Avatar billede fanto Nybegynder
31. august 2002 - 23:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Installere iptables ??

Jeg er totalt grøn i linux. Jeg vil gerne have sat min linux-maskine op til at være router og DHCP-server. Jeg har en ADSL-forbindelse med faste ip-adresser. Jeg har 2 netkort i, og eth0 er sat op til at være det kort med adgang til internettet. Jeg har adgang til internet fra linux-maskinen, men jeg kan ikke få min win2k til at bruge DHCP-serveren. Jeg tror nok at det har noget at gøre med iptables, men er langt fra sikker. Håber der er nogen der vil hjælpe mig igennem med dette "lille" projekt.
Avatar billede razor Nybegynder
31. august 2002 - 23:25 #1
Avatar billede oz2kas Nybegynder
31. august 2002 - 23:25 #2
iptables forudsætter at du kører kerne. 2.4.x
du installerer iptables ved:
# apt-get install iptables

hvilket net sidder din w2k på, og hvor er dchp-serveren?
Avatar billede fanto Nybegynder
31. august 2002 - 23:28 #3
jeg kører 2.4."et eller andet". Jeg er altså helt grøn. I hvilket bibliotek skal jeg stå for at skrive apt-get install iptables
Avatar billede fanto Nybegynder
31. august 2002 - 23:40 #4
Jeg får en fejl når jeg sender kommandoen: command not found
Avatar billede oz2kas Nybegynder
31. august 2002 - 23:49 #5
du skal være logget ind som root, det er ligemeget hvilket bibliotek du er i.
Avatar billede fanto Nybegynder
31. august 2002 - 23:52 #6
Er det ikke godt nok at bruge Mandrake Controlcenter, System, Konsol ?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
01. september 2002 - 00:10 #7
øhh... kører du ikke debian?
du har oprettet spørgsmålet i styresystemer -> server -> linux -> debian
Avatar billede fanto Nybegynder
01. september 2002 - 00:40 #8
Sory, nej jeg kører Mandrake, det var vist en fejl
Avatar billede fanto Nybegynder
01. september 2002 - 00:42 #9
Men er det muligt at få hjælp alligevel ?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
01. september 2002 - 01:05 #10
selvfølgelig.
men folk der "abonnerer" på denne kategori er oftest debian interesserede.
det du skal gøre er at lægge et svar i dette spm. hvor du skriver at du flytter spm til. (til mdk-kategorien) og så oprette det derovre. HUSK LINK!
Avatar billede fanto Nybegynder
01. september 2002 - 11:01 #11
OK, tak for det