Avatar billede bdb Nybegynder
06. september 2002 - 11:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

DVD Region

Er der nogen, der kan give mig en kort, dansk beskrivelse/forklaring af begrebet DVD Region ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. september 2002 - 11:39 #1
http://www.dvdoo.com/dvdoo/faq.asp

Som følge af at der er forskellige udgivelsestidspunkter for den samme film forskellige steder i verden benytter DVDén et kodningssystem, der gør at det ikke umiddelbart er muligt at afspille film fra en region på en afspiller fra en anden region. Med andre ord forsøger man at hindre, at en premierefilm i eksempelvis Europa ikke allerede er tilgængelig på DVD pga. at filmen allerede har haft premiere i USA. Verden er således opdelt i 6 zoner, hvor Danmark ligger i Region 2 (R2), jf. nedenstående. Hos Dvdoo forhandles der kun film beregnet til Region 0, 1 eller 2, der er mærket henholdsvis R0, R1 eller R2.

Region 0. Hele verden
Region 1. USA, Canada og Puerto Rico
Region 2. Europa, Mellemøsten og Japan
Region 3. Sydøst Asien, Hong Kong og Taiwan
Region 4. Mellem Amerika, Mexico, Syd Amerika, Australien og New Zealand
Region 5. Den Russiske føderation, Afrika (undtaget Egypten og Syd Afrika), Indien og Pakistan
Region 6. Kina

Alle DVD film er mærket med én eller flere af ovenstående zoner og kan kun afspilles på en afspiller, der er beregnet til disse regioner. En region 2 afspiller kan således IKKE afspille en zone 1 film!

Som nævnt ligger Danmark i Region 2. At Dvdoo alligevel sælger zone 1 film skyldes, at filmene udkommer tidligere i USA samt at udvalget af film er betydeligt større. Ønsker man at se Region 1 film kan dette løses på følgende måder:

Man ændrer ens Region 2 afspiller ved at indsætte en særlig Region 1 chip.
Man køber en afspiller fra USA.
Man køber en "Region alle" afspiller.
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. september 2002 - 11:40 #2
Avatar billede flexness Nybegynder
06. september 2002 - 11:41 #3
For at beskytte filmudgivelserne mod at kunne ses for tidligt eller før de officielt er udgivet i et givent land/region. Har man opdelt verden i flere regioner. Danmark og det meste af europa ligger således i region 2. Dvs. at du kun kan se region 2 film i Danmark. Køber du f.eks. en film i USA, vil den være region 1 og vil ikke kunne afspilles af en afspiller i Danmark, med mindre den er regionsfri og kan vise alle regioner.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. september 2002 - 12:11 #4
Takker For Pointz! ;o)