Avatar billede enurris Nybegynder
03. oktober 2002 - 15:30 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

JDBC Connection Pooling og tråde

Jeg er ved at lave et system, som skal forbinde nogle brugere over et netværk med en OracleDatabase. Brugerne skal kunne forbinde sig samtidigt, og til dette har jeg anvendt en trådstyring, hvor i hver ny tråd får tildelt en socket.

Nu er det sådan, at det ikke er så smart at have en JDBC forbindelse pr. bruger, fordi det ville sløve systemet at oprette en ny JDBCforbindelse pr bruger. Derfor har jeg kigget på noget kode omkring en JDBC Connection Pooling, som skulle kunne oprette forbindelserne i forvejen.

Her kommer problemet så: Hvordan styrer jeg at trådene tilgår den samme Connection Pool?
-Jeg har kigget lidt på et Singleton pattern, men for at gøre det hele mere besværligt, ligger trådstyringen og databasetilgangen i hver sin pakke. (Dette er primært for at holde teknologierne adskildt -socketforbindelsen ligger under trådene og JDBC ligger for sig selv).

Er der nogen som har erfariner med, hvordan man kan implementere en løsning, som anvender en "Singleton Connection Pool" ? :-)  -Hvis der er, så skriv endelig. Jeg er ikke helt på bar bund, men kunne godt bruge et evt. råd fra en erfaren Javaprogrammør.
Avatar billede soelvpil Nybegynder
03. oktober 2002 - 17:45 #1
Et godt råd: Lad være med at lave din egen connectionpool, men brug i stedet kræfterne på at fremsøge en gratis på nettet. De er formentlig bedre og mere robuste end hvad du selv kan lave.

Et eksempel:
http://jakarta.apache.org/commons/pool.htm

Jeg har ikke selv prøvet at bruge det, men jakartas produkter er ofte af høj kvalitet.

Men der er sikkert andre som kan komme med en milliard links.
Avatar billede enurris Nybegynder
03. oktober 2002 - 19:08 #2
Takker Soelvpil, men jeg har allerede sourcekode til en connectionpool fra sun's HP. (Kender godt fordelene ved at bruge gennemtestet kode :-))
-Hvis der til gengæld var et eksempel på en kombination af connectionpool & singleton, så jeg ikke selv skal lave den? (er måske lidt doven) -desuden ville systemet blive mere robust hvis nogen havde lavet den i forvejen, og gennemtestet den :)

btw. dit link virker tilsyneladene ikke -måske skulle du lige kigge på det?
Avatar billede enurris Nybegynder
03. oktober 2002 - 19:13 #3
ahh.. fandt lige fejlen selv -mangler et l :-)

http://jakarta.apache.org/commons/pool.html

-godt kodeeksempel :-)
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
03. oktober 2002 - 19:18 #4
Måske kan dette hjælpe!
Istedet for at jeg poster en bred vifte af links, så skulle du prøve at søge på Google med 'java connection pooling singleton'.
Der er en del hits på den søgning!
Jeg har desværre ikke personlig erfaring med Singleton Connection Pooling...:-(