Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2002 - 12:53 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Ordre fra hjemmeside til C5 database

Jeg skal til at lave en hjemmeside for et firma som bruger C5.

På siden skal der være en ordreside som tilføjer en ordre direkte ind i firmaets C5 database.

Nogen som kan hjælpe mig lidt igang med det?

//JuZtMe
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2002 - 12:53 #1
Jeg svarer nok ikke lige med det samme da jeg lukker ned nu.

Kommer tilbage om et par timer. - Men skriv bare løs!

//JuZtMe
Avatar billede bjornhart Nybegynder
22. oktober 2002 - 10:34 #2
Du kan vel bruge en odbc-driver til at skrive ned i databasen. Eller generere en tekst-fil som kan indlæses i databasen.
Avatar billede billen Nybegynder
26. oktober 2002 - 20:14 #3
bjornharts sidste løsning kan nok være at foretrække hvis du ikke selv har rodet med c før. Man skal nemlig vide hvad man laver nede i databasen elleres kan man ødelægge et ellers fint regnskab ;-)

Fra C5v2 er der kommet noget eHandel. Du har nok kun brug for eHandel 1 da du kun har brug for funktionaliteten med at hente webordrer ind. De andre moduler går ud på at administrere sin webside.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
27. december 2002 - 17:37 #4
Er du kommet videre?
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2002 - 13:20 #5
tommy> slet ikke ..
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
30. december 2002 - 17:40 #6
Vil du videre?
Avatar billede billen Nybegynder
30. december 2002 - 18:19 #7
hvad er problemet? Jeg har en fin løsning selv med eHandel 1 og indlæsning fra en mySQL database via odbc.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
30. december 2002 - 18:36 #8
Billen> Har du et link så det kan ses?
Avatar billede billen Nybegynder
30. december 2002 - 18:40 #9
http://www.scanmaps.dk

Men der er nok ikke meget at se. Det er jo en alm. hjemmeside, hvor man kan købe osv. Du kan ikke se at der bruges C5
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2002 - 19:08 #10
vil da gerne videre..
Ikke fordi at jeg har jobbet mere, men det er vel nyttigt at kende til, da jeg nok snart skal igang med noget lignende igen..
Avatar billede billen Nybegynder
30. december 2002 - 20:00 #11
Ja, problemet med C5 er at det er MEGET dyrt. Så det er ikke bare noget man sådan lige køber for at prøve det. Og specielt ikke nu hvor M$ har fået fingrene i det.

Længe leve open source
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
30. december 2002 - 20:26 #12
Open source betyder jo ikke at det skal være gratis. Alle vi der arbejder vil jo også have lidt i løn også dem der udvikler software. Faktisk er C5 også en slags open source - hele applikationen ligger som sourcekode man selv kan tilpasse efter behov - det er det jeg bl.a. lever af.
Så ja, Længe leve open source.
Avatar billede billen Nybegynder
30. december 2002 - 20:34 #13
problemet med C5 er bare at du ikke kan lære det uden at have adgang til små hundrede tusind. Hvad enten det er i form af køb af systemet eller kurser.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
30. december 2002 - 21:11 #14
C5 Basispakken (svarer til lightpakken uden dok. - er på CD'en) koster ca. 2100,00. Basisudvikling (adgang til udvikling + database) koster ca. det samme. C5/XAL kan programmeringsmæssigt godt være lidt svært at komme i gang med netop fordi man roder rundt i den kode Damgaard/Navisions udviklingsfolk har lavet.
Vis du udelukkende sælger via web kan du jo køre dit lager i din MySQL database så slipper du for lagermodulet. Hvis ordrene kun skal faktureres i C5 (følgeseddel genereres i salgssystem) behøver man ikke ordremodulet.
Så hvis man slanker sig lidt kan man komme i gang for 4200 + moms + 100kr. for en CD og alle manualer er på CD'en.
Spørgsmålet er hvor meget du vil have din serverdel i e-handelssystemet til at lave. Jo mere du programmerer i serverdelen jo mere kan du jo spare i din C5.
Skal C5 være kernen med lager, Ordre, Debitormodul, e-handel og ekstra database + brugere så alle C5 brugere kan følge med i transaktionerne ja så koster det jo.
Hvis jeg skulle lave et E-handelsmodul til C5/XAL, der skulle sælges > 10 gange så ville jeg udvikle en stærk serverdel med et brugerinterface til de interne medarbejdere med lager og ordredel. Herefter læse alle fakturaer over i C5 inkl. regulering i lagerværdien. Indkøb efter behov.
//Tommy
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2002 - 01:18 #15
Firmaet som jeg skal lave siden for har C5. Jeg har også selv C5, men er ikke hardcore-programmør.
Jeg kender en som er hardcore-programmør inden for C5, og han skal hjælpe mig.
Han kender så desværre intet til ASP (eller hvad der nu skal kodes i).
Dér står jeg så ret godt.
Så nu skal vi bare have kombineret de to ting sammen.
Problemet er så bare, at vi ikke ved hvordan! - Og det er dér vi mangler hjælp.

/Juztme
Avatar billede l00t Nybegynder
12. januar 2003 - 17:39 #16
Som før skrevet, så generer en tekstfil via ASP, og få C5 til at suge informationerne fra den. Det er letteste men også langsomste løsning, så vidt jeg ved ud fra 2. hånds erfaring.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2003 - 18:43 #17
blah.. det bliver sku aldrig til noget..