Avatar billede zorak Nybegynder
15. oktober 2002 - 10:49 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Netkort til FreeBSD

Hej Eksperter!

Er der nogen der har erfaringer med billige netkort der dur til FreeBSD?

Jeg har nemlig prøvet en del som jeg ikke kan få til at virke...

Håber at i kan hjælpe mig....

Jesper Andersen
Avatar billede thaufer Nybegynder
15. oktober 2002 - 10:59 #1
et almindeligt RealTek plejer at virke :)
Avatar billede thaufer Nybegynder
15. oktober 2002 - 11:00 #2
men hæng mig ikke op på det - freebsd er noget mærkeligt noget - meget forskelligt hvad der virker :|
Avatar billede dank Nybegynder
15. oktober 2002 - 11:01 #3
realtek 8139 chipsæt

kan som regel købes mange steder for 99-129 kr.. jeg tror det sidste jeg købte i en butik  pga af en mindre hastesituation var i computercity glostrup til 149 kr.
Avatar billede zorak Nybegynder
15. oktober 2002 - 11:53 #4
dank> dur det fint til freebsd?
Avatar billede dank Nybegynder
15. oktober 2002 - 12:10 #5
ja.. desuden kan du finde filen "HARDWARE.TXT" som skulle ligge på cd-rom'en
Avatar billede zorak Nybegynder
15. oktober 2002 - 17:30 #6
nå.. det viste sig at mit planet netkort bliver opfattet som et "Realtek RTL8139/810X Family PCI Fast Ethernet NIC", så det må jeg lige prøve i serveren!
Avatar billede skwat Praktikant
15. oktober 2002 - 23:16 #7
Hold dig fra RealTek, disse kort vil virke fint under test og leg, men i det øjeblik hvor der kommer noget load på vil du få problemmer med at holde payloaden oppe
Jeg holder mig til DEC21143 chipsætted (og det virker ligeledes fint under FreeBSD
Avatar billede dank Nybegynder
16. oktober 2002 - 00:47 #8
hvor meget mener du der skal til at knække et realtek da?

(Jeg har realtek i alle mine.. synse de kører fint.. det er godt nok på linux..)
Avatar billede skwat Praktikant
16. oktober 2002 - 09:18 #9
Chipsættet ændre sig ikke selv om du køre linux :)

Men hvis dinne kort kun bruges til web ie. 2 mbit ol. vil du ikke opleve nogen problemmer.

Jeg kender et eksempel på folk som bruger en server til opbevaring af film, her havde de det problem at så snart en kørte en film (+1gb) så kunne andre ikke noget som helst(uploade eller downloade fra serveren). dette blev løst ved at skifte nic'et ud med nogle intell kort.
Avatar billede dank Nybegynder
16. oktober 2002 - 11:13 #10
ok.. Men sådan noget har jeg nu aldrig oplevet. Selvom mine servere benytter RLT så har jeg også RLT i 6 maskiner på vores hjemme/nabo lan og der bliver udvekslet mange og store filer hele tiden uden probs...

Men det er ikke nødvendigvis chipsættet der er noget galt med.. kunne også være den gågældende driver der blev brugt.
Avatar billede skwat Praktikant
16. oktober 2002 - 11:22 #11
Det har noget at gøre med mængden af buffer, Realtech har sædvanligvis kun buffer til en frame, så hvis man vil sende og modtage med fuld smæk, har man et problem
Avatar billede dank Nybegynder
16. oktober 2002 - 11:26 #12
ok det lyder tilgengæld fornuftigt.. der er jo også tale om en billigt kort.. jeg  giver 60 kr for dem engros :o)

Hvad koster kort med DEC sættet (hvis du lige ved det-- ellers finder jeg selv prisen)

Så kunne det være jeg skulle prøve at investere i sådan en 10 stykker næste gang jeg skal købe nye.
Avatar billede skwat Praktikant
16. oktober 2002 - 11:35 #13
Jeg plejer at købe dem ved trendnet.dk for omkring 250,-
Avatar billede skwat Praktikant
16. oktober 2002 - 11:36 #14
incl moms og alting