Avatar billede mailand Nybegynder
19. september 2002 - 13:39 Der er 1 kommentar

et rent overordnet spørgsmål

ja, dette er så den mere overordnede betragtning omkring xml.

jeg mangler måske sådan lidt perspektiv i 'hvorfor xml !'

jeg kan sagtens se, det er skide smart til dataudveksling, men hvis det ikke lige er min 'case', hvad kan jeg så få ud af xml, som et traditionelt asp+ms sql cms ikke kan?

- og hvad med performance?

hvis man forestiller sig, man smed sine data til ens cms i xml i stedet for ms sql, hvordan performer det så? og hvordan med opdatering samtidig med, frontenden henter data ?

bum, bum... giv mig gerne lidt perspektiv på xml, jeg vil så gerne... :o)

men altså umiddelbart er min traditionelle 'case' cms udvikling... hvor kan xml komme ind i billedet ?

mailand
- godspeed to everyone invited !
Avatar billede janegil Nybegynder
19. september 2002 - 18:41 #1
For å få performance på CMS, skal du vel først og fremst ha mektig caching i serveren, og prøve å utnytte klientcachene så godt som mulig også.

Ellers finnes det bleeding edge-produkter som er 'native XML' servere, og sikkert har mektig performance.

toutatis.com er et CMS som kjører med database og caching, men kan importere og eksportere data i XML, argumentet er at du kan flytte dataene dine forholdsvis enkelt fra et CMS til et annet med XML. Jeg tror nok det stemmer - at det er lettere å konvertere data (med XSLT) fra en CMS-format til et annet, enn det er å skrive et program som konverterer relasjonsdata. (Eksempel på Toutatis: http://hoppa.com/)

Som regel tenker jeg meg strukturen i en site som et tre, trestrukturer er hjemme bane for XML. Selv om det nok også lar seg gjøre å skrive en drag&drop grenseflate for en trestruktur representert i SQL også.

Du burde også kunne ha glede XML sammen med ditt tradisjonelle sql+asp. Bruke ASP til å lage XML som inneholder nakne data, og XSLT til å lage flere versjoner for endelig levering, fx for IE med activex og inkompatible scripter, straight W3C-html, WAP, PDF... Personlig oppfatter jeg det som enklere å 'sminke' rå data med XSLT enn med ASP.