Avatar billede nbc Nybegynder
01. oktober 2002 - 14:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

tabelnavn og kolonnenavn

Er der nogen som kan fortælle, om der findes en built_in
funktion der kan returnere navnet på den tabel en trigger arbejder på. Funktionen skal helst retunere en
varchar2. Det er nok noget i stil med sys.login_user jeg skal bruge, det er bare tabelnavnet jeg har brug for.
Derudover vil jeg også meget gerne vide om der findes en funktion som kan returnere kolonnenavnen i en tabel,
og hvordan den i givet fald virker.
Avatar billede psv Nybegynder
01. oktober 2002 - 14:24 #1
Kolonnenavnene for tabel <table>:

select column_name            -- Alternativt *
from user_tab_columns
where tabvle_name = '<table>'
order by column_id
Avatar billede psv Nybegynder
01. oktober 2002 - 14:25 #2
tabvle_name  -> table_name (dooh *S*)
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
01. oktober 2002 - 14:27 #3
lav selects direkte i tabellerne ALL_TRIGGERS og USER_TRIGGERS.

I USER_TRIGGERS kan du kun se de triggers, som er oprettet i dit eget schema. ALL_TRIGGERS indeholder triggers fra alle schemas.

Brug describe til at få vist hvilke felter tabellerne indeholder:
DESC ALL_TRIGGERS
DESC USER_TRIGGERS.
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
01. oktober 2002 - 14:29 #4
f.eks:
SELECT trigger_name, column_name FROM user_triggers WHERE table_name = 'MINTABEL';
Avatar billede nbc Nybegynder
01. oktober 2002 - 15:50 #5
Hej psv og Lasse Buck
Tak for jeres bud, men ovenstående muligheder er desværre ikke lige hvad jeg søger. Jeg kender godt viewene, men det som jeg hellere vil vide er, om der findes built_in funktioner, som kan returnere oplysningerne. Der findes jo funktioner som returnerer databasenavn, username osv., men jeg har ikke kunne finde nogle som retunerer tabelnavn eller kolonne navn.
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
01. oktober 2002 - 16:50 #6
Kan du ikke bare pakke en funktion uden om det select du skal bruge?
Avatar billede nbc Nybegynder
04. oktober 2002 - 15:46 #7
Jo det kunne jeg sagtens. Men det ville igen kræve de omtalte views, og disse kan sagtens kaldes fra triggeren. Det var mere for at undgå at bruge dem, hvis der fandtes en, af Oracle bygget, built_in funktion.
Jeg lader spørgsmålet stå åbent en uges tid endnu, ellers lukker jeg det, fordi jeg er blevet mere og mere overbevidst om, at der ikke findes sådanne funktioner.
Avatar billede nbc Nybegynder
28. november 2002 - 11:37 #8
luk
Avatar billede nbc Nybegynder
28. november 2002 - 11:38 #9
luk