i det ekstra netkort (som blev nævnt lokalnet) eller via en hub eller ligende i dette netkort. Disse maskiner skal være sat til dynamisk ip.

Sig til når du har problemer.
Avatar billede ossi Nybegynder
18. oktober 2002 - 16:00 #8
OK.. Jeg vil kigge på det her i weekenden.. Benny? Du har ikk ICQ eller MSN? Ville gøre det en del nemmere :)
Avatar billede benny.dk Nybegynder
19. oktober 2002 - 14:56 #9
1. Man må ikke bruge ICQ eller MSN når et spørgsmål ligger på eksperten.

2. Jeg er ikke online ret meget her i weekenden.

3. Jeg har ICQ - 7078359 så kan du se om jeg er online der.

4 Jeg har en IRC kanal (SME-server.dk).
Avatar billede ossi Nybegynder
19. oktober 2002 - 15:29 #10
Ok.. Jeg har prøvet at kontakte dig via ICQ, men du reagerer ikk..

Mit problem er dette: Jeg har sat maskinen op - for det meste med default som den vælger.. Dog har jeg valgt modsat eth0 og eth1 (ja, jeg fik altså rodet lidt rundt).

Jeg har sat serveren til Static IP, med de informationer jeg har fået fra min udbyder (DK-TV -- med Public IP). Den spurgte dog aldrig efter DNS serverne..

Jeg har derudover også sat den til DHCP, men!! Når jeg har sat den op og serveren kører (og jeg har tjekket at DHCP serveren kører!), så kan de andre PCere via netværket ikke få en IP fra computeren! De kan faktisk ikke engang pinge den, ligegyldigt hvilke IP'er jeg bruger..

Opstillingen er som følger:

Modem
|
Server
|
Switch
|
PC'ere
Avatar billede benny.dk Nybegynder
19. oktober 2002 - 15:43 #11
De ligger i samme netværksdomæne?

Har du prøvet at give dem en fast IP i samme område som serverens og se om du så kan logge på serveren via server-.manager i en browser (http://ip/server-manager)?
Avatar billede ossi Nybegynder
20. oktober 2002 - 10:32 #12
Jeg fik det aldrig til at virke.. Og da ingen kom med indlæg om FreeBSD, prøvede jeg med noget helt andet: Debian.. Og den kører faktisk nogenlunde nu.. Så, Benny, tak for hjælpen..