Avatar billede no-shit Nybegynder
02. oktober 2002 - 10:35 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Meget simpelt statistik

Jeg er ret ny i FileMaker og har derfor svært ved at finde de rette funktioner. Derfor har jeg brug for lidt hjælp.

Jeg har et lande felt i en database, som jeg vil lave lidt statistik på. Der skal blot skrives navnet ned på landet og hvor mange gange det forekommer i databasen.

Altså hvis der er 100 records med landene: Danmark (40 gange), Norge(20 gange), Sverige(40 ganeg). Skal der komme til at stå:

Danmark: 40%
Sverige: 40%
Norge:  20%

Landene er ikke forud bestemte og et nyt land kan forekomme når som helst i databasen.

Håber det er nok til at få lidt hjælp.
Avatar billede bamzen Nybegynder
02. oktober 2002 - 11:49 #1
Lav tre kalkulerede felter, der indeholder henholdvis ordet Danmark, Norge og Sverige

Lav så 3 relationer til samme fil...... en for hver af landenavne........ hvor du siger din calculationsfelt (faste værdi) = <LANDEFELTET>

så kan du derefter bruge en count() med feltet landenavn fra hver af de forskellige relationer....

Håber det hjalp dig nok på vej
Avatar billede no-shit Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:35 #2
Det er næsten det rigtige tror jeg, men det ligger ikke fast at der kun er 3 lande. Jeg ved ikke på forhånd hvilke lande der vil forekomme i databasen og i teorien vil der kunne indtastes alt i landefeltet.
Avatar billede no-shit Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:37 #3
Det skal siges at alle data ligger i samme database og derfor er jeg ikke helt med på hvad du mener med 3 relationer til samme fil?
Avatar billede bamzen Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:41 #4
jo for når du så lavede din count(), kunne du tælle alle forekomster af en specifik værdi, ved at have sorteret alle de andre fra i en relation
Avatar billede no-shit Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:45 #5
Jeg er med på hvordan jeg laver min count på feltet bagefter, men hvordan får jeg den til at vise de forskellige lande når jeg ikke kan slå fast på forhånd om der er f.eks. 5 forskellige eller måske 20?
Avatar billede no-shit Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:49 #6
Den må jeg skulle løbe alle records igennem og for hver gang den finder noget i landefeltet, som den ikke tidligere har stødt på skal det gemmes til visning på skærmen.
Avatar billede bamzen Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:50 #7
ja, og det kan jeg ikke svare dig på ligenu.........

gad vide hvad der ville ske hvis vi lavede et repeated felt..... calculeret, baseret på <LANDENAVN>, lavede en relation til denne og så frem deles....... dont know

Så skulle man i hvertfal nok have et ekstra felt, at tælle i, som talte hvor mange der var, med nøjagtigt ligeså mange som der var lande........... så kunne man nok få lavet designet så det passer........

Men det er ren pseudo kode....... jeg har  ikke mulighed for at afprøve min teori i praksis
Avatar billede no-shit Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:55 #8
Okay men hvad hvis man vælger at lave statistiken udfra en valuelist hvor der kun kan vælges et land eller selv indtastes et land, så burde det være til. Tror jeg har fanget ideén om hvordan jeg vil kunne lave det sådan rimeligt.
Avatar billede no-shit Nybegynder
02. oktober 2002 - 14:00 #9
Hmm nu har jeg lavet en valueliste hvor jeg kan vælge et land. I mit kalulationsfelt sætter jeg så feltet land = (Det valgte i valuelisten) men det tal den smider ud er altid kun 1 eller 0, da den ikke løber alle records igennem. Hvad gør jeg galt?
Avatar billede no-shit Nybegynder
03. oktober 2002 - 08:39 #10
Lukker den uden held til at få det til at virke.